تنها به دنبال منافع ملی هستیم

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است این وزارتخانه تنها تصمیمی که به نفع منافع ملی باشد را اتخاذ و اجرایی می کند.;

تنها به دنبال منافع ملی هستیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲:۰۰

    جعفر سرقینی در گفت و گو با «عصرمعدن» درباره آخرین وضعیت معادن کشور اظهار کرد: خوشبختانه معادن کشور امروز نه تنها نیاز داخلی را تامین می کنند بلکه حدود 10 میلیارد دلار صادرات دارند.
    وی ادامه داد: این اتفاق کمک بسیاری به اقتصاد کشور می کند هرچند توان معادن کشور بیش از این میزان است. اعتقاد بنده بر این است اگر بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را تولید کنیم می توان حداقل تا 12 میلیارد دلار در کوتاه مدت صادرات داشته باشیم.
    سرقینی تصریح کرد:  ما حدود 57 میلیارد تن ذخایر معدنی  داریم که شامل تمام مواد معدنی می شود اما در حوزه ذخایر فلزی کل ذخایر 5 الی 6 میلیارد تن باشد مابقی ذخایر صنعتی و ساختمانی را شامل می شوند.
    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به میزان ظرفیت معادن و اشتغالزایی آنها اضافه کرد: میزان بهره برداری از ظرفیت معادن متفاوت است به عنوان مثال در جایی مانند مصالح ساختمانی به دلیل رکود با مشکل همراه هستیم و معادن زیر ظرفیت خود مشغول به کار هستند اما در حوزه معادن فلزی گاهی تا 2 برابر ظرفیت اسمی خود مشغول بکار هستند. همچنین مجموع اشتغال ما در بخش معادن 135 هزار نفر است، البته در زنجیره صنایع معدنی نیز 630 هزار نفر فعالیت دارند.
    سرقینی با اشاره به وضع عوارض صادراتی و حمایت های وزارتخانه برای جذب سرمایه بخش خصوصی،  بیان کرد: سیاست اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تکمیل زنجیره تولید است درنتیجه هر فردی که به این زنجیره ورود پیدا کند صادرات آن روان خواهد بود و ما نیز سعی بر تسهیل آن داریم. در حال حاضر تنها مشکلی که پیش آمده و برخی فعالان بخش معدنی نگران آن هستند بحث وضع عوارض است.
    وی ادامه داد: ما به حرف بخش خصوصی گوش می دهیم اما تفاوت در این است که به صحبت های هر دو طرف توجه می کنیم. یعنی پای صحبت های تولید کننده مواد خام و مصرف کننده این مواد می نشینیم. تولید کننده  علاقه دارد عوارض ندهد و صادرات داشته باشد اما مصرف کننده می گوید این صادرات ممنوع شود. در نتیجه ما با میانه داری وضع عوارض را اجرایی کردیم تا هر دو بتوانند کار خود را انجام دهند. درواقع ما به برآیند صحبت های هر دو طرف عمل کرده ایم. درواقع تصمیمی که به نفع منافع ملی باشد را اجرایی می کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر