اشتغال ۸۰ هزار نفر در بخش معدن تا ۱۴۰۰

عصر معدن- معاون برنامه ریزی سازمان گسترش صنایع معدنی ایران گفت: ایمیدرو برنامه‌هایی برای تهاتر کالا در دست اقدام دارد و این به خاطر دور زدن تحریم‌هاست ضمن آنکه این روش برای سرمایه گذاران و خریداران در بخش معدن نیز جذاب است. ما جزو اولین سازمان‌هایی بودیم که کارگروه ستاد مبارزه با تحریم در ایمیدرو شکل دادیم و علاوه بر افرادی از سازمان، نمایندگانی از وزارت خارجه و اتاق بازرگانی در آن حضور دارند که هر دو هفته یکبار جلسات آن تشکیل می‌شود.;

اشتغال ۸۰ هزار نفر در بخش معدن تا ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایلنا، امیر خرمی شاد در خصوص تاثیر تحریم آمریکا بر معدن و صنایع معدنی گفت: حضور برخی از شرکت‌های بین المللی در این حوزه کم شده است اما برخی شرکت‌ها که عمده آنها روسی و هندی هستند علی رغم تهدیدها همچنان در کشور فعالیت می‌کنند.

    معاون برنامه ریزی سازمان گسترش صنایع معدنی ایران افزود: چندی پیش با یک هلدینگ هندی تفاهم نامه‌ای در حوزه اکتشاف امضا کردیم که با همکاری شریک روسی خود پودر آلومینیوم به ما می‌دهد و در ازای آن شمش آلومینیوم می‌گیرد.
    وی ادامه داد: ایمیدرو برنامه‌هایی برای تهاتر کالا در دست اقدام دارد و این به خاطر دور زدن تحریم‌هاست ضمن آنکه این روش برای سرمایه گذاران و خریداران در بخش معدن نیز جذاب است. ما جزو اولین سازمان‌هایی بودیم که کارگروه ستاد مبارزه با تحریم در ایمیدرو شکل دادیم و علاوه بر افرادی از سازمان، نمایندگانی از وزارت خارجه و اتاق بازرگانی در آن حضور دارند که هر دو هفته یکبار جلسات آن تشکیل می‌شود.

    خرمی شاد با اشاره به فعالیت‌های این کار گروه در 6 ماه اخیر گفت: یکی از مصوبات این گروه تهاتر بوده به طور مثال وقتی از یک شرکت چینی تجهیزات فنی دریافت کردیم به جای پرداخت پول شمش، آلومینوم تحویل خواهیم داد این درحالیست که تا قبل از اعلام تحریم‌های آمریکا شرکت‌های خارجی چنین پیشنهادی را قبول نمی‌کردند اما الان چون می‌خواهند با ما کار کنند و از طرفی نمی‌خواهند درگیر جریمه‌های تحریم شوند از این پیشنهاد استقبال می‌کنند.

    وی ادامه داد: در سال‌های گذشته دولت یکسری از صنایع معدنی را بابت رد دیون واگذار کرد که استارت آن در زمان احمدی‌نژاد بود این درحالیست که علی رغم اعتراض کارشناسان مبنی اینکه چنین صنایعی را نباید از یک سازمان تخصصی دولتی گرفت و آن را به یک سازمان غیر تخصصی دولتی داد اما این واگذاری‌ها انجام شد و در نتیجه اکثر این صنایع الان در حال ورشکستگی هستند.

    معاون برنامه ریزی سازمان گسترش صنایع معدنی ایران گفت: در طرح‌های فولادی خود ما شریک گرفتیم  و شرکت‌های بخش خصوصی و خصولتی وارد شدند مثلا در فولاد سپید دشت آورده ایمیدرو 400 میلیارد تومان برآورده شده است فولاد خوزستان در شادگان و یا فولاد غدیر در تبریز همگی باعث شدند که سرعت ما در تولید و بهره وری فولاد افزایش پیدا کند ضن آنکه اشتغال زایی زیادی هم داشتیم.

    امیر خرمی شاد افزود: به طور مثال به ازای هر تن فولاد تولید شده 4 تن حمل و نقل داریم که شامل مواد اولیه و محصول است در واقع به ازای ایجاد هر شغل مستقیم در فولاد 3 تا 5 نفر شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

    وی تصریح کرد: در سال جاری 32 طرح در دست اجرا داریم که در مجموع 12 هزار 800 نفر اشتغال مستقیم و حدود 45 هزار غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد.

    خرمی شاد اظهار داشت: از سال 98 تا 1400 نیز 59 طرح به ارزش 92 هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید که باعث ایجاد اشتغال 21 هزار نفر به طور مستقیم و 59 هزار نفر به صورت غیر مستقیم خواهد شد.

    خرمی شاد با اشاره به ماهیت این سازمان گفت: ما چون یک سازمان توسعه‌ای هستیم باید برنامه‌های ما بر این مبنا استوار باشد هر چند برخی مواقع با فشارهای سیاسی مخصوصا نمایندگان طرح‌های دیگر در اولویت قرار می گیرند.

    وی گفت: 48 درصد طرح‌های معدنی در مناطق محروم است. وظیفه ما این است این طرح‌ها را ادامه دهیم تا بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی تمایل پیدا کند در آن حضور داشته باشد پس از آن خودمان خارج می‌شویم.

    وی اظهار داشت: بورکراسی اداری در این حوزه زیاد است از طرف دیگر مشکلات مالیاتی، تامین اجتماعی، مسئولین محلی باعث می‌شوند که بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این عرصه نداشته باشد. در واقع قوانین ما نفس بخش خصوصی را گرفته‌اند.

    خرمی شاد تاکید کرد: معتقد هستیم که در طرح‌های اقتصادی هزینه‌های بخش خصوصی به شدت کمتر از ما است و از هوش و ذکاوت بیشتری نسبت به ما برخوردار هستند. بر همین اساس اصلا به دنبال بنگاه داری نیستیم و به محض پیدا شدن سرمایه گذار خصوصی که اهلیت آن تائید شده باشد، آن را واگذار می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر