معاون ایمیدرو مطرح کرد:

کک نفتی، منبعی قابل اتکا برای تغذیه صنایع آلومینیوم و فولاد است

عصر معدن- معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو تاکید کرد: ذخایر نفتی کشور،‌ منبع قابل اتکایی برای تولید کک مورد نیاز صنایع فولاد و آلومینیوم است.;

کک نفتی، منبعی قابل اتکا برای تغذیه صنایع آلومینیوم و فولاد است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از چیلان،‌ محمد آقاجانلو با اشاره به نیاز آلومینیوم و فولاد کشور به کک آندی و کک اسفنجی،‌ اظهار داشت: در حال حاضر نیاز سالانه کشور به کک آندی و سوزنی بیش از 400 هزار تن است و این رقم برای افق سال 1404 به حدود 770 هزار تن در سال خواهد رسید.

    وی، کلیدی ترین عامل در تولید کک را "ماده اولیه" ذکر کرد و افزود: عمده کشورهای تولیدکننده کک،‌ مواد اولیه خود را از نفت تامین می کنند این در حالی است که ایران نیز با توجه به در اختیار داشتن ذخایر قابل اتکا و بلند مدت نفت، قادر است به همین روش کک مورد نیاز صنایع آلومینیوم و فولاد را تامین کند.

    آقاجانلو تصریح کرد: البته روش دیگری برای تامین ماده اولیه کک از زغالسنگ نیز وجود دارد اما این ماده از نظر ذخایر در کشور و نیز مشکلات زیست محیطی که دارد، قابل اتکا برای تولید کک نیست.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر دو پالایشگاه قطران زغالسنگ در اصفهان (با ظرفیت تولید 18هزار تن) و زرند کرمان (با ظرفیت تولید 9هزار تن) وجود دارد که تنها کارخانه اصفهان با ظرفیت تولید سالانه 18هزار تن مشغول به تولید است در حالی که قیر قطران زغالسنگ، به تولید کک با ساختار مناسب منجر نمی شود.

    به گفته آقاجانلو،‌ برای تولید کک با ساختار مناسب، باید فرایند پیش تصفیه انجام شود که در این صورت، میزان کک حاصل از قطران به حدود 10هزار تن خواهد رسید.

    معاون ایمیدرو افزود: علاوه براین، قیر قطران با توجه به ترکیبات آن، مناسب برای حمل در مسافت های طولانی نیست و انجام آن مستلزم تمهیدات خاص است.

    وی تاکید کرد:‌ فاکتورهایی همچون ظرفیت پایین تولید و مشکلات در حمل به سبب مسائل زیست محیطی،‌ سبب می شود تولید کک از قیر قطران زغالسنگ، پاسخگوی نیاز کشور نباشد از این رو ایمیدرو همکاری خود با وزارت نفت را برای تولید کک حاصل از نفت، آغاز کرد.

    آقاجانلو یادآور شد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال های گذشته برای برآورده‌سازی نیاز صنایع تولید شمش آلومینیوم اولیه در فاز اول و همچنین به منظور برآورده‌سازی نیاز صنعت فولاد در فاز دوم، طرح احداث کارخانه تولید پترولیوم کک را بر مبنای کک نفتی حاصل از مشتقات نفتی یا Petroleum based تعریف کرد.

    وی افزود: این روش به دلیل وجود خوراک حاصل از پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی‌های کشور از لحاظ کمی و کیفی در سطح مناسبی قرار دارد. معاون ایمیدرو اظهار داشت: در این راستا در بهمن 98 وزارت نفت و وزارت صنعت معدن و تجارت، تفاهمنامه ای برای ایجاد واحدهای تولید کک نفتی در پالایشگاه های بندرعباس، اراک (شازند) و آبادان به امضاء رساندند.

    وی ادامه داد: پالایشگاه بندرعباس مطالعات مهندسی ارتقاء کیفی پالایشگاه را با هدف کاهش تولید نفت کوره و تولید محصولات با ارزش افزده بالاتر از جمله احداث واحد تولید کک (Delayed Coker) را آغاز کرده است.

    معاون ایمیدرو خاطر نشان کرد: برآوردها نشان داده هزینه سرمایه گذاری برای تولید کک نفتی توسط پالایشگاه های کشور، کاهش قابل ملاحظه ای نسبت ارقام پیشین سرمایه گذاری برای تولید این ماده،‌ دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر