مدیرعامل ایرالکو :

بحران، ظرفیت‌های کوچک را پررنگ کرد

عصر معدن- مدیرعامل ایرالکو اظهار کرد: باید مسئولان را به فکر واداشت که به دنبال منابع جدید بوکسیت در کشور رفته و یا از ظرفیت‌های داخل کشور برای تولید آلومینای بیشتر استفاده شود. زیرا به زودی با وارد خط تولید شدن آلومینیوم جنوب( سالکو) به شدت نیازمند واردات آلومینا خواهیم شد.;

بحران، ظرفیت‌های کوچک را پررنگ کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵:۰۰

    مهدی ثقفی در گفتگو با «عصرمعدن» به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای بهبود شرایط صنعت کشور به ویژه صنایع معدنی اشاره داشت و گفت: مطابق با قانون اساسی کشور و مجلس شورای اسلامی در ایران باید به سمت جذب سرمایه گذار خصوصی حرکت کنیم. زیرا دولت توان اداره تمام واحدهای تولیدی با یارانه را ندارد و دلیلی هم برای این موضوع وجود ندارد و نقش حاکمیتی آن نیز این موضوع را تایید می کند. در این میان افرادی که صاحب صلاحیت هستند و می‌توانند صنایع را توسعه داده و آن را حفظ کنند، در واقع آنها می توانند بهترین مالکان سرمایه در حوزه صنایع باشند.
    مدیرعامل ایرالکو  در ادامه سخنانش به بزرگترین چالش های این شرکت اشاره داشت و گفت:  اکنون ما با کمبود 2 ماده اولیه اصلی یعنی آلومینا و آند برای تولید شمش آلومینیوم روبرو هستیم. از طرفی بعد از اینکه خزانه داری امریکا تصمیم گرفت تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را افزایش دهد بازار داخلی امریکا نیز به جای واردات آلومینیوم به طرف واردات آلومینا و آند حرکت کرد و در کنار آن تحریم شرکت روسال از سوی امریکا و همچنین تعطیلی واحد بزرگ تولید آلومینا در برزیل که موجب شد قیمت آلومینا و محصولات کربنی از جمله آند افزایش چشمگیری پیدا کند به طوریکه فروشنده‌ها از انجام تعهدات خود خودداری کرده و ما با توجه به اینکه ه وارد کننده این دو ماده اولیه هستیم اکنون دچار مشکل شده و چالش بزرگی داریم. امید است با درایتی که همه باید با هم داشته باشیم این موضوع را پشت سر بگذاریم.
    ثقفی همچنین درباره اینکه اگر امریکا درخصوص تحریم خود برای روسال تغییر رویه دهد چه اتفاقی برای بازار رخ خواهد داد نیز اظهار کرد: ما پیش بینی می‌کنیم که حداقل تا یک‌ماه بازار آلومینا متلاطم باشد و حالت افزایشی داشته باشد، امید داریم این حالت را پشت سر بگذاریم. البته ما برای تامین نیاز خود به آلومینا به تازگی یک محموله در بندر امام (ره) تخلیه کردیم که می تواند ما را در حاشیه امن قرار دهد.
    وی درباره راه اندازی آلومینیوم جاجرم که می تواند منجر به کم شدن میزان سهمیه آلومینا ایرالکو شود نیز اینگونه پاسخ داد: با راه اندازی آلومینیوم جاجرم، حدود 100هزارتن آلومینای این شرکت را مصرف می شودکه در نهایت باعث کاهش سهمیه 50 درصدی برای ایرالکو و 50 درصد دیگر برای المهدی می شود.
    البته این در حالی است ایرالکو نیازمند 360هزارتن آلومینا است و شاید در سال حدود 15درصد از نیاز خود را از آلومینا جاجرم تهیه کند پس تاثیر چندانی در تامین نیاز ایرالکو نخواهد داشت. با این حال باید مسئولان را به فکر واداشت که به دنبال منابع جدید بوکسیت در کشور بروند و یا اینکه از ظرفیت‌های داخل کشور برای تولید آلومینای بیشتر استفاده شود. زیرا به زودی با وارد خط تولید شدن آلومینیوم جنوب( سالکو) به شدت نیازمند واردات آلومینا خواهیم شد.
    به عقیده وی، بحران اخیر نشان داد که ظرفیت های کوچک تولیدکننده آلومینا در کشور همچون جاجرم در کشور تا چه اندازه مهم و تاثیرگذار هستند.
    همچنین مدیرعامل ایرالکو درخصوص آخرین وضعیت ایرالکو گفت: درباره آلومینیوم المهدی می‌توان گفت 20درصد سهام مربوط به صندوق حمایت و بازنشستگی فولاد، در فرآیند مزایده از سوی آقای محسن محمدی خریداری و در شورای عالی بورس هم تصویب شده اما باید منتظر ماند تا اخبار رسمی آن منتشر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر