گواهی کشف ۱.۶ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی صادر شد

عصر معدن- از ابتدای امسال تا پایان آذرماه برای بیش از یک میلیارد و ۶۳۱ میلیون تن ذخیره قطعی معدنی، گواهی کشف صادر شده است.;

گواهی کشف ۱.۶ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی صادر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از  ایرنا، بر پایه جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت، در 9 ماهه 97 تعداد 369 گواهی اکتشاف توسط وزارت صنعت صادر شد که شامل ذخیره قطعی معدنی یک میلیارد و 631 میلیون و 952 هزار و 900 تنی با برآورد حجم سرمایه گذاری 426.1 میلیارد ریالی است.
    مقایسه عملکرد 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد از نظر تعداد گواهی در سال 97 به میزان 0.3 درصد کاهش، از لحاظ ذخیره قطعی 385 درصد افزایش و از نظر هزینه عملیات اکتشافی نیز 13.6 افت وجود داشته است.
    آمارهای پیش میزان ذخیره شناسایی شده معدنی کشور حدود 60 میلیارد تن است که از این رقم حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.
    توسعه فعالیت های اکتشافی معادن در دولت یازدهم موجب شد تا از سال 1393 تا پایان 96 میزان ذخایر جدید فلزی به حدود 1.5 میلیارد تن برسد، در واقع علاوه بر ذخایر قبلی، 1.5 میلیارد تن ذخیره قطعی جدید بدست آمده است.
    براساس برنامه همکاری میان سازمان های توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ابتدا فعالیت اکتشافی در گستره 250 هزار کیلومتر از مساحت کشور در دستور کار قرار گرفت و در دولت دوازدهم این وسعت به 270 هزار کیلومتر مربع رسید.
    بر اساس گزارش ها 68 نوع ماده معدنی در کشور کشف شده که بر اساس آن، ایران در بین 10 کشور شاخص جهان جای گرفته است.
    یکی از دستاوردهای فعالیت های اکتشافی در دولت یازدهم، شناسایی 42 تن ذخیره جدید طلا است که شروع عملیات از دولت یازدهم بود و دولت دوازدهم این روند را تداوم بخشید به طوری که پارسال نیز با دستیابی به تولید حدود 6 تن طلا برای نخستین بار تولید شمش این فلز زرد در کشور رکورد زد.
    اکتشافات سازمان ایمیدرو در چارچوب برنامه دولت های یازدهم و دوازدهم امکان دستیابی به بیش از 500 میلیون تن زغالسنگ را فراهم ساخت که از این رقم 200 میلیون تن زغال حرارتی و 345 میلیون تن زغال «کک شو» است.
    علاوه بر ذخایر جدید طلا، سنگ آهن و زغالسنگ، شناسایی 22 میلیون تن بوکسیت، 103 میلیون تن باریت، 30 هزارتن آنتیموان و 65 هزار تن عناصر نادرخاکی از دستاوردهای دیگر حوزه اکتشاف است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر