با تحریم روسال از سوی امریکا رخ خواهد داد

تشکیل جبهه واحد آلومینیومی متشکل از چین ، روسیه و ایران

عصر معدن- فعال و مشاور توسعه بازار حوزه صنایع معدنی در خصوص تحریم روسال از سوی امریکا گفت: این اتفاق می تواند پیامدهای مثبتی برای رشد و توسعه صنعت آلومینیوم کشور به دنبال داشته باشد و ایران باید با هوشمندی از این شرایط خاص، بهره برداری کند.;

تشکیل جبهه واحد آلومینیومی متشکل از چین ، روسیه و ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸:۰۰

    هومان خواجه نصیری در گفت وگو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب افزود: گرچه در سالهای اخیر رفت و آمدهای متعددی بین روسال و شرکت های زیرمجموعه اش با ایمیدرو انجام شده و گاها تفاهمنامه ها و حتی قراردادهایی هم بین طرفین به امضا رسیده است اما هیچگاه روسال نقش پررنگی در پروژه های  صنعت آلومینیوم کشور بازی نکرد، چرا که سهامداران غربی روسال و منافع زیاد آنها در غرب، مانعی برای متعهد شدن آنها به بازار ایران بود.
    وی افزود: به عنوان مثال سابقه مذاکرات ایران با روسیه برای احداث و انتقال تکنولوژی تولید آلومینا از نفلین سینیت به بیش از ١٥ سال می رسد و دلایل درست و غلط مختلفی برای اجرایی نشدن این پروژه تاکنون مطرح است اما در کنار تمام این دلایل، معتقدم گروه روسال هیچگاه اراده ای برای انتقال این تکنولوژی به ایمیدرو نداشته است.
    به گفته خواجه نصیری، اجرایی شدن تحریم روسال و افزایش تدریجی فشارها و محدودیت های اقتصادی ناشی از آن، می تواند نگاه جدی تر این غول آلومینیوم جهان را معطوف همسایه جنوبی خود کند تا بخشی از بازار جهانی از دست رفته خود را در ایران بیابد. در همین راستا لازم است بسته آلومینیومی ایران برای مذاکره با روسال در شرایط جدید، بازبینی و سیاست گذاری شود.
    این مشاور توسعه بازار حوزه صنایع معدنی ادامه داد: آمریکا با وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم از چین، تحریم روسال و خروج احتمالی از برجام، عملا انگیزه لازم را برای تشکیل یک جبهه واحد آلومینیومی متشکل از چین ، روسیه و ایران ایجاد کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر