مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت:

دست واسطه‌ها را از صادرات مقاطع طویل فولادی قطع می‌کنیم/صادرات محصولات فولادی حتی یک دقیقه هم ممنوع نشد

عصر معدن- مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت اعلام کرد:‌ به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات مقاطع طویل فولادی به سامانه نیما وسپس جریان تولید کشور و نیز قطع کردن دست دلالان از صادرات ، از وزیر صمت خواستیم که با ارایه لیست سه ماهه تولید کنندگان صادر کننده این حوزه از سوی این وزارتخانه به گمرک موافقت کند .;

دست واسطه‌ها را از صادرات مقاطع طویل فولادی قطع می‌کنیم/صادرات محصولات فولادی حتی یک دقیقه هم ممنوع نشد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا سیف الله امیری با بیان اینکه این اقدام با درخواست سندیکای لوله و پروفیل صورت گرفت افزود : صادرات مقاطع طویل مثل میلگرد و لوله و پروفیل قبلا درحال انجام بود اما از آنجا که دلالان با ورودشان روال را دچار اختلال کرده بودند، سندیکای لوله و پروفیل چندین بار تقاضا کرد که صادرات از طریق این وزارتخانه ساماندهی شود و نهایتا با موافقت ستاد تنظیم بازار مقرر شد که این درخواست عملی شود.

    وی ادامه داد : بدین منظور مقر شد وزیرصمت طی نامه ای به گمرکات کشور اسامی صادر کنندگان مقاطع طویل فولادی را تنها پس از تایید معاونت معدنی این وزارتخانه به رسمیت بشناسد و اگر شرکتهای تولید کننده ضوابط صادرات را رعایت کردند اجازه صادرات سه ماه بعدی صادر شود .

    امیری اضافه کرد : بعد از درخواستی که از وزیر صمت داشتیم به تشکلهای مرتبط اعلام کردیم که به منظور تسهیل امور صادرات وهماهنگی با گمرک تا تعیین تکلیف نهایی صادرات و عدم توقف در صادرات این نوع مقاطع ، از ارسال بار به گمرک خودداری کنند تا شرکتهای تولیدی مشمول هزینه های دموراژ و کوتاژ نشوند .

    وی تاکید کرد : این نامه فقط برای ساماندهی وضعیت صادرت لوله و پروفیل و میلگرد بوده و حتی یک دقیقه هم صادرات محصولات فولادی را ممنوع نکردیم اما متاسفانه با برداشت اشتباه سندیکای لوله و پروفیل اعلام شد که صادرات محصولات فولادی از طرف وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت ممنوع شده است .
    امیری یادآور شد : انجمن و سندیکای لوله و پروفیل باید کف مقدارعرضه لوله و پرویل و میلگرد در بورس را برای هر شرکت تولیدی معرفی کنند تا تولید داخل به مشکل بر نخورد و برای حمایت از تولید داخل این اقدام صورت می پذیرد.

    مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت تصریح کرد : اگر تولد کنندگان کف عرضه در بورس را رعایت کردند مجوز صادرات از سوی معاونت معدنی وزارت صمت برای سه ماه آینده صادر می شود.
    امیری توضیح داد :‌فقط برخی کارخانجات که بدهی بانکی دارند میتوانند نماینده رسمی معرفی کنند تا از آن طریق صادرات انجام شود البته به شرطی که شرکت اصلی ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما ثبت کند .

    وی اعلام کرد: اگر دلالان بخواهند در صادرات مقاطع فولادی ورود کنند ما شرکت اصلی تولید کننده را به عنوان خاطی و متخلف می شناسی و پیگیری می کنیم و اجازه صادرات از آن شرکت سلب می شود

    گفتنی است طبق قانون ارز حاصل از صادرات باید در سامانه نیما به ثبت برسد تا مجددا در جریان تولید کشور قرار گیرد اما شرکتهایی که زیر یک میلیون دلارصادر کنند نیازی به ثبت در این سامانه ندارند و در این بین برخی تولید کنندگان از جمله تولید کنندگان مقاطع طویل فولادی با به کار گیری واسطه و دلالان سعی در دور زدن قانون و عدم ثبت ارز حاصل از صادرات درسامانه نیما هستند .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر