احیای معادن راکد و نیمه فعال اولویت اصلی سازمان صمت استان آذربایجان شرقی

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی از فعالیت مجدد معادن راکد و نیمه فعال استان به عنوان اولویت اصلی مجموعه صمت خبر داد.;

احیای معادن راکد و نیمه فعال اولویت اصلی سازمان صمت استان آذربایجان شرقی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، مهرانگیز رحمانی با تأکید بر شناسایی و آسیب شناسی معادن و پیش بینی راهکارهای لازم به منظور توسعه معادن و صنایع معدنی استان، گفت: صنایع معدنی به دلیل وجود مواد اولیه در داخل کشور کمترین آسیب از تحریم ها را متحمل می شود و این شاخصه به عنوان فرصتی مهم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه است.

    وی از پیگیری مقامات عالی استان در حل موضوعات و مشکلات مرتبط با معادن بویژه مسائل معدن مس سونگون قدردانی نمود و افزود: تمهیدات لازم در خصوص توسعه صنایع پایین دستی، ذوب، مس کاتد و احداث شهرک صنعتی ورزقان در دستورکار سازمان صمت استان قرار داشته و با قوت در جهت افزایش ظرفیت معادن، ایجاد اشتغال پایدار و نهایتا رشد و توسعه منطقه حرکت می کنیم.

    وی گفت: فرآیند نظارت بر فعالیت معادن در تمامی مراحل انجام می شود و در حد نیاز استان و کشور ذخایر معدنی استخراج و استحصال می شود و با طی کردن فرایندهای قانونی و رعایت مسائل فنی و تخصصی، مازاد بر نیاز منابع یاد شده به عنوان ظرفیتی برای ارزآوری و توسعه صادرات غیر نفتی محسوب می شود.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان از برنامه ریزی برای انعقاد قرار داد مشترک با دانشگاه صنعتی سهند و شرکت های دانش بنیان برای ایجاد واحدهای فرآوری معادن خبر داد و اضافه کرد: تلاش می کنیم با مشارکت متخصصان دانشگاهی و سرمایه گذاران حداقل یک مرحله از چرخه بعد از استخراج را در محل معادن با هدف افزایش ارزش افزوده ، ایجاد نموده و توسعه دهیم .

    رحمانی با اشاره به 5 طرح پیشران کشوری تعریف شده برای استان در سال جهش تولید گفت : سه مورد از طرح های یاد شده مربوط به معادن و صنایع معدنی بوده و با توجه به وجود ذخایر معدنی فوق العاده دراستان، امسال را باید سال توسعه معادن و صنایع معدنی استان بدانیم.

    رحمانی ادامه داد: اخیرا از طریق تعامل با صندوق ضمانت، تسهیلات بانکی برای تجهیز و ایجاد واحد معدنی به کارآفرینان ارائه می شود و تأمین تجهیزات و ماشین آلات سه ساله را به صورت خرید خارجی می توانند با دریافت این تسهیلات انجام دهند.

    وی گفت: با شناسایی پهنه های جدید در استان و همچنین با هدف احیای معادن راکد و غیرفعال ، فرایند واگذاری معادن از طریق برگزاری مزایده های عمومی انجام خواهد شد و در اختیار بهره برداران و سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر