تحریم مانع صادرات آلومینیوم نمی‌شود

عصر معدن- دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم، گفت: اگرچه تحریم‌ها بر صنعت آلومینیوم بی‌تأثیر نیست، اما صادرات آلومینیوم ایران به همسایگان متوقف نمی‌شود.;

تحریم مانع صادرات آلومینیوم نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، ابوالفضل رضایی با بیان این مطلب در ادامه اظهارداشت: افغانستان، ترکیه و عراق عمده بازار‌های هدف برای صادرات صنایع آلومینیوم کشور به شمار می‌روند که تحریم‌های تازه تأثیر چندانی بر این بازار‌های نخواهد گذاشت، مگر اینکه مشکلات بانکی به حدی گسترده شود که هرگونه نقل و انتقال مالی را غیرممکن سازد.

    وی با بیان اینکه صنعت آلومینیوم کشور پیش از این تجربه تحریم‌ها را داشته و نباید اثر تحریم‌ها را بزرگنمایی کرد گفت: تحریم‌های تازه می‌‎تواند تا حدودی بار اضافی در خصوص افزایش قیمت تمام شده تولید به صنعت آلومینیوم تحمیل کند، اما یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که صنعت آلومینیوم طی سال‌های اخیر با آن درگیر بوده وابستگی به تأمین مواد اولیه از خارج از کشور است.

    وی گفت: بیشتر مواد اولیه مورد نیاز صنایع ازجمله پودر آلومینا، به شدت نیازمند واردات است. در دوره قبلی تحریم‌ها این نیاز به صورت تهاتر انجام می‌شد که همین شکل تأمین مواد اولیه هزینه مالی هنگفتی را به شرکت‌های آلومینیوم وارد می‌کند.

    دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران «خام فروشی» را یکی دیگر از مشکلات این صنعت دانست و افزود: از دی‌ماه سال 97، صادرات شمش تقریباً محدود شده است. در همین راستا تلاش‌های بسیاری از سوی بخش خصوصی برای مبارزه با خام فروشی صورت گرفته است. چراکه معتقدیم به جای خام فروشی این مواد اولیه و فروش آن‌ها به قیمت نازل در کشور‌های دیگر، منطقی‌تر است تا این مواد اولیه ابتدا به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل و سپس صادر شود.

    وی اضافه کرد: با توجه به اعمال تحریم‌های تازه علیه صنعت آلومینیوم کشور، بدون شک تأمین مواد اولیه دشوارتر خواهد شد و در این زمان با توجه به این که شرکت‌ها و کشور‌های رقیب این فرصت را پیدا می‌کنند تا بازار‌های ایران را تصاحب کنند، بنابراین بیش از هر زمان دیگری صنعت آلومینیوم کشور نیازمند حمایت دولت است؛ تا از یک طرف ارز مورد نیاز برای تأمین مواد اولیه تأمین و از طرف دیگر مقدمات تسهیل ورود مواد اولیه به کشور فراهم شود.

    رضایی با انتقاد از برخی سیاست‌های دولت که منجر به بروز مشکل در تأمین مواد اولیه صنایع آلومینیوم شده است، گفت: دولت از 4 ماه گذشته، واردات شمش‌های حاصل از ذوب ضایعات را ممنوع کرده است که این موضوع نقش حائز اهمیتی در تأمین مواد اولیه صنایع آلومینیوم به خصوص صنایع پایین‌دستی دارد.

    ایران به‌عنوان هجدهمین تولید کننده آلومینیوم جهان محسوب می‌شود و در افق 1404 دستیابی به رقم یک‌میلیون و 500 هزار تن شمش را پیش‌بینی کرده است.
    صادرات بخش معدن و صنایع معدنی سال 97 ازلحاظ وزنی 49 و ازنظر ارزش 21 درصد مجموع صادرات را به خود اختصاص داد، همچنین در زمینهٔ واردات نیز 12 درصد وزنی و 9 درصد کل ارزش این بخش را از آن خود ساخت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر