" کریسمس" آلومینیوم را ارزان کرد

عصر معدن- قیمت فلز آلومینیوم در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی در هفته گذشته روندی کاملاً نزولی داشت.;

" کریسمس" آلومینیوم را ارزان کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس نوشت: قیمت  فلز آلومینیوم از  1395.00 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 16 ماه دسامبر سال 2019 میلادی، به قیمت 1320.00 دلار به ازاء هر تن در تاریخ 20 ماه دسامبر سال میلادی جاری، معامله شد و افتی معادل 5.4 درصد را طی هفته اخیر شاهد بود.

    الف- تحلیل بنیادی:
    در شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز آلومینیوم(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

     

    عوامل تاثیرگذار بر قیمت فلز اساسی و پرکاربرد آلومینیوم را می توان تغییر در تولید و تقاضای عرضه کننده و مصرف کننده های بزرگ (میزان موجودی انبار بورس فلزات لندن، افزایش رشد اقتصادی، تورم، بحران مالی و ...)، همچنین تغییر در ارزش دلار جهانی در مقابل سایر ارزهای عمده جهان و تغییرات نرخ دلار داخل کشور و سایر عوامل نظیر اقدامات سیاسی و اقتصادی کشورهای تاثیرگذار، اعتصابات کارگری در معادن بزرگ تولید‌کننده، اثرات عوامل ژئوپلیتیکی و جغرافیایی مانند جنگ، سیل و زلزله و مواردی دیگر از این دست برشمرد. عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز آلومینیوم در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهمترین آن به شرح زیر است.

    در هفته معاملاتی گذشته به گزارش سایت Investingnews، تعطیل شدن بازارهای مالی چین در آستانه سال نوی چینی موجب شد تا به دنبال کمبود تقاضا، قیمت فلزات اساسی مانند آلومینیوم روندی کاهشی داشته باشد. لازم به توضیح است که چین بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان است، میزان تولید و مصرف کشور این کشور تاثیر به سزایی در تعیین قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی دارد. در همین حال در هفته گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، افزایش میزان مصرف آلومینیوم در دو صنعت حمل و نقل و بسته بندی در امریکا موجب ترغیب تولیدکنندگان به افزایش ظرفیت آلومینیوم بازیافتی در این کشور گردید. متعاقبا با افزایش میزان عرضه آلومینیوم در هفته قبل، قیمت این فلز اساسی در بازارهای جهانی با کاهش محسوس قیمت همراه گردید.

    ب- تحلیل تکنیکال:
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز آلومینیوم روند بلند مدت نزولی دارد و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد نمود. در هفته گذشته در بازارهای جهانی، فلز بنیادین آلومینیوم روندی نزولی داشت و در هفته بعد با احتمال زیادی دارای روندی نزولی خواهد بود.

    در این صورت فلز اگر آلومینیوم بخواهد روندی کاهشی داشته باشد و در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت مهم و تاریخی خود که 1300 دلار به ازاء هر متریک تن می‌باشد، احتمالاً تا حمایت مهم قیمتی 1250 دلار به ازاء هر متریک تن نیز افت خواهد یافت. 
    و در غیر این صورت چنانچه آلومینیوم روندی صعودی داشته باشد، در این صورت با عبور از نزدیکترین مقاومت و تاریخی مهم خود یعنی 1400 دلار به ازاء هر تن، احتمال این که قیمت آلومینیوم، تا سطح مقاومتی  1450 دلار به ازاء هر متریک تن افزایش یابد، وجود دارد.

    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد یادشده، عوامل مهمی مانند میزان رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنشهای سیاسی در بین کشورهای جهان مانند جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین، سیاستهای بانک فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی این کشور، سیاستهای پولی سایر بانکهای مرکزی دنیا، مسئله برگزیت در اتحادیه اروپا و خروج انگلیس از این اتحادیه، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی، اتفاقاتی نظیر بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم آلومینیوم دنیا و به بهره‌برداری رسیدن معادن آلومینیوم جدید و یا استفاده از آلومینیوم بازیافتی در تعیین روند آینده فلز بنیادین آلومینیوم در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر