رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس:

تشکیل وزارت بازرگانی باعث افزایش واردات نمی‌شود

عصر معدن- رئیس فراکسیون معدن مجلس با بیان اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی، حجم واردات به کشور زیاد نخواهد شد، گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها میزان واردات به کشور افزایش نمی‌یابد بلکه وزیر را هم در قبال این مسئله پاسخگو می‌کند.;

تشکیل وزارت بازرگانی باعث افزایش واردات نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، «داریوش اسماعیلی» با اشاره به مصوبه مجلس برای تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی و ضرورت تشکیل این وزارتخانه گفت: با توجه به تحریم‌های گسترده آمریکایی‌ها و تشدید هر روزه آن باید در داخل کشور تدابیری متناسب با این شرایط اتخاذ کنیم که یکی از این تدابیر و تصمیمات می تواند در امور بازرگانی بویژه بازرگانی خارجی باشد.
    رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شرایط عادی مناسب بود، افزود: این وزارتخانه در آن شرایط برای اینکه ما بتوانیم تولیدات داخلی مان را با واردات و صادرات هم سطح و هماهنگ کنیم، خوب به نظر می‌رسید. اما چون در حال حاضر یک شرایط خاص داریم، قاعدتا تصمیمات مان را هم متناسب با این شرایط اتخاذ کنیم.
    نماینده مردم سروستان در مجلس اظهارداشت: امسال و سال گذشته دولت و مجلس ١٤میلیارد دلار برای یارانه برای کالاهای اساسی تخصیص داد. اگر قیمت دلار را ١۰هزار تومان هم در نظر بگیریم جمعا ١٤۰هزار میلیارد تومان می‌شود و الان از هرکسی می پرسیم که این یارانه چه شد، جواب مشخصی دریافت نمی‌کنیم.
    وی اضافه کرد: اگر قرار باشد در طی یکسال ١٤۰ هزار میلیارد تومان صرف یارانه‌های اساسی بکنیم، باید ساختاری برنامه‌ریزی شود که این یارانه درست هزینه شود و به دست مصرف کننده واقعی برسد.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل چنین وزارتخانه ای را خواسته دولت هم عنوان کرد و افزود:‌ مجلس می‌تواند خواسته‌های دولت را پوشش قانونی بدهد تا به کشور لطمه نخورد و دولت بتواند اهدافش را پیش ببرد.

    نماینده مردم سروستان در مجلس اظهارات برخی منتقدین تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی مبنی بر اینکه عمر دولت 2 سال دیگر تمام است و تشکیل این وزارتخانه یک سال زمان می برد را رد کرد و گفت:  تشکیل این وزارتخانه درخواست خود دولت بوده و تجربه نشان داده دولت هرجا مجوزی خواسته و دریافت کرده، کار با سرعت بهتری انجام شده است.

    رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرد که با تائید این مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان، حداکثر تا پایان آبان ماه وزیر وزارت بازرگانی از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شود و عملا وزارت بازرگانی شکل بگیرد.

    اسماعیلی با بیان اینکه با تشکیل وزارت بازرگانی حجم واردات به کشور زیاد نخواهد شد، گفت: مگر ما وزارت واردات تشکیل دادیم که با تشکیل وزارت بازرگانی، واردات به کشور بیشتر شود. ضمن اینکه اگر عزم و اراده دولت بر این باشد که واردات افزایش یابد، بدون تشکیل این وزارتخانه هم می‌تواند انجام دهد. 

    نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی گفت: از مدتی پیش به دستور رئیس جمهور در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قائم مقام بازرگانی منصوب شده و بنا به دستور رئیس جمهور همه اختیارات بخش بازرگانی به وی سپرده شد.

    اسماعیلی تصریح کرد: اگر نماینده ای در بخش بازرگانی بخواهد از وزیر صمت سوال کند، وزیر نه می‌تواند پاسخ بدهد، چون بخش بازرگانی قائم مقام دارد و نه می تواند پاسخ ندهد چون وظیفه قانونی‌اش‌است که به مجلس پاسخگو باشد.

    وی تاکید کرد: تشکیل وزارت بازرگانی، نه تنها باعث افزایش واردات نمی‌شود بلکه وزیر بازرگانی را در قبال مجلس پاسخگو می کند.

    نماینده مردم سروستان در مجلس دلیل دیگر تشکیل وزارت بازرگانی را مغفول ماندن بخشی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره‌های مختلف دانست و افزود: نکته ای که در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد این است که وزارتخانه ای با این گستردگی، گاهی اوقات یک وزیر در بعضی از بخش‌ها موفق و خیلی خوب عمل کرده و در برخی بخش‌ها کار زیادی انجام نشده است.

    اسماعیلی تصریح کرد: مثلا در دوره آقای رحمانی در بخش صنعت و معدن، بخصوص در بخش معدن در ماه‌های گذشته اتفاقات بزرگی رخ داد. ولی در بخش بازرگانی بخاطر شرایط خاص، آنطور که انتظار می رفت، اقدام نشد.

    وی با رد اظهارات برخی مبنی بر اینکه رئیس جمهور باید 2 وزیر صنایع ومعادن و وزیر بازرگانی به مجلس معرفی کند، گفت: در این زمینه 2 بحث در مجلس مطرح بود؛ یکی تفکیک وزارت صمت به 2 وزارتخانه صنایع و معادن و وزارت بازرگانی. دوم تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی.

    رئیس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر موضوع تفکیک در مجلس مصوب می‌شد و اگر عنوان طرح، تفکیک دو وزارت خانه بود، در این صورت رئیس جمهور باید 2 وزیر به مجلس معرفی می‌کرد و برای هر 2 وزارتخانه از مجلس رای اعتماد می گرفت چون معلوم نبود این وزیری که باقی مانده آیا وزیر بازرگانی است یا وزیر صنایع و معادن.

    اسماعیلی گفت: اما در حال حاضر موضوع تشکیل وزارت بازرگانی مطرح است. یعنی با بخش‌هایی از وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی تشکیل می شود که یک وزارت خانه جدید است. وزارت خانه‌های قبلی هم پابرجا هستند و در اینجا از نظر قانونی نیاز به معرفی وزیر جدید برای وزارت صمت نیست.

    وی گفت: اگر بخواهیم اینگونه تصور کنیم که برای وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی باید 2 وزیر معرفی شود، چون بخشی از وظایف وزارت جهاد کشارزی هم به وزارت بازرگانی منتقل می شود، پس باید گفت که رئیس جمهور باید برای وزارت جهاد کشاورزی هم وزیر جدید معرفی کند. 

    رئیس فراکسیون معدن مجلس تاکید کرد: در حال حاضر رئیس جمهور فقط باید برای وزارت تجارت و خدمات بازرگانی یک وزیر به مجلس معرفی کند.

    اسماعیلی معرفی 2 وزیر صنایع و بازرگانی برای رای اعتماد از مجلس را نگاه افرادی دانست که با وزارت صمت مشکل دارند و فضاسازی می‌کنند که نفعی هم به حال کشور ندارد. آن هم در حالی که آقای رحمانی به خوبی در حال انجام وظایف خود است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر