وزیر صمت:

۷۰ معدن راکد در کشور فعال شد

عصر معدن- وزیر صمت گفت: دومین مزایده بزرگ معدنی برگزار ، ۷۰۰ معدن واگذار ، ۷۰ معدن راکد فعال شد و تدوین برنامه جامع معدن هم رو به پایان است.;

۷۰ معدن راکد در کشور فعال شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما،  علی آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ،‏ برنامه‌ها و عملکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

    مجری:  در گفتگو با حضور وزیر صمت می‌خواهیم راجع به عملکرد وزارت صمت در حوزه‌های مختلف صحبت کنیم، با اعلام این خبر که وزیر صمت از مهیا شدن زیرساخت برقی شدن خودرو‌ها در تهران تا پایان سال خبر داده است.
    آقای علی آبادی اعلام کردند که 70 ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران هفته آینده راه اندازی می‌شوند که تا 500 کیلومتر امکان طی مسیر روزانه برای خودرو‌ها را به همراه خواهد داشت.
    عملکرد وزارت صمت در حوزه معدن و صنعت و موضوعاتی که این روز‌ها در بازار ما شاهد آن هستیم موضوعاتی هست که در گفتگوی ویژه خبری امشب ما دنبال خواهیم کرد.

    سوال: از همین گزارش و تولید انبوه خودرو‌های برقی در کشور آغاز کنیم و خبری که در مقدمه به آن اشاره داشتیم در بازه‌های زمانی مختلف ما شاهد رونمایی از خودرو‌های برقی بودیم، ولی می‌بینیم که ما شاهد تولید انبوه آن نبودیم در زمان‌های گذشته. از زمان تصدی شما در وزارت صمت، یکی از برنامه ریزی‌های شما روی تولید صادرات محور بوده است در حوزه‌های مختلف از جمله خودرو‌های برقی، چرا تمرکز کردید روی خودروی برقی؟ چرا خودروی برقی؟

    علی آبادی: چرا نکنیم؟ خودرو‌های برقی دیگر امروز خودرو‌های آینده نیستند، الان خودروی روز هستند در دنیا، ما اگر بخواهیم به فناوری‌های روز دنیا اعتنا بکنیم و همراه با آن‌ها و جلوتر از آن‌ها حتی انشاالله در آینده حرکت بکنیم باید متوجه این تحولات باشیم.
    ما در دنیا تحولات بزرگی را در دست اقدام می‌بینیم، ما در گذشته شاید مثلا انقلاب صنعتی اول تا انقلاب صنعتی دوم حدود مثلا یک قرن طول کشید، ولی الان تحولات خیلی سریعتر دارد انجام می‌شود، انقلاب صنعتی دوم در حقیقت انقلاب برقی سازی بود و می‌دانید ما مثلا اولین خودرو‌ها زمانی که به عرصه‌ها آمدند خودرو‌های برقی بودند منتها علت این که خودرو‌های برقی کنار گذاشته شدند این بود که آن زمان امکان ذخیره سازی برق به شکلی که امروز میسر هست وجود نداشت و در نتیجه خودرو‌های برقی کنار گذاشته شدند با توجه به این که خودرو‌های دیزلی و بنزینی توسعه پیدا کرده بودند و می‌توانستند مشکلات را حل بکنند آن موقع هم مشکلات محیط زیست نبود سوخت هم ارزان بود، ولی ما الان در چه شرایطی هستیم؟ شما هر روز اخبار نگران کننده‌ای از شرایط زیست محیطی دنیا می‌بینید در کشور هم ما هر سال می‌دانید ساعاتی از سال را داریم که مجبور می‌شویم که حتی تعطیلی بدهیم بخاطر وضعیت آلودگی، لذا برای ما اولویت ویژه دارد بخصوص در کلانشهر‌هایی مثل تهران بایستی به این موضوع اهتمام کرد ضمن این که سوخت گرانقیمتی که ما در خودرو‌های بنزینی می‌سوزانیم، به لحاظ اقتصادی وضعیت نگران کننده‌ای را برای کشور می‌توانند در آینده رقم بزنند لذا خودرو‌های برقی هم به شدت زیست محیطی اند هم به شدت اقتصادی اند، من بعنوان مثال یک خودروی برقی حتی اگر با انرژی تجدیدپذیر گرانقیمت مثلا انرژی الکتریکی که حدود هفت سنت به ازای هر کیلووات ساعت قیمت جهانی آن است اگر بخواهد راه برود 15 کیلووات ساعت برق می‌خواهد، 15 کیلووات ساعت ضربدر هفت سنت می‌شود یک دلار و 5 سنت. در حالی که اگر بخواهیم به نرخ جهانی فوب خلیج فارس اصلا بگویید بنزین حساب کنیم حدود 7 دلار مثلا ما باید بنزین مصرف کنیم یعنی یک دلار در مقابل 7 دلار حداقل، بعضی ماشین‌ها که ممکن است تا 10 دلار هم این مقایسه قابل قبول باشد؛ بنابراین خودرو‌های برقی اقتصادی هستند خودرو‌های برقی خودرو‌های آینده نیستند خودرو‌های امروز هستند و اگر ما بخواهیم به سمت خودرو‌های خودران برویم به سمت خودرو‌های اشتراکی برویم حتما باید اول خودروهایمان را برقی بکنیم اگر برویم به سمت خودرو‌های متصل که امروز در دنیا دیگر این رویکرد یک رویکرد کاملا عملی و انجام شده است، این که می‌گویم متصل یعنی این که خودرو زمانی که راکبش اراده می‌کند وصل می‌شود به یک شبکه که به او مرتب راهنمایی می‌دهد، البته ما الان مثلا بعضا از طریق همین نرم افزار‌های مسیریاب به نحوی متصل می‌شویم به بعضی شبکه‌ها، اما در آن صورت خودرو‌ها اطلاعاتی را دریافت می‌کنند که این اطلاعات ویژه شخص آن‌ها است یعنی به خودروی آن‌ها داده می‌شود، این تحولات در حال رقم خوردن است ما همگام با تحولات جهانی کار را در ایران شروع کردیم، خوشبختانه ما به لحاظ فناوری در موقعیت بسیار خوبی قرار داریم.

    سوال: تولید انبوهش را هم شروع کردیم؟

    علی آبادی: این سیاست در وزارت تا به حال در کشور به طور قاطع دنبال نمی‌شده است، اما من در این دوره دارم تلاش می‌کنم که این را به صورت قاطع انشاالله دنبال بکنم.

    سوال: این تلاش در قالب تولید انبوه کی به ثمر خواهد نشست؟

    علی آبادی: سوال خیلی سختی است و این در حقیقت نیازمند بسیج همگانی است باید همه با هم بخواهیم البته من یک نکته بگویم همانطور که خودرو‌های کماکان با چالش‌هایی مواجه هستیم خودرو‌های برقی هم چالش‌های خودشان را خواهند داشت بهرحال یک پدیده نوظهور هستند تا این که کاملا جا بیفتند طبعا تا مردم فرهنگش را یاد بگیرند آموزش ببینند تا این که حتی خودروساز‌ها به لحاظ فنی کاملا به این‌ها مسلط بشوند یک مقداری زمان می‌برد. ولی اگر چنانچه اراده ملی باشد و اگر حمایت دولت کمااین که الان آقای رئیس جمهور انصافا دارند قاطعانه حمایت می‌کنند و همه دستگاه‌های دولت دارند کمک می‌کنند اگر این روند انشاالله تداوم پیدا کند من به شما قول می‌دهم ما سال آینده شاهد خودرو‌های داخلی خواهیم بود که انشاالله به صورت انبوه به بازار عرضه می‌شوند الان اتوبوس تقریبا به صورت انبوه مسیرش شروع شده فکر می‌کنم بزودی شاید در همین این طرف سال انشاالله تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی را که ساخت داخل هستند تماما در شهر مردم ما مشاهده خواهند کرد، در زمینه موتورسیکلت همین طور، الان تقریبا به صورت تجاری بعضی شرکت‌ها کار را شروع کردند و در زمینه خودرو دو شرکت جلوتر از بقیه هستند که من نام تجاری شان را نمی‌برم به زودی خود مردم خواهند دید، ولی ما در این مرحله اجازه دادیم که اگر می‌خواهیم واردات خودرو انجام بدهیم واردات را به خودرو‌های برقی که خودرو‌های روز دنیا هستند اختصاص بدهیم که هم از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و هم قابلیت‌های بسیار فوق العاده‌ای دارند که هم نسبت به ماشین‌های قدیمی هم سوخت مصرف نمی‌کنند الان ما یکی از چالش‌های جدی مان چالش مصرف سوخت هست با توجه به این که قیمت سوخت هم می‌دانید در کشور ما قیمت واقعی نیست و یک قیمتی هست که در سیاست ملی است که این کار را دارد می‌کند ما برای گذر از این شرایط به نظرم بهترین کار این است که به سمت خودرو‌های برقی حرکت بکنیم من خواهش می‌کنم که صدا و سیما و رسانه‌ها هم حمایت بکنند این یک اقدام تحولی است یک تحول نوآورانه است یک کار بزرگی است یک کار ملی است که انشاالله همه حمایت می‌کنند.

    سوال: در بحث تامین مواد اولیه صنایع پایین دست گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند از عرضه مواد اولیه در بورس کالا و عنوان می‌کنند که شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های فولاد یا آلومینیوم به جای این که عرضه مواد اولیه داشته باشند ترجیح می‌دهند که به صورت خام کالای خودشان را صادر کنند حالا موارد دیگر را هم مطرح می‌کنند کف قیمت و کف عرضه در بورس کالا رعایت نمی‌شود و مواردی از این دست، برنامه ریزی کردید برای هم تامین کالا و هم عرضه در بورس کالا به این که دسترسی‌ها بتواند راحت‌تر، سریع‌تر و با برنامه ریزی بیشتر باشد.

    علی آبادی:ما در واقع در اقتصاد صنعتی مان من بعنوان وزیر تولید دارم عرض می‌کنم وزارت صمت وزارت تولید است، منتها نه این که صرفا وزیر تولید هست، ما تولید می‌کنیم برای مصرف کنندگان و اگر چنانچه مصرف ما به اندازه تولید ما نباشد یعنی ناترازی در مصرف و تولید داشته باشیم، گاهی با واردات و گاهی با صادرات این را جبران می‌کنیم یعنی تجارت ما عملا در خدمت تولید است. مقام معظم رهبری هم می‌فرمایند سال رشد تولید مهار تورم یا مهار تورم، رشد تولید یعنی در حقیقت این دو تا با همدیگر لازم و ملزوم هستند، به نظر من این که ما فکر کنیم که می‌توانیم تورم را مهار کنیم از طریق واردات به نظر من این حرف درستی نیست ما می‌بایستی تمرکزمان را بر تولید بکنیم و انشاالله با صادرات یعنی با تولید صادرات محور بتوانیم برویم به سمت تولید. وقتی که اقتصاد را کاملا به همه آن دست می‌زنیم و ما دائم درگیر می‌شویم باید همه نگران باشند که مواد اولیه را چه کار می‌کنیم و نمی‌دانم این را چه کار می‌کنیم در حالی که قاعده این است که خود صنعت بیاید خودش را پیدا کند، چون هر کدام از این‌ها یک صنعت اند، مثلا آن کسی که مواد اولیه تولید می‌کند خودش بخشی از صنعت است. بله بخشی از مواد اولیه ما از خارج از کشور باید تامین شود لذا تامین ارز مورد نیاز برای واردات این کالا‌ها در زمان معین و مقرر، این‌ها پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد که داریم تلاش می‌کنیم این‌ها را در مدار قرار بدهیم یعنی این‌ها روی ریل خودش قرار بگیرد.

    سوال: تا الان چقدر در مدار قرار گرفته؟ چه مشکلاتی هست چقدر برطرف شده این مشکلات؟

    علی آبادی: من فکر می‌کنم که ما در اقتصاد نیازمند یک تحول جامع هستیم این البته نقطه نظر شخصی من است البته خوشبختانه دیدگاه‌های خیلی خوبی هم در دولت الان شکل گرفته که دارد این هماهنگی بوجود می‌آید وقتی که این هماهنگی کامل شود یعنی همه بخواهیم یک راه را انجام بدهیم به نظر من دستیابی به اهداف میسرتر هست ما در حال حاضر به صورت موردی داریم سعی می‌کنیم که دخالت بکنیم یعنی با دخالت دولت داریم تلاش می‌کنیم که ناترازی‌ها را برطرف بکنیم و این البته موفقیت‌هایی هم بدست آمده، ولی نارسایی‌هایی هم هست. نارسایی‌های ناشی از عدم تامین به موقع ارز،. نه این که به موقع این سیستم یک سیستم پیچیده است و این سیستم پیچیده اقتضایش همین شرایط است حالا اگر چنانچه کیس مشخصی را مثال بزنید که من بخواهم صحبت بکنم می‌توانم بگویم، ولی مثلا یک کیسی که خودم به نظرم رسید مثلا در خصوص لاستیک ما به یک مشکلاتی برخورد کردیم در تامین مواد اولیه خوشبختانه ... نه این که از نظر تامین، از نظر تامین به موقع ارز، ولی خوشبختانه این با پیگیری‌هایی که انجام شد برطرف شد و الان داریم می‌رویم که انشاالله امیدوارم مشکل نداشته باشیم گرچه این باید مستمرا پیگیری شود، چون یک کار فرایند دائمی است حالا ما در یک مقطع در یک مرحله این را حل کردیم.

    سوال: الان روی این موضوع هم نظارت می‌کنید که شرکت‌های مثل فولاد یا پتروشیمی یا سایر شرکت‌ها آن چیز یکه مورد نیاز صنایع ما هست در بورس کالا عرضه کنند؟ چون برخی از این گلایه مندی‌ها این بود که آن‌ها به جای این که بورس کالا عرضه کنند این عرضه در بورس کالا صورت نمی‌گیرد.

    علی آبادی: در روال طبیعی اقتصاد نیاز به کنترل‌ها ندارد آن‌ها خودشان نگاه می‌کنند کجا منفعتی. یعنی ما با سیاستگذاری مسیر‌ها را جوری هدایت می‌کنیم که آن‌ها عملا خودشان نگاه می‌کنند که کجا به نفع شان هست.

    سوال: منفعت نیاز تولید است، الان نیاز تولید است و باید گاهی اوقات به جهت ...

    علی آبادی: اگر تولید کننده منفعتش تامین نشود تولید نمی‌کند اگر تولید نکند تورم ایجاد می‌شود و اگر تورم ایجاد شود اقتصاد به هم می‌ریزد ما همه چیز باید تلاش بکنیم منافع معقول و منطقی برای تولید کننده به وجود بیاوریم تا او تشویق به تولید بشود. فلذا این به نظرم یک فرآیند دائمی و بسیار جدی است که ما فکر کنیم که با فشار آوردن به تولید کننده می‌توانیم تورم را مهار کنیم این به نظرم تصور درستی نیست باید تلاش بکنیم برای این که تولید کننده شرایط بهتری برای تولید پیدا کند و تولید را افزایش بدهد یعنی هر چقدر می‌توانیم به سمت تشویق تولید برویم و ما این سیاست را داریم دنبال می‌کنیم داریم سیاست‌هایی را بنا می‌گذاریم ریل گذاری‌هایی را داریم انجام می‌دهیم که انشاالله در آینده خودش به صورت اتوماتیک این کار انجام شود.

    سوال: اسفند سال گذشته بود که فکر می‌کنم 120 هزار نفر حدود 500 میلیون تومان را به مدت یک ماه در حساب‌های اعلامی در سازمان حمایت بلوکه کردند که خودروی وارداتی را دریافت کنند 33 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند و الان حدود فکر می‌کنم 6 ماهی هست که خودرویی تحویل مشتریان نشده است یک سوال بپرسم این که کار متوقف شده یا واردات خودرو‌های وارداتی با موانعی مواجه هست؟

    علی آبادی: نه، من البته در سابقه موضوع آن زمان نبودم، ولی الان در جریان قرار گرفتم، و دارم این موضوع را پیگیری می‌کنم، موضوع مهم این هست که یک اختلاف نظر‌هایی در واقع بوجود آمده بود بین مثلا اداره استاندارد، محیط زیست و تولید کنندگان در برخی تفاسیر مقررات و ضوابط که خوشبختانه با دخالت آقای رئیس جمهور و نقشی که به وزارت صمت داده شد این موضوع در حال برطرف شدن هست و من فکر می‌کنم انشاالله بزودی ما از این موضوع عبور خواهیم کرد خیلی هم مهم است، چون تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم هست، ولی از بعضی جنبه‌های مقرراتی اختلافاتی بین برخی نهاد‌ها هست که ما داریم دخالت می‌کنیم این‌ها را انشاالله بر طرف کنیم. در واقع در حوزه ما هم نیست ما در حقیقت داریم تسهیل گری می‌کنیم داریم تلاش می‌کنیم که این‌ها را به همدیگر به نحوی تطبیق بدهیم و شرایط را فراهم کنیم. مردم نباید نگران باشند خودرو‌ها تولید شده و روند‌های تولید خوشبختانه متوقف نیست و من فکر می‌کنم امسال نسبت به سال گذشته رکورد خواهیم زد منتها در تحویل به مشتری بایستی این موانع را برداریم که انشاالله بزودی برمی داریم.

    سوال: در بحث خودرو‌های وارداتی هم همین موضوع؟

    علی آبادی: در بحث خودرو‌های وارداتی من در بحث خودرو‌های برقی توضیح دادم، ما در واقع ببینید در موضوع خودروی وارداتی

    سوال:، چون این 500 میلیون تومان در بحث خودرو‌های وارداتی بود که فکر می‌کنم 1600 دستگاه هم ثبت سفارش شده است.

    علی آبادی: آیین نامه خودرو‌های کارکرده در واقع تنظیم شده و به دولت داده شده انشاالله بزودی در صحن دولت مطرح خواهد شد و تصویب می‌شود و اگر آن آیین نامه تصویب بشود در واقع یک شتابی در آن بخش داده خواهد شد. در زمینه خودرو‌های نو وارداتی الان دارد کار انجام می‌شود و تا به امروز هم تعداد زیادی خودرو وارد شده ما یک نمایشگاهی هم در این هفته برقرار خواهیم کرد که مردم بتوانند بیایند یک بازدیدی از این‌ها داشته باشند و من دارم تلاش می‌کنم که خیلی ما دخالت مستقیم دولتی در این کار نداشته باشیم بگذاریم کار به دست خود مردم انجام بشود.

    سوال:، چون حدود شش ماه هست که مردم پول را مثلا بلوکه کرده بودند و الان خودرویی دریافت نکردند سوال هست که ...

    علی آبادی: آن‌هایی که پول بلوکه کردند پول به خودروساز‌ها دادند نه به ما، به دولت که نمی‌دهند

    سوال: نه، در حساب سازمان حمایت

    علی آبادی: در حقیقت به حساب خودروساز‌ها است یا به سازمان حمایت هست، این‌ها آن روند‌ها دنبال می‌شود من مطمئن هستم که شرکت‌ها متعهد هستند که کار‌هایی که تعهد کردند را همه را انجام بدهند وفق تعهدات قطعا به تعهدشان عمل خواهند کرد. عرض کردم الان خودرو‌های داخلی تولید شده حتی خودرو‌های مونتاژی هم تولید شده و دارد مسیرش پیگیری می‌شود من انشاالله بزودی اطلاعاتی را در این زمینه خدمت شما خواهم داد.

    سوال: اقای علی آبادی، مهم‌ترین برنامه ریزی‌های وزارت صمت در حوزه‌ی معدن و مهم‌ترین سوال روند پیشرفت انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به شرق در چه مرحله‌ای است؟

    علی آبادی: به نظرم این سوال را خوب پرسیدید یعنی سوالی که مردم منتظرند بدانند رهبری منتظر است بداند، معدن یکی از شاید مهم‌ترین کار‌های وزارت صمت هست، که باید روی آن خیلی بیشتر از این‌ها تمرکز بکنیم البته یادتان باشد کار در حوزه معدن کار زمان بری است نمی‌شود انتظار داشت که ما مثلا در ظرف چند ماه یک رویا‌هایی را برآورده بکنیم نه، باید یک مقدار صبور باشیم،  من چند تا خبر می‌دهم اولین خبر این که دومین مزایده بزرگ معدنی که برگزار شد، می‌دانید 6 هزار محدوده را ما به مزایده گذاشتیم که فقط 700 معدن واگذار شد با توجه به این که دومین مزایده بود عملا شرایط به نحوی الان آماده هست برای ترک تشریفات و واگذاری از طریق مذاکره با کسانی که متقاضی هستند این نوید هست برای کسانی که متقاضی معادنی هستند که به مزایده رفته قبلا دو بار، می‌توانند بیایند و الان با مذاکره با توجه به این که اختیارات وسیعی را ما به استان‌ها واگذار کردیم و به سرعت بنا داریم که انشاالله این مزایده‌ها را برگزار بکنیم، این به نظرم خبر خیلی خوبی برای آن‌هایی هست که علاقمند هستند و می‌توانند سرمایه گذاری کنند.
    من می‌خواهم دعوت کنم از تعاونی‌ها که دسترسی به سرمایه‌های خرد مردم دارند بیایند معدن تملک بکنند، بیایند در واگذاری معادن شرکت بکنند، که در واقع اطمینان لازم را هم مردم برای این که سرمایه شان حفظ می‌شود داشته باشند به جای این که این‌ها را بدهیم به سرمایه گذاران. البته من مخالف آن نیستم، ولی خیلی علاقمندیم که این را به بخش تعاونی بدهیم.
    در مورد تدوین برنامه جامع معدن که کار بسیار مهمی بود خوشبختانه این کار آغاز شده و بخش اکتشاف و بهره برداری رو به اتمام است و انشاالله به زودی اعلام خواهد شد بخش فر آوری در حال انجام هست که شاید مثلا یک مثلا دو سه ماهی طول بکشد.
    بخشنامه جامع ما قبلا می‌دانید دستورالعمل‌های بسیار بسیار متنوع د اشتیم ما یک بخشنامه جامع د اریم صادر می‌کنیم که این دستورالعمل‌ها را تجمیع کنیم و کار را برای معدن کاران ساده کنیم فهم آسان تری داشته باشند برای مقابله.
    70 معدن راکد اخیرا الحمدالله فعال شد که به نظرم خبر خوبی است، 21 بسته معدنی شامل محدوده‌های کوچکی که قبلا به آن علاقه نشان نمی‌دادند، ولی از تجمیع این‌ها، این‌ها اقتصادی شدند، آماده هست برای واگذاری.
    بزرگترین پایگاه امداد و نجات کشور در طبس آماده راه اندازی هست انشااله و این خیلی مهم است البته هدف آن در واقع امداد و نجات برای معدن کاران است، ولی می‌تواند به کشور خدمات دیگری هم بدهد.
    در بحث اکتشاف می‌دانید ما زمین شناسی اکتشافات کردستان، جنوب خراسان رضوی، قم، مرکزی، اصفهان و آذربایجان غربی را در دست اقدام داریم که انشاالله تا پایان امسال این اکتشافات تمام می‌شود.
    جاده‌های دسترسی و آب و برق که سوال دوم شما بود که خیلی مهم است و آن را جداگانه جواب خواهم داد در استان‌های محروم در حال انجام هست.

    سوال: در بخش معدن دو دقیقه زمان داریم بعد بخش بازار و تجارت هم هست که باید برسیم

    علی آبادی: می‌رسیم انشاالله، بهرحال معدن بحث مهمی است واقعا من انتظار دارم در مورد معدن وقت زیادی بگذاریم، چون انتظار رهبری و مردم هست بهرحال من اگرچنانچه فکر می‌کنید که الان سوال دیگری دارید که من باید جواب بدهم.

    سوال: راجع به مرحله انتقال آب ؟

    علی آبادی: در موضوع انتقال آب بزرگترین، بزرگترین که دارم می‌گویم واقعا بزرگترین در جهان است انتقال آب از خلیج فارس یعنی شیرین سازی آب از خلیج فارس و انتقال آن به سیستان و بلوچستان و تامین تمام شهر‌های بین مسیر و معادن و صنایع بین راه و بعد رسیدن آن به زاهدان و بعد تامین آب شرب زاهدان و بعد تامین صنایع زاهدان و از آنجا رفتن به زابل و تامین شرب و صنعت آنجا و از آنجا به خراسان جنوبی و از خراسان جنوبی به خراسان رضوی تا پایان سال 1404 خیلی کار سنگینی است.

    سوال: و الان کار در چه مرحله‌ای است؟

    علی آبادی: الان کار شروع شده و من شخصا دارم پیگیری می‌کنم انتقال اب به کرمان و یزد از مسیر خط اول فکر می‌کنم اگر انشاالله خدا بخواهد شاید من با اطمینان نمی‌گویم، ولی فکر می‌کنم اواخر امسال تقریبا بتوانیم این آب را به این دو استان برسانیم این‌ها پروژه‌های بسیار بسیار با اهمیتی است و بعد در خصوص برق همین طور حدود فکر می‌کنم سه هزار مگاوات نیروگاه الان در دست احداث هست ما برنامه ریزی برای ده هزار مگاوات را در برنامه داریم که انشاالله آن‌ها نگرانی که الان همین روز‌ها می‌گویند فلان کارخانه تعطیل شد فلان جا برقش قطع شد و این‌ها انشاالله برطرف خواهیم کرد.

    سوال: ما به قدر زمان سوال می‌پرسیم و از شما قول می‌گیریم که در گفتگو‌های ویژه خبری بعد هم باز راجع به خاصه موضوع بازار و تجارت صحبت کنیم.

    سوال: طرح شناسه دار کردن کالا‌ها، لوازم یدکی، پوشاک، حوزه‌های مختلف، موضوعات مختلف وابسته به نسل سامانه‌های شفافیت فروشگاهی هست، این سامانه‌ها و توسعه آن‌ها گویا متوقف شده است؟

    علی آبادی: نه متوقف نشده یک مشکلی بوجود آمده بود در پرداخت به پیمانکاران که خوشبختانه برطرف شد برای برخی هنوز مانده، ولی بیشترشان انجام شد. بحث خیلی مهمی است با توجه به این که ما یارانه داریم پرداخت می‌کنیم به مردم مان، متاسفانه نداشتن سامانه یکپارچه که این‌ها همه به هم متصل باشند و بشود کنترل جامع داشت یک ضرورت هست و نواقصی در این بخش وجود دارد که من تیم خاصی را برای این کار مامور کرده و می‌کنم.

    سوال: الان در مرحله سامانه‌ها کجای راهیم؟

    علی آبادی: ما الان سامانه‌ها را داریم اتصال سامانه‌ها به همدیگر و بعد اطمینان از این که این عملکرد‌ها حلقه‌های قاطع و قابل اعتمادی را بوجود می‌آورند دارد کنترل می‌شود.
    مثلا مثال بزنم مثلا یک کالایی وارد می‌شود به انبار می‌رود از انبار تا بخواهد به فروشگاه برسد که به دست مردم برسد این اطمینان در این قسمت کار باید بوجود بیاید که حتما کالا دست مردمی که باید دست شان برسد رسیده تا این که نه قاچاق بشود به بیرون از کشور این‌ها آن چیز‌هایی هست که سامانه‌ها آن امکان را فراهم می‌کنند و کنترل می‌شود.

    سوال: با توجه به این که می‌گویید تیم تشکیل دادید در رصد و اجرای کار این که با سرعت انجام شود برنامه زمان بندی تان فکر می‌کنید برای تکمیل و ...فکر می‌کنم همه این برنامه‌ها انشاالله در اوایل نیمه دوم سال نهایی خواهد شد.

    سوال: اطلاعات سامانه‌ها در اختیار کدام دستگاه و مرکز قرار می‌گیرد؟

    علی آبادی: هر دستگاه و نهادی که قانونا باید اطلاعات داشته باشد به او اطلاعات داده خواهد شد.

    سوال: راجع به ناهماهنگی در برگزاری صنعت نمایشگاهی کشور هم بحث‌هایی مطرح هست در پایتخت عنوان می‌شود که شرکت نمایشگاه‌های بین المللی مثلا در مجموعه سئول همه مجوز‌ها صادر می‌شود در مجموعه‌های نمایشگاهی این مسئله دیده نمی‌شود.

    علی آبادی: راستش من الان دارم با این مواجه می‌شوم تا به حال کسی به من این اشکال را منتقل نکرده بود، ما تنها اشکالی که دنبال بودیم این بود که نمایشگاه‌هایی که خیلی پرجمعیت و پرتراکم هستند این‌ها را ببریم در محل نمایشگاهی که شهرداری تهران زحمت کشیدند این کار را خواهیم کرد در آینده و این جا را اختصاص بدهیم به نمایشگاه‌های تخصصی که جمعیتی که مزاحم برای مردم باشند کمتر در آن باشد.

    سوال: پس گزارش‌ها در مورد این را در اختیار شما قرار خواهیم داد برای بررسی و عملکرد بهتر وزارت صمت در این حوزه. اگر نکته‌ای هست بفرمایید:

    علی آبادی: من از مردم عزیزمان می‌خواهم که صبور باشند و همکاری بکنند، برنامه‌های بسیار وسیعی در حوزه صنعت معدن و تجارت باید انجام بشود که نیازمند واقعا همدلی و همکاری و یکپارچگی مردم دارد ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری بکنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر