دستاوردهای صنعت مس با رویکرد گذر از تحریم‌ها

عصر معدن- صنعت مس در حالی ۹ ماهه امسال را پشت سرگذاشت که با عبور از سد تحریم ها، رشد ۴درصدی را در قالب برنامه پیش بینی شده برای تولید مس محتوی (که در کنسانتره یا ماده معدنی وجود دارد) محقق ساخت.;

دستاوردهای صنعت مس با رویکرد گذر از تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، امسال با وجود اینکه تحریم‌های آمریکا پیش روی صنایع کشور قرار دارد، شرکت ملی صنایع مس ایران دستیابی به فروش 95 هزار میلیارد ریالی را ترسیم کرده که نسبت به عملکرد پارسال نزدیک به 20 درصد افزایش یافته است.

    سال گذشته برنامه فروش بیش از 80 هزار میلیارد ریال مس تحقق یافت و درعین حال مدیریت جدید با انگیزه بیشتر از اسفندماه سکان هدایت امور را برعهده گرفت.

    عملکرد فراتر از برنامه
    آمار منتشر شده از عملکرد 9 ماهه امسال شرکت ملی مس ایران نشان می دهد تولید مس محتوی رشد چهار درصدی نسبت به برنامه پیش بینی شده داشت و از مرز 228 هزار تن فراتر رفت، درحالی که رقم مورد انتظار در این مدت دستیابی به 219 هزار تن بود.
    به این ترتیب دستاورد فراتر از برنامه ای این صنعت، مشوقی برای دیگر فعالان صنعتی محسوب می شود تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

     تحقق 83 درصدی تولید کاتد
    بررسی آمار منتشر شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این بخش نشان می دهد در زمینه تولید کاتد مس 83 درصد برنامه در 9 ماه گذشته تحقق یافت و به رقم 179 هزار تن رسید.
    علاوه بر این در مدت مورد بررسی این گزارش، تولید مس آند و کاتد به ترتیب 18 و 12 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کردند.

    سرمایه گذاری ارزی و ریالی در چارچوب سند چشم انداز
    صنعت مس در قالب برنامه سند چشم انداز 1404 بهمن ماه پارسال بهره برداری از 13 پروژه را کلید زد که با سرمایه گذاری ارزی و ریالی محقق شد و این مهم با شتاب همچنان دنبال می شود.
    بهمن ماه 1396 تعداد 13 طرح در مجتمع های سرچشمه، خاتون آباد و سیرجان ( استان کرمان ) با سرمایه افزون بر 35 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
    بر اساس برنامه، تغییر فناوری ذوب مجتمع سرچشمه به ظرفیت 282 هزار تن مس آند در سال به همراه چرخ ریخته گری و کوره های آند با 182 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 2 هزار و 460 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی (در مجموع 9 هزار و 740 میلیارد ریال) صورت گرفت.
    کارخانه پالایشگاه خاتون آباد نیز با ظرفیت سالیانه 200 هزار تن مس کاتد با سرمایه گذاری ارزی 143 میلیون یورو و ریالی 640 میلیارد ریال (در مجموع 6 هزار و 360 میلیارد ریال) به بهره برداری رسید.
    مرحله نخست و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی سیرجان (کرمان) با 285 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی (در مجموع 12 هزار و 100 میلیارد ریال) از دیگر طرح های فعالسازی شده بود.

    تحقق 88 درصدی برنامه مس آند
    آمارهای ایمیدرو حاکی از آن است در مدت 9 ماهه امسال تولید مس کاتد به رقم 88 درصد برنامه پیش بینی شده رسید.
    در این مدت مجتمع ذوب مس خاتون‌آباد 82 هزار و 63 تن آند تولید کرد که نسبت به برنامه تعیین‌شده برای این واحد رشد 38 درصدی داشت.
    کاتد تولیدی در پالایشگاه خاتون‌آباد نیز نسبت به برنامه 27 درصد افزایش را به ثبت رساند.
    علاوه براین کاتد تولیدی لیچینگ مجتمع میدوک (کرمان) 23 درصد رشد را نشان داد و کاتد تولیدی پالایشگاه مس سرچشمه (کرمان) نیز از رشد پنج درصدی برخوردار شد.

    استخراج 143.8میلیون تنی سنگ مس
    شرکت مس در دوره این گزارش از استخراج 143 میلیون و 824 هزار تن سنگ معدن خبر داد که نسبت به برنامه پیش بینی شده 131 میلیون و 704 هزار تنی امسال 9درصد رشد داشت.
    این شرکت در 9 ‌ماهه امسال، 40 میلیون و 754 هزار تن سنگ سولفور برداشت کرد که چهار درصد بیشتر از برنامه در نظر گرفته شده برای این منظور به میزان 39 میلیون و 115 هزار تن بود.

    افزایش تولید کنسانتره مس و مس محتوی
    تولید کنسانتره مس نیز در این مدت، رشد کرد.
    در شرکت مس 897 هزار و 258 تن کنسانتره مس تولید شد که نسبت به برنامه تعریف‌شده 863 هزار و 229 تنی، رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد.
    در مجموع مجتمع‌های سه‌گانه سرچشمه، شهربابک (کرمان) و سونگون (آذربایجان شرقی) تا پایان آذرماه امسال، با این میزان تولید کنسانتره مس 80 درصد از برنامه امسال را محقق کرد.
    در 9 ماهه امسال 228 هزار و 741 تن مس محتوی از سوی شرکت مس تولید شد که در مقایسه با برنامه 219 هزار و 594 تنی، رشد چهار درصدی داشت.

     برنامه جامع برای گذر از تحریم
    صنعت مس کشور با پشتوانه 21 میلیون تن ذخیره قطعی، از روندی رو به رشد در چارچوب برنامه پنجساله ششم توسعه ( 1401- 1396 ) برخوردار است.
    براساس آمار موجود تا پایان 9 ماهه 1397 بالاترین تولید مس محتوی معدنی، کاتد و آند نسبت به مدت مشابه پارسال گذشته به ثبت رسید.
    «محمدرضا بنی اسدی راد» که نیمه اسفندماه پارسال سکان هدایت شرکت ملی صنایع مس را برعهده گرفت، اعلام کرد: براساس هدف عبور از شرایط تحریم، برنامه‌های جامعی برای فروش، تولید و همچنین اصلاح ساختار شرکت و چابک سازی آن پیش بینی شده است.
    بنی اسدی راد یادآوری کرد: امسال هجمه‌های استکباری و تحریم‌های آمریکا پیش رو قرار دارد اما ایرانیان سخت کوش، همواره در دشواری ها توانمندی خود را بیشتر بروز و ظهور می دهند و این، به اثبات رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر