ضرورت تأمین مواد اولیه آلومینیوم از هند با تهاتر نفت و گاز

عصر معدن- مدیرعامل ایرالکو تأمین مواد اولیه آلومینیوم از هند با تهاتر نفت و گاز را خواستار شد.;

ضرورت تأمین مواد اولیه آلومینیوم از هند با تهاتر نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، «احمد مجیدی» در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی با محوریت بررسی مشکلات صنایع آلومینیوم استان مرکزی با اشاره به فعالیت سه صنعت بزرگ تولید آلومینیوم در کشور و تولید سالانه ٣٥۰ هزار تن و فعالیت ١١ هزار کارخانه و کارگاه با ٢٥۰ هزار اشتغال اظهار کرد: سال گذشته با عرضه آلومینیوم در بورس ١١ هزار صنعت و واحد تولیدی نیاز خود را براساس توان خود را از بورس خریداری می‌کردند.

    وی با بیان اینکه بروز شرایط متفاوت از ابتدای امسال هر روز یک مشکل جدید را رقم می‌زند، گفت: ماهانه ٣٥ میلیون دلار برای تهیه مواد اولیه برای ایرالکو نیاز است، اما دولت نتوانست این ارز را تأمین کند و ما به ناچارمجبور به تهاتر شمش تولیدی خود برای تأمین مواد اولیه شدیم.

    مجیدی تصریح کرد: ایرالکو سالانه برای تامین مواد اولیه خود ١٤ میلیارد روپیه و ٦٥۰ میلیون یوان نیاز دارد، اما روپیه‌ هند و یوان چین در بازار نیست.

    وی با انتقاد از بخش نامه‌های پی در پی که ٢ تا ٣ ماه زمان شرکت و صنایع را درگیر لغو بخش نامه می‌کند و سپس این پروسه مجدد تکرار می‌شود، افزود: هم‌اکنون 5000 تن آند در بندرعباس است و برخی مواد اولیه ما نیز روی کشتی است، باید پول آن را فراهم کنیم، اما طی مراجعه اخیر به بانک توسعه تجارت بیان شد که ارز مورد نظر در اختیار نیست، اخیراً ١٧ میلیون دلار پول تأمین شد تا مواد اولیه تأمین شود که حدود ٨۰ روز است موفق به تأمین نیاز است و همه این عوامل به افزایش قیمت تمام شده شرکت منجر شده است و امروز این قیمت به ٣٤ هزار تومان رسیده است.

    مجیدی تصریح کرد: از ١١ هزار واحد تولیدی مرتبط با صنعت آلومینیوم تنها ٩٨ واحد مجاز به خرید از بورس دارد و یک اقدام مهندسی شده شکل گرفته است و برای هر  شرکت نیز سهمیه ماهانه خرید تعیین شده است، قسمت عمده‌ای از ١١ هزار صنایع خرد آلومینیوم در حال از میان رفتن است، چون مواد اولیه به آن‌ها نمی‌رسند.

    وی با تأکید بر این‌که شرکت ایرالکو محدودیت عرصه در بورس ندارد، اما در ابتدای امر باید سقف تقاضا برداشته شود و اجازه خرید در حد توان و نیاز شرکت‌ها داده شود، افزود: سازمان‌های نظارتی و بازرسی باید به صنایع پایین‌دستی کمک کند شرکت ایرالکو امکان تأمین نیازهای خرد را ندارد.

    مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران تصریح کرد: براساس سهمیه تعیین شده در سال ٩٨ شرکت باید تا پایان امسال ٨٤ هزار تن آلومینیوم در بورس عرضه کند که تاکنون ٧۰ هزار تن عرضه شده است و هرآنچه عرضه شده است نیز به فروش رسیده و شرکت سهم خود را به انجام رسانده است و مشکل حاصل شده ناشی از عرضه نکردن توسط شرکت المهدی است، چون بخش قابل توجهی از تولید خود را صادر می‌کند.

    مجیدی تأمین مواد اولیه شرکت ایرالکو از طریق تهاتر را خواستار شد به طوری با صادرات نفت و گاز به هند مواد اولیه وارد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر