رییس بازرگانی خارجی گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم:

صنایع پایین دستی آلومینیوم برای تهیه ماده اولیه راه را دور می زنند

عصر معدن- رییس بازرگانی خارجی گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم درخصوص میزان صادرات این شرکت در سال ۹۶ گفت: سال گذشته ۶۰درصد صادرات ورق ایران از سوی این شرکت انجام شد. این رقم برای سال ۹۵ به میزان ۷۵ درصد بود. اما این کاهش میزان صادرات به دلیل مشکلات به وجود آمده در منطقه به ویژه کردستان عراق بود با این حال ما در سال جدید، شروع خوبی برای صادرات داشته ایم.;

صنایع پایین دستی آلومینیوم برای تهیه ماده اولیه راه را دور می زنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵:۰۰

    امیرحسین بابایی در گفت و گو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه به مشکلات موجود در صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت: مهم ترین مشکل در صنایع پایین دستی آلومینیوم بحث تامین مواد اولیه است. چرا که برخی از واحدهای تولیدکننده مواداولیه محصولات خود را با قیمت بسیار پایین به فروش می رسانند. جالب است که براساس برخی مستندات زیر قیمت ال ام ای صادرات را انجام می دهند.
    وی دلیل این کار را ایجاد جذابیت برای مشتریان دانست و افزود: پایین بودن قیمت محصول راهکاری برای باقی ماندن بازار رقابتی و فروش محصول است. چرا که تولیدکنندگان داخلی امروزه با مشکلات بسیاری همچون مشکلات بانکی مواجه هستند. پس باید جذابیتی برای خریداران به وجود آورند تا بتوانند محصولات خود را در بازار رقابتی به فروش برسانند.
    بابایی ادامه داد: در هر صورت تولیدکنندگان مواد اولیه مشکل نقدینگی دارند در نتیجه ما به عنوان مصرف کننده نیز یک مسیر مطمئن برای تامین مواد اولیه نداریم از اینرو مجبور هستیم با وجود داشتن سهمیه در بورس، از واسطه ها خرید کرده و با نرخ بهره و مدت دار نیاز خود را تامین کنیم.

    وی افزود: با وجود نزدیک بودن کارخانه مواد اولیه به صنایع پایین دستی آلومینیوم، خریداران ماده اولیه مجبورند برای خرید این مواد به واسطه ها روی بیاورند. چرا که مواد اولیه در بورس فروخته می شوند و و واسطه ها بعد از خرید آن را به تهران آورده و خریدار مجبور است راهی طولانی را برای خرید مواد اولیه و انتقال آن به کارخانه طی کند.

    رییس بازرگانی خارجی گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم ادامه داد: در این میان دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند حامی ما در این صنعت باشند. به عنوان مثال دولت می‌تواند ال سی و فاینانس‌های داخلی برای ما قائل شود تا هم تولیدکننده مواد اولیه و هم مصرف کننده از انجام فعالیت خود مطمئن باشند.
    به عقیده وی، اگر پل ارتباطی میان تولیدکننده مواد اولیه و صنایع آلومینیومی در کشور ایجاد شود می توان شاهد بهبود شرایط در این صنعت بود.
    وی ادامه داد: اکنون ما با بازار آشنایی کامل با بازار کردستان، عراق، بصره و... آشنایی کامل داریم و برند محصولات ما در این مناطق شناخته شده و این در حالی است که چین با در اختیار داشتن مواد اولیه مناسب، محصولات خود را با آرامش خاطر بدون دغدغه تولید می‌کند و در هنگام صادرات به آنها 10درصد جایزه صادراتی داده می شود، به این دلیل است که چین توانسته در بازار عراق رقیب اصلی ما تبدیل شود و با ما رقابت می‌کند. به گونه ای که اگر مشتریان ما متوجه شوند که قیمت ما نسبت به چین بالاتر است ترجیح می‌دهند از چین کالا بخرند.
    به عقیده بابایی، آلومینیوم صنعت تشنه ای است و سرانه مصرف در ایران 5/1کیلوگرم است اما در جهان 8کیلوگرم و در اروپا نیز 4برابر ایران سرانه مصرف است. در واقع در این کشورها آلومنیوم فلز پایه است.
    وی افزود: توسعه صنعت آلومینیوم و ارتقای آن نیازمند سرمایه گذاری است و تا زمانی که وارد دهکده جهانی نشویم و نتوانیم نقدینگی را با روش صحیح انجام دهیم مشکلات باقی خواهد ماند.
    بابایی ادامه داد: نوسانات ارزی نیز یکی دیگر از مشکلات ماست؛ زیرا دلار مانند کالاست و با عرضه و تقاضا وضعیتش مشخص می شود. چرا که ما در یک دوره افزایش قیمت داشتیم و اکنون با کاهش قیمت دلار باید جنس خود را ارزان بفروشیم که برای ما صرفه ندارد و تا زمانی که ثبات اقتصادی نداشته باشیم پیشرفت نخواهیم داشت. این در حالی است که طبق آمار صنایع پایین دستی 3 برابر ارزآوری بیشتری نسبت به فروشنده مواد اولیه داشته است.
    وی در ادامه سخنانش درباره هدف گذاری صادرات امسال این شرکت گفت: برنامه صادراتی امسال ما بین 500تا 700 تن است اما ظرفیت خالی نیز وجود دارد و این عدد می‌تواند افزایش یابد و ممکن است بالای هزارتن هم برسد، اما همه اینها بسته به رفع مشکلات و چالش هایی است که در این بخش داریم.
    وی بازار اصلی فروش محصولاتشان را صنعت ساختمان، صنایع خودروسازی، بازار آزاد، سرمایشی و گرمایشی، رادیاتور سازی، پتروشیمی و... دانست.

    گفتنی است گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم سال 1351 تاسیس و در سال 1364 راه‌اندازی شده و اولین کارخانه تولیدی ورق آلومینیوم به روش نورد گرم در خاور میانه بوده و اکنون تنها تولیدکننده این محصول در ایران است. این مجموعه جزو شرکت‌های دانش بنیان به شمار می‌رود و دو نوع محصول خاص تولید می‌کند و روش های خاص تولید خود را دارد و واسطه متد روش گرم است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر