سرپرست وزارت صمت اعلام کرد:

تدوین شاخص کارآمدی برای ارزیابی معادن کشور

سامانه اکتشافات معدنی طراحی می‌شود

عصر معدن- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین شاخص کارآمدی برای ارزیابی معادن کشور خبر داد و گفت: علاوه بر پایش نسبت معادن غیرفعال به فعال در هر استان، سامانه اکتشافات معدنی نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا اطلاعات سریع، متقن و متوازن توزیع شود.;

تدوین شاخص کارآمدی برای ارزیابی معادن کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در بازدید از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، بخش معدن و صنایع معدنی را مهمترین راه جدا شدن اقتصاد ایران از نفت دانست و گفت: اگر کشور از اقتصاد نفتی جدا شود، بهترین بخش اقتصاد برای جبران کمبود درآمدهای نفتی، معدن و صنایع معدنی خواهد بود؛ چراکه بخش معدن، می‌توان به عنوان جایگزین نفت، با ارزآوری بسیار بالا به کمک اقتصاد ایران بیاید.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: معدن و صنایع معدنی در سال گذشته توانسته است 9 میلیارد دلار صادرات داشته باشد و به همین جهت، می‌تواند یک منبع قابل اتکاء برای جبران کمبودهای ناشی از کاهش فروش نفت باشد.

    صادرات 9 میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی

    وی با تأکید بر اینکه پتانسیل‌های بخش معدن و صنایع معدنی، می‌توانند صادرات بالاتر از 9 میلیارد دلار را برای اقتصاد ایران رقم بزنند، گفت: اگر بخواهیم در حوزه معدن و صنایع معدنی پیشرو باشیم، باید به حوزه اکتشافات به صورت جدی نگاه کرده و در این حوزه فعال‌تر از گذشته عمل کنیم و این درست نقطه‌ای است که سازمان زمین‌سازی و اکتشافات معدنی می‌تواند نقش منحصر به فردی را ایفا نماید.

    مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه‌ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، در شرایط کنونی باید متفاوت‌تر از قبل حرکت کند، افزود: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال جهش تولید، حرکت معناداری را در حوزه تولید کشور تعریف کرده‌اند و بر این اساس، وقتی صحبت از جهش تولید می‌شود، انتظار، حرکت فراتر از تداوم روندهای گذشته است و به همین دلیل، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی نیز باید با مدلی متفاوت به حوزه اکتشافات ورود پیدا کرده و در عرصه جهش معدن و صنایع معدنی وارد عمل شود.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اعداد و ارقام مرتبط با اکتشافات که در سال 98 برای اجرا در قالب برنامه سال جاری در نظر گرفته شده، به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ چراکه امسال، سال جهش تولید نامگذاری شده و به همین دلیل، سازمان زمین‌شناسی باید پای به پای سازمان‌های تخصصی بخش معدن و صادرکنندگان محصولات معدنی، در حوزه اکتشافات نقش‌آفرینی کند؛ چرا که جهش تولید در بخش معدن و صنایع معدنی، نیازمند اکتشافات گسترده است.

    وی با اشاره به چهار راهبرد اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: «جهش تولید»، «تعمیق و تقویت ساخت داخل»، «توسعه صادرات و کنترل واردات» و نیز «مدیریت و تنظیم بازار» از جمله این چهار محور اصلی اقدامات وزارت صمت هستند که در آن، صادرات نقش بسیار جدی دارد.

    مدرس خیابانی گفت: امروزه، اولویت اصلی کشور صادرات و ارزآوری است و باید ارزهای صادراتی را در بخش‌های مختلف به عنوان مکمل درآمدهای نفتی در نظر بگیریم که در این بخش، حوزه صادرات معدن و صنایع معدنی می‌تواند نقش‌آفرینی جدی داشته باشد؛ به خصوص اینکه ریاست محترم ‌جمهور هفته گذشته تأکید بسیاری بر فعال‌سازی معادن و توجه به معادن کوچک و متوسط داشتند و واگذاری مجوزهای معطل مانده در بخش معدن را به صورت جدی پیگیری می‌نمایند.

    تدوین شاخص کارآمدی برای ارزیابی معادن کشور

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین شاخص کارآمدی برای ارزیابی معادن کشور خبر داد و گفت: علاوه بر پایش نسبت معادن غیرفعال به فعال در هر استان، سامانه اکتشافات معدنی نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا اطلاعات سریع، متقن و متوازن توزیع شود.

    وی اظهار داشت: برای تحرک بخش معدن، شاخص کارآمدی باید در تمامی بخش‌ها تعریف شده و بر این اساس، به معاونت معدنی وزارت صمت ابلاغ شده تا نسبت «معادن غیرفعال به معادن فعال» را استخراج کرده و استان‌ها را نسبت به عملکرد خود در این حوزه پاسخگو نماید.

    وی ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی می‌تواند با نهادهای عمومی غیردولتی همکاری لازم را به عمل آورد تا بخشی از امور مربوط به حوزه اکتشافات را به عهده بگیرند؛ ضمن اینکه این همکاری به عنوان یک دوره گذار می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و در ادامه آن، بخش‌های خصوصی و تعاونی نیز نقش‌آفرینی داشته باشند.

    کمیته مشترک اکتشافات معدنی با محوریت سازمان زمین‌شناسی تشکیل می‌شود

    مدرس خیابانی، به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی مأموریت داد تا کمیته مشترک اکتشافات معدنی را با محوریت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و با حضور ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صنعت تشکیل دهد که این کمیته به صورت هفتگی تشکیل جلسه داده و موانع و مشکلات پیش‌روی حوزه اکتشافات را بررسی نماید.

    وی ادامه داد: 40 برنامه تحت 7 محور از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تدارک دیده شده که با 4 راهبرد وزارت صمت، پیاده‌سازی خواهند شد؛ ضمن اینکه از این تعداد 10 برنامه کمیت‌پذیر، انتخاب و به استان‌ها نیز ابلاغ شده است تا بتوان با مشارکت آنها، برش‌های مشخصی را برای نقش‌آفرینی هر یک از استان‌های کشور طراحی نمود.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی مأموریت داد تا به دنبال بازمهندسی در این سازمان باشد؛ به نحوی که مناطق جغرافیایی، عرصه‌ها و کانی‌های معدنی را مد نظر قرار داده و با سازماندهی و برنامه‌ریزی، حوزه اکتشافات را پیش برد.

    سامانه اکتشافات معدنی طراحی خواهد شد

    مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ایجاد سامانه‌ای به منظور اطلاع رسانی سریع، صحیح، متقن و بهنگام در حوزه اکتشافات تاکید کرد و گفت: این سامانه باید انتشار متوازن اطلاعات را در دستور کار خود قرار داده تا عدالت اطلاعاتی در حوزه معدن و صنایع معدنی برقرار شود.

    وی افزود: بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند همچون صنایع دفاعی کشور، روی پای خود بایستد و حرکت جهش‌گونه‌ای را برای پیشرفت تعریف نماید، این در شرایطی است که امروز صنایع غیرنظامی کشور نیز باید متناسب با صنایع دفاعی، به مرز استقلال صنعتی نزدیک شوند.

    مدرس خیابانی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری ویژه در حوزه فراهم سازی تجهیزات معدنی خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی می‌تواند وارد این عرصه شده و تجهیزات مورد نیاز بخش معدن و به خصوص حوزه اکتشافات را تولید و در صورت ضرورت و نبود مشابه ساخت داخلی، وارد نماید.

    ضرورت ایجاد یک اداره کل برای حل و فصل مسائل مرتبط با منابع طبیعی در اکتشافات

    وی بر ضرورت استفاده از دانش و فناوری روز دنیا در حوزه اکتشافات معدنی تاکید کرد و گفت: امروز دنیا بر روی خط دانش حرکت می‌کند و بنابراین باید در کنار تجهیزاتی که در حوزه اکتشافات معدنی به کار گرفته می‌شود، ارتباط موثر و قوی با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی نیز برقرار شود.

    مدرس خیابانی با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی در حوزه اکتشافات، به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران ماموریت داد تا یک واحد سازمانی یا اداره کل را در این سازمان جهت حل و فصل مسائل مرتبط با منابع طبیعی و محیط‌زیست ایجاد نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر