معاون صنایع وزارت صمت مطرح کرد:

آمادگی ایمیدرو برای بهره برداری از ظرفیت هپکو

عصر معدن- معاون صنایع وزارت صمت گفت: می توان اراک را به عنوان قطب تجهیزات صنعتی کشور معرفی کرد.;

آمادگی ایمیدرو برای بهره برداری از ظرفیت هپکو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، محمد صادقی نیارکی عصر روز گذشته 18 خردادماه در جریان بازدید از شرکت های کمباین سازی و ماشین سازی اراک با بیان اینکه اتفاقات مثبتی در سال رونق تولید رقم خورد و در سال جهش تولید نیز با ارائه محصولات و طراحی های جدید ادامه یافت، بیان کرد: این شرایط این نوید را می دهد که نه تنها روند حرکت صنعت متوقف نشده است بلکه محصولات و فناوری های جدید توسط صنعتگران در حال رونمایی است.

    وی با بیان اینکه شهر اراک و استان مرکزی می تواند یکی از قطب های ممتاز تولید تجهیزات صنعتی ایران باشد، گفت: در این استان شرکت های حرفه ای بزرگی مستقر هستند و تجهیزات صنعتی نیز جزو مزیت های کشور به شمار می رود که دارای دانش فنی و زیرساخت مناسب در این حوزه هستیم و استان مرکزی می تواند در این حوزه جزو قطب های رفع کننده نیاز کشور و ورود به عرصه صادرات به 15 کشور اطراف باشد.

    معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره به استقرار صنایع ریلی در این استان بیان کرد: این استان ظرفیت بالایی در تولید واگن و لوکوموتیو دارد و می تواند جزو پیشران های توسعه صنعت ریلی کشور باشد.

    وی با تاکید بر موضوع داخلی سازی در صنعت کشور، گفت: خوشبختانه صنعتگران به داخلی سازی تمایل دارند و این تفکر در شرکت کمباین سازی ایران نیز با طراحی و ساخت کمباین برنج و رفع نیازها در این حوزه وجود دارد و خودکفایی در این حوزه در این شرکت به منصه ظهور رسیده است.

    صادقی نیارکی افزود: تولید کمباین های نیمه سنگین طرح بعدی شرکت کمباین سازی ایران در اراک است و حداکثر تا سال آینده ساخت و عرضه آن به بازار انجام می شود.

    وی با اشاره به فعالیت شرکت ماشین سازی در زمینه تجهیزات سازی و حضور در اکثر پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و حتی نیروگاهی، در خصوص حمایت وزارت صمت از صنایع گفت: امروز در حوزه صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی می توانیم حداقل 70 درصد تجهیزات و خط تولید را داخلی سازی کنیم و در صنعت نیروگاهی نیز می توانیم به میزان 60 تا 65 درصد ساخت داخلی داشته باشیم. برای مثال بسیاری از تجهیزات ثابت و بخشی از تجهیزات مخازن دوار ساخت ماشین سازی اراک است که برخی از آنها در کشور و حتی منطقه بی نظیر است و جز این هم از ماشین سازی اراک انتظار نمی رود. امیدواریم موضوع توسعه ساخت و صادرات را بیش از گذشته دنبال کنیم و در این رابطه می توان استان مرکزی و اراک را از طریق همکاری با اتاق بازرگانی به عنوان قطب تجهیزات صنعتی ایران معرفی کرد.

    صادقی نیارکی در ادامه گفت: بیش از هشت ماه است که وزارتخانه با مقامات استان مرکزی درخصوص واحدهای بزرگ صنعتی و رفع چالش های آنها در حال مذاکره است، حتی این مباحث در حضور معاون اول ریاست جمهوری نیز مطرح شده است که بخشی رفع و بخشی در حال پیگیری است.

    وی در خصوص واگذاری شرکت هپکو به ایمیدرو اظهار کرد: سرپرست وزارت صمت دستور واگذاری هپکو به ایمیدرو را داده است و در حال حاضر مقدمات این واگذاری در مرحله انجام است. این واگذاری نیازمند برخی مصوبات است که متن آنها انشا شده و آمادگی در سازمان ایمیدرو وجود دارد که واگذاری ابلاغ شود. با واگذاری به ایمیدور و ورود معادن به استفاده از ظرفیت مناسب این شرکت، بخشی از مسائل این واحد صنعتی را در آینده نزدیک حل شده می بینیم.

    معاون امور صنایع وزارت صمت در خصوص فعالیت شرکت آذراب نیز بیان کرد: در سطح کلان، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فعال است و در استان ها نیز کارگروه های تسهیل نیز فعالیت دارند که مصوبات این کارگروه ها نافذ و قابل اجراست و بخشی از مسائل و مشکلات جاری واحدهای صنعتی در این کارگروه ها مطرح می شود. در حوزه آذرآب مهمترین موضوع، کار است و بحث ارجاع کار به این شرکت باید به جد دنبال شود. در این راستا از ظرفیت قانون حداکثر استفاده را می کنیم و در جایی که امکان ساخت داخل باشد حتما باید تولیدات به صنایع داخلی سپرده شود، همچنین موضوع رقابت و حضور در مناقصات نیز مطرح است که باعث توزیع کارها در واحدهای صنعتی کشور می شود.

    صادقی نیارکی تصریح کرد: سیاست کلان وزارت صمت استفاده حداکثری از توان ساخت داخل است و آذرآب نیز از این سیاست مستثنی نیست و می تواند در مذاکرات شرکت کرده  و برای اجرای طرح های و پروژه ها اعلام حضور کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر