استرداد تنها ۸۰ درصد درآمد معادن به وزارت صمت

عصر معدن- عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در نزدیکی یزد ذخایر سنگ آهنی پیدا شده که حدود ۵ میلیارد تن است، گفت: در بودجه ۹۷ از یک هزار میلیارد تومان درآمد معادن تنها ۸۰ درصد آن به وزارت صنعت بازگشته است.;

استرداد تنها ۸۰ درصد درآمد معادن به وزارت صمت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از خانه ملت، داریوش اسماعیلی درباره عملکرد سازمان نظام مهندسی معدن، گفت: براساس قانون نظام مهندسی معدن مجلس شورای اسلامی برای این نظام 11 هدف را مشخص کرده است که یکی از مهم ترین این وظایف صیانت از منابع معدنی است. از آنجایی که این منابع تجدیدناپذیرند صیانت از آنها باید  از زمان استخراج مواد معدنی مورد توجه قرار گیرد چراکه در برخی موارد به دلیل بی دقتی بسیاری از مواد معدنی به عنوان پسماند و زباله هدر می‌رود.

    بهره‌وری از معادن به تربیت نیروی انسانی ماهر نیاز دارد

    نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از مواد معدنی باید به زمان و مکان استخراج این مواد دقت کرد، افزود: برای بهره برداری از معادن باید مجموعه‌ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی را تربیت و با آموزش‌های عملی آنها را برای حضور در عرصه کارهای عملیاتی آماده کرد.

    زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در  معادن فراهم شود

    وی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن از یک سو بازوی وزارت صنعت، معدن  و تجارت است و از سوی دیگر باید زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کند.
    این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به اینکه با وجود گذشت 2 سال از تصویب قانون برنامه ششم توسعه آیا سازمان نظام مهندسی معدن به وظایف خود عمل کرده است، اظهار کرد: اگرچه این سازمان تا حدودی به ماده 43 قانون برنامه ششم عمل کرده اما نیاز است اقدامات بیشتری برای اجرای این ماده انجام شود براساس این ماده باید شورای معادن در استان‌ها تشکیل می‌شد که این مهم محقق شده و در بسیاری از استان‌ها این شورا برگزار می‌شود.

    ضرورت گردش مالی خرید و فروش معادن در استان‌های محل ذخایر معدنی

    رییس فراکسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: براساس ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه باید حساب‌های بانکی و گردش مالی خرید و فروش معادن با رعایت ضوابط قانونی، در استان‌های محل ذخایر معدنی انجام پذیرد و دفاتر مالی و قانونی مربوطه در استان‌های مذکور مستقر و حوزه مالیاتی آنها در همان استان‌ها تعیین شود همچنین شورای معادن استان موظف است بر اجرای این جزء نظارت کند که حسابی به این منظور افتتاح شده است.

    استرداد تنها 80 درصد درآمد معادن به وزارت صمت

    وی با بیان اینکه در بودجه 97 از یک هزار میلیارد تومان درآمد معادن تنها 80 درصد آن یعنی 800 میلیارد تومان آن به وزارت صنعت بازگشت، خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان معادن مس بسیاری یافت شده است.

    وجود 5 میلیارد تن ذخایر سنگ آهنی در نزدیکی یزد

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره عایدی حاصل از اکتشافات معادن، عنوان کرد: بازده مالی پس از سرمایه‌گذاری در معادن به زمان‌بر است در واقع اکتشاف امری هزینه‌بر است خوشبختانه براساس بررسی‌های صورت گرفته شواهد اولیه نشان می‌دهد در نزدیکی یزد ذخایر سنگ آهنی پیدا شده که حدود 5 میلیارد تن است که با سنگ آهن کل کشور برابری می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر