مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو:

تقاضا از عرضه آلومینیوم پیش می افتد

عصر معدن- مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: تقاضای آلومینیوم چین تا سال ۲۰۲۰ نسبت به عرضه افزایش می یابد.;

تقاضا از عرضه آلومینیوم پیش می افتد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، امیر صباغ گفت: بازار به رشد تقاضای داخلی آلومینیم چین بسیار خوشبین بوده و انتظار می رود کاهش صادرات آلومینیم چین، توسط تقاضای داخلی جذب شود و موضوع نیز ثابت ماندن پرمیوم آلومینیوم شانگهای در سطح 90 دلارا لی 100 دلار طی هفته های اخیر است.

    وی افزود: بازار آلومینیوم از سال 2012 دچار کسری است وکمبود عرضه جهانی 600 هزار تنی شمش آلومینیوم در سال 2016و 1.1میلیون تنی در سال017 2 نیز ادامه یافت.

    مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو که در پنل تخصصی بازار آلومینیوم ایران در پنجمین کنفرانس بین المللی آلومینیوم ایران سخن می گفت، تصریح کرد: برنامه کاهش تولید آلومینیوم چین به منظور متعادل کردن بازار (شامل کاهش 30 درصد تولید آلومینیوم نزدیک شهرهای بزرگ و تعطیلی6 الی 8 میلیون تن ظرفیت غیرمجاز آلومینیوم) است. بنابراین تولید آلومینیوم در چین طی سال 2018 کاهش 18درصدی دارد. دولت چین در نظر دارد ظرفیت تولید آلومینیوم را در سطح 44 تا 43 میلیون تن در درازمدت تثبیت کند. در این راستا، سرمایه گذاری در این حوزه طی سال 2017با افت 17.6درصدی مواجه شده که کمترین سطح از سال 2010 است.

    وی افزود: در حال حاضر ظرفیت های تازه تاسیس وارد مدار می شوند و انتظار پیک تولید آلومینیوم چین در سال 2019 می رود. با این حال، مصرف آلومینیوم چین سالانه 4تا 6 درصد رشد دارد که به معنی پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در سال 2020 خواهد بود.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت روسال با تولید 3.7 میلیون تن شمش در سال و سهم تولید 17درصدی در جهان (به جز چین) و (7 درصد شامل چین ) تحریم شده و یک تهدید برای زنجیره آلومینیوم است. قیمت ها بیش از 30 درصد افزایش یافت و آمریکا را مجبور به عقب نشینی از سیاست خود کرد.

    مدیرتوسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار کرد: در تعرفه 10 درصد گمرکی اعمالی از طرف آمریکا در ماه فوریه، وزارت بازرگانی آن کشور پیشنهادی 3 ماده ای به ترامپ داده تا واردات آلومینیوم به این کشور محدود شده و ضریب بهره برداری از ظرفیت اسملترهای آلومینیم آن کشور از 48 درصد به 80 درصد برسد. وی ادامه داد: اعمال تعرفه 7.7 درصدی بر تمامی آلومینیوم وارداتی، اعمال تعرفه 23.6 درصدی بر آلومینیوم وارداتی از چین، هنگ کنگ، روسیه، ونزوئلا و ویتنام و اعمال محدودیت تناژ واردات با ضریب 86.7 درصدی بروی عملکرد 2017 از جمله برنامه ای امریکا در محدود ساختن ورود آلومینیوم است.

    صباغ تصریح کرد: واردات آمریکا در سال گذشته 23 میلیارد دلار ( 7میلیون تن) انواع محصولات بوده (90 درصد مصرف این کشور) که سهم حوزه GCCبیش از 2.6 میلیارد دلار (نزدیک به یک میلیون تن) و روسیه 1.6میلیارد دلار است که حالا بایستی به دنبال سایر بازارها نیز باشند.

    وی به احتمال کاهش تولید روسال با توجه به عدم تحویل بوکسیت از سمت آلکوا اشاره کرد و افزود:پیش بینی بانک Goldman Sachs در خصوص قیمت این است که اگر روسال تحریم بماند قیمت به 3000 دلار می رسد و اگر لغو شود شاهد برگشت به سمت 2000 دلار خواهیم بود.

    معاون بازرگانی ایرالکو در این نشست افزود: این کنفرانس فرصت خوبی برای فعالان آلومینیوم ایران برای به روز کردن اطلاعات و ارائه پتانسیل ها و تجربیات است. ایرالکو با مشکلات ایران و منطقه مشغول تولید است و به فعالیت خود ادامه داده است.

    وی سیاستگذاری دولت بر توسعه صنعت آلومینیوم را یکی از عوامل موثر در تولید دانست و 3 عامل موثر بر تولید شرکت ایرالکو را چنین عنوان کرد: مشکل تامین مواد اولیه داریم زیرا عمده آن از خارج از کشور وارد می شود که طبیعتا تاثیر زیادی بر تولید، قیمت گذاری و ارزش افزوده دارد. نیروی انسانی که تاثیر بسیاری در کیفیت تولید و راندمان دارد. در این خصوص ایرالکو نیروهای بسیاری را آموزش داده و در حال حاضر از تورم نیروی انسانی رنج می برد که سعی دارد با توسعه آن را مدیریت کند. بازار داخلی، ایرالکو تولیدات خود را در بورس به فروش رسانده و مابقی را صادر می کند. اگر دولت از صنایع پایین دست حمایت کند که محصولات ایرالکو را خریداری کنند موجب ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.

    جایگاه ما و جایگاه منطقه در تولید آلومینیوم

    هوشنگ گودرزی، رییس سندیکای آلومینیوم نیز مصرف آلومینیوم کشور را 373 هزار تن و سرانه مصرف آلومینیوم ایران در سال گذشته را 4.1 کیلوگرم اعلام کرد که کمتر از متوسط سرانه جهان که 6.5 تا 7 کیلو بوده و قرار است تا 10 کیلوگرم برسد.

    وی خاطر نشان کرد: در راستای جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری به جمعیت و مصرف نگاه نمی کنیم و به جایگاهمان در منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس نگاه می کنیم و می بینیم که آنها 5.2 میلیون تن تولید دارند و ما 340 هزار تن تولید می کنیم.

    گودرزی با اشاره به اینکه عواملی همچون برخورداری از ذخایر نفت و گاز، وسعت جغرافیایی و نیروی جوان و تحصیلکرده امکان افزایش تولید و صادرات را در صنعت آلومینیوم فراهم می کند، تصریح کرد: صنایع پایین دستی به دلایلی همچون سرانه مصرف پایین در کشور، عدم برخورداری از تکنولوژی های نوین ،کامل و باکیفیت با پایین بودن ظرفیت تولید مواجه اند.

    وی همچنین به توجه دولت به موضوع بوکسیت گینه اشاره و گفت: می توان با بهره برداری از بوکسیت از معدن گینه، در حوزه خلیج فارس پالایشگاه برای تولید آلومینا تاسیس کنیم.

    موانع تولید ما نسبت به چین

    رضایی مقدم، مدیر عامل شرکت نورد آلومینیوم با اشاره به دلایل ناتوانی در تولید محصولات آلومینیومی در کشور نسبت به چین، گفت: چین کشوری صنعتی است و در آن کشورها، صنایع به هم متصل بوده و به هم خدمات می دهند در صورتی که در ایران این چنین نیست.

    وی افزود: همچنین، ماشین آلات ما قدیمی است اما ماشین آلات چین جدید بوده و یک کارخانه 400 هزار تن تولید دارد. در دنیا تورم تک رقمی است اما در ایران تورم 2 رقمی و از 15 تا گاهی 40 درصد است که هزینه تمام شده را تحت تاثیر قرار داده و اجازه رقابت در بازار جهانی را به ما نمی دهد.

    رضایی مقدم تاکید کرد: به منظور رقابت در بازار جهانی باید تورم کاهش یابد و از طریق گسترش تکنولوژی و جذب سرمایه گذار بتوانیم ظرفیت تولید را از 15هزار تن به 400 هزار تن برسانیم تا قیمت تمام شده کاهش یابد. وجود سرمایه گذاری، فضای رقابتی خوبی ایجاد می کند و به رغم افزایش قیمت دلار می تواند هزینه ها و تورم را پایین آورد.

    مناسب بودن قیمت کنونی شمش داخل

    بهشتی، معاون بازرگانی ایرالکو درباره وضعیت قیمت شمش آلومینیوم این شرکت با توجه به افزایش قیمت جهانی، گفت: عواملی همچون رسیدن به حداکثر تولید در صنایع پایین دستی، بازاریابی و شناخت بازار و تکنولوژی می تواند در فروش داخل و صادرات تاثیرگذار باشد. قیمت کنونی در داخل به نسبت صادرات مناسب است گرچه صرفه اقتصادی صادرات بالاتر است اما اولویت در تامین نیاز داخلی است.

    وی ادامه داد: شرایط بازار جهانی همچون افزایش قیمت در بورس LME، تعرفه ترامپ بر آلومینیوم و تحریم روسال بر قیمت تاثیر گذار است اما در عین حال شرایط برای صنایع پایین دستی به شرط حمایت دولت از لحاظ تعرفه و کمک های بانکی با نرخ های پایین می تواند به رقابتی شدن بازار کمک کند.

    به گفته بهشتی، در برخی مواقع قیمت تمام شده بیشتر از قیمت فروش ما بوده و بخشی از صادرات برای خرید مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کارخانه صورت گرفته است.با این حال حداکثر توان را برای حمایت از صنایع پایین دستی انجام می دهیم.

    مشکل فروش نداریم

    جهانشاهی، مدیرعامل شرکت المهدی، با بیان اینکه مشکل بازار نداریم و از لحاظ هزینه تولید از LME بالاتر هستیم، گفت: به خاطر تحریم ها مجبوریم CPC را عمدتا از چین بخریم که قیمت این کالا ها بالاتر از LMEاست اما متاسفانه هرچه تلاش کردیم نتوانستیم غیر از چین از جای دیگری خرید کنیم.

    وی ادامه داد:آلومینا در استرالیا قابل دریافت است اما در تحریم قرار داریم و از هند هم از طریق مناقصه تنها 30هزار تن می توانیم خریداری می کنیم که با مشکلاتی مواجه هستیم. با این ظرفیت به رغم بالابودن هزینه تمام شده مشکل فروش نداریم.

    علی پناهی، معاون توسعه بازار و تحقیقات بورس کالا درباره هزینه های مواد اولیه عواملی همچون تورم و تامین مالی تاثیر گذار هستند. در بورس کالا ما به دنبال این هستیم که قیمت های تمام شده با تسهیل فرایندها و بازاریابی و تامین مالی کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر