در دولت تدبیر و امید محقق شد؛

سهم ۱۸ درصدی معدن از طرح‌های وزارت صنعت

عصر معدن- وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار داد: مجموع طرح‌های در دست اجرا (در دولت تدبیر و امید) تا پایان اردیبهشت‌ماه به ۶۹ هزار و ۵۷۲ فقره می‌رسد که از این میزان، بخش معدن و صنایع معدنی سهم ۱۸.۶ درصدی را به خود اختصاص داده است.;

سهم ۱۸ درصدی معدن از طرح‌های وزارت صنعت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، برپایه جداول آماری وزارتخانه یاد شده، مجموع مجوز صادره برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها 11 میلیون و 445 هزار و 459 میلیارد ریال ثبت شده که سهم بخش معدن و صنایع معدنی دو میلیون و 443 هزار و 932.8 میلیارد ریال است که 21.3 درصد از کل را در بر می‌گیرد.

    همچنین جمع طرح‌های مربوط به صنعت، معدن و تجارت برای اشتغال دو میلیون و 39 هزار و 580 نفر پیش‌بینی شده که بخش معدن و صنایع معدنی مجوز جذب 505 هزار و 518 نفر را دارد که سهم 24.7 درصد از کل را به خود اختصاص داده است. 

    طرح‌های زغالسنگ و لینیت ...   

    براساس آمار وزارت صنعت، تعداد 27 فقره طرح مربوط به زغالسنگ و لینیت ... با مجوز سرمایه‌گذاری سه هزار و 904.5 میلیارد ریال و اشتغال یکهزار و 37 نفر است که تاپایان اردیبهشت ماه امسال در دست اجرا قرار داشت.

    آمارهای پیشین گویای تولید سالیانه 1.5 میلیون تن زغالسنگ از معادن فعال کشور است و بیش از یک میلیون تن هم واردات انجام می‌شود.

    اکنون مصرف کننده اصلی زغالسنگ کشور ذوب آهن اصفهان است، درحالی که  75 درصد تولید فولاد جهان با بهره‌گیری از زغالسنگ تولید می‌شود.

    استخراج کانه های فلزی 

    برپایه داده‌های مورد بررسی وزارتخانه مزبور، تاپایان اردیبهشت 99 تعداد 249 فقره طرح در زمینه استخراج کانه‌های فلزی در دست اجرا بوده که مجوز سرمایه‌گذاری 251 هزار و 866.2 میلیارد ریال دارد و برای اشتغال 23 هزار و 242 نفر هم مجوز لازم را اخذ کرده است.

    استخراج سنگ آهن از کانی های این بخش محسوب می‌شود که در چارچوب افق 1404 برای دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد فاکتور مهم و تعیین‌کننده‌ای است.

    وزارت صنعت از مهر ماه پارسال با وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن مانع از صادرات این ماده معدنی شده، اما با این وجود به میزان اندکی همچنان رهسپار بازار هدف (چین) می شود.

    استخراج سایر معادن

    وزارت صنعت در ارتباط با طرح های دردست اجرا تاپایان اردیبهشت ماه امسال در بخش سایر معادن رقم 957 فقره را ذکر کرده که برای این منظور 34 هزار و 948.1 میلیارد ریال مجوز سرمایه گذاری اخذ شده و پیامد اشتغال 14 هزار و 141 نفر را به دنبال دارد.

    آمارهای رسمی گویای آن است که اکنون پنج هزار و 600 معدن در سطح کشور فعالیت دارند که سهم 60 تا 65 درصدی آنها مربوط به مصالح ساختمانی است.

    ذخیره شناسایی شده معادن کشور 57 میلیارد تن است که حدود 37 میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است.

    سایر محصولات کانی غیرفلزی

      سایر محصولات کانی غیر فلزی در این ارزیابی تعداد 9 هزار و 552 طرح دردست اجرا تا پایان اردیبهشت به خود اختصاص دادند که برای آنها مجوز سرمایه گذاری 656 هزار و 918.2 میلیارد ریال اخذ شده و علاوه برآن مجوز اشتغال 240 هزار و 739 نفر به دنبال دارند.

    یکی از کانی‌های غیرفلزی که در این خانواده اهمیت بالایی در ساختمان‌سازی و طرح‌های عمرانی دارد سیمان است که با ترکیب آهک، رس و سیلیس و ...شکل می‌گیرد و در واقع مواد معدنی در شکل‌گیری آن نقش‌آفرینی می‌کنند و اکنون در اغلب استان‌های کشور حداقل یک کارخانه سیمان فعال است.

    علاوه براین صنعت شیشه اعم از جام و مظروف نیز وابسته به سیلیس است که کانی غیرفلزی است.

    ساخت فلزات اساسی  

    ساخت فلزات اساسی هم در دایره طرح‌های در دست اجرا وزارت صنعت تا پایان اردیبهشت قرار داشته که برای این منظور دو هزار و 204 فقره مجوز گرفته‌اند تا یک میلیون و 496 هزار و 295 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کنند و بدین ترتیب امکان اشتغال 226 هزار و 359 نفر را فراهم می‌سازد.

    تولید فولاد از شاخص‌های این بخش محسوب می‌شود که اکنون ظرفیت تولید این بخش نزدیک به 40 میلیون تن رسیده و انتظار می‌رود امسال حدود 30 میلیون تن تولید تحقق یابد.

    ایران اکنون در بین 10 فولاد ساز شاخص دنیا جای گرفته و پیش‌بینی شده تا افق چشم انداز 1404 به رتبه هفتم جهانی برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر