شریعتمداری در دیدار با اعضای کمیسیون صنایع و معادن :

معادن واگذار شده غیر فعال، احیا می شوند

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با کمک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برخی مقررات معدنی را در سال ۹۷ احیا می کنیم که از جمله آنها واگذاری مجدد معادن واگذارشده ای است که غیرفعال هستند.;

معادن واگذار شده غیر فعال، احیا می شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری در نشست هم اندیشی با رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد:با اتکا به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اسناد بالادستی، برنامه ششم توسعه و برنامه راهبردی ریاست جمهوری ، برنامه یکساله تدوین و به معاونت ها جهت اجرا ابلاغ شده است.

    وی با اشاره به نامگذاری سال 97 به سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب، افزود: برای حمایت از کالای ایرانی از دل این برنامه یکساله یک اقدام راهبردی طراحی کردیم.

    شریعتمداری با تاکید بر اینکه تمایل نسبت به خرید کالای ایرانی باید در دل همه مردم ایجاد شود گفت: حتی اگر کالای ایرانی از لحاظ استاندارد و کیفیت با نمونه خارجی اش برابری نکند، باید برای حمایت از تولید ملی و اشتغال جوانان نسبت به خریدش اقدام کنیم و در این مسیر پویش های متعددی از جمله "آری به تولید ملی" طراحی شده و در حال اجراست.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه فرهنگ سازی برای استفاده از کالای ایرانی مسؤولیت هایی مهمی داریم، تصریح کرد: ارتقای کیفیت در محصولات و افزایش توان رقابت پذیری کالای ایرانی مسئولیت اصلی ما در حوزه صنعت و معدن است.

    شریعتمداری تولید با صنعت و تکنولوژی به روز را مهمترین شاخصه تولید کالای قابل رقابت در بازارهای جهانی دانست و اضافه کرد: پتروشیمی به عنوان یک صنعت به روز می تواند الگویی در این زمینه باشد.

    وی با اشاره به اینکه نیازمند نوسازی و بهسازی صنعتی هستیم، گفت: حدود 2 هزار و 700 واحد صنعتی را برای نوسازی رصد کردیم و مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که از نرخ سود تسهیلات اعطایی برای بازسازی خطوط تولید استفاده کنیم.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جلسات مختلفی با نظام بانکی و شورای پول و اعتبار برای استفاده از کارت های اعتباری به سبک کشورهای توسعه یافته داشتیم، افزود: بسته قابل ابلاغ شورای پول و اعتبار صادر شده است و مذاکرات برای حل و فصل نواقص آن در حال انجام است.

    شربعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه صادرات نیز اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: 1300 میلیارد تومان برای حمایت از صادرات غیرنفتی در قالب مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است.

    وی با تاکید بر لزوم تاسیس مراکز تجاری خارج از کشور و گسترش رایزنی های تجاری با کشورهای مختلف، تصریح کرد: تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور نیازمند انعطاف پذیری قوانین است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه حق امتیاز در بورس کالا برای شفاف سازی و سهولت معاملات قدم بزرگی است‌، گفت: با کمک موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مطالعات راهبردی توسعه صنایع صادراتی و رقابتی را پیش می بریم، همچنین با کمک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برخی مقررات معدنی را در سال 97 احیا می کنیم که از جمله آنها واگذاری مجدد معادن واگذارشده ای است که غیرفعال هستند.

    شریعتمداری همچنین با اشاره به برخی آمارها و عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: 49 هزار و 916 طرح در حال اجرا در کشور داریم و 88 طرح صنعتی با سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حال اجرا است‌.

    وی تصریح کرد: در 12 ماهه 96، 20 هزار و 767 فقره جواز تاسیس جدید صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 22.2 درصد افزایش داشته است که این نشانگر امید و اقبال به کار و تلاش در کشور است و باید این امید را زنده نگه داریم.

    شریعتمداری با اشاره به آمارهای حمل و نقل کالا نیز گفت: بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در سال 96، 9.7 درصد مجموعه کالای ترانزیت و 20 درصد حمل و نقل کالای جاری در جاده ها افزایش پیدا کرده که این نشانگر افزایش میزان تولید در کشور است. از سوی دیگر از 44 محصول منتخب صنعتی تولید 31 محصول افزایش بالای 7 درصد داشته و تولید 13 محصول یا کاهش یافته یا ثابت مانده است و در مجموع رشد صنعتی کشور 4.5 درصد بوده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سخنان خود در این نشست صمیمی با تقدیر و تشکر از بررسی دقیق مسایل روز حوزه صنعت، معدن و تجارت توسط اعضای کمیسیون صنایع و معدن مجلس، گفت: به وجود همکارانم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس افتخار می کنم که با دقت نظر مسایل را مورد بررسی قرار دادند و همواره به ما کمک می کنند.

    شریعتمداری با اشاره به نتایج این نشست، افزود: با توجه به سخنان برخی نمایندگان در بعضی زمینه ها نیازمند اصلاح و ارایه طریق برای بهبود کارها هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر