واحدی که از خروج ۱میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌کند

عصر معدن- نماینده مردم سراب و سخنگوی مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ساخت کارخانه «نفلین سینیت» سراب، سالانه از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات پودر آلومینا جلوگیری می کند.;

واحدی که از خروج ۱میلیارد دلار ارز جلوگیری می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا،  یوسف داودی افزود: هر سال سه میلیون تن پودر آلومینا به عنوان ماده اصلی تولید فلز راهبردی آلومینیوم، به ارزش یک میلیارد دلار از کشورهای خارجی وارد می شود.
    وی اظهار کرد: این در حالی است که تنها معدن نفلین سینیت کشور برای تامین 100 سال نیاز ایران به پودر آلومینا با ظرفیت 30 میلیارد تن در شهرستان سراب قرار دارد.
    او افزود: خوشبختانه در سال های گذشته میلیاردها تومان برای فراهم کردن زیرساخت های احداث کارخانه نفلین سینیت سراب از قبیل 500 هکتار زمین حصارکشی شده، برق، آب و گاز مورد نیاز آن هزینه شده و شروع عملیات اجرایی آن، توجه و اهتمام ویژه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت را می طلبد.
    نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با ساخت این کارخانه پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و 20 هزار فرصت شغلی نیز به صورت غیرمستقیم برای جوانان جویای کار ایجاد می شود.
    وی ابراز امیدواری کرد که مردم شهرستان سراب در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توجه ویژه دولت برای آغاز کار ساخت کارخانه نفلین سینیت سراب باشند.
    آلومینیوم به عنوان فلز راهبردی با استفاده گسترده در صنایع از جمله نیازهای مهم ایران است که ذخایر تولید ماده مورد نیاز آن موسوم به آلومینا از نفلین سینیت در آذربایجان شرقی وجود دارد، هر چند طرح استخراج آن 36 ساله شده است.
    داودی همچنین از برگزاری مناقصه خط آهن بستان آباد - سراب - اردبیل در هفته های گذشته خبر داد و گفت: این خط آهن برقی است و با ساخت آن کشورهای آسیای میانه از طریق ایران به اروپا متصل می شوند.
    وی با بیان اینکه خوشبختانه پیمانکار طرح خط آهن بستان آباد - سراب - اردبیل نیز مشخص شده است، از توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی به این طرح زیربنایی حوزه حمل و نقل ریلی تشکر کرد.
    نماینده سراب یادآور شد: پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای مختلفی برای کشور داشته است؛ به عنوان نمونه تنها در یک سال گذشته، طرح هادی در 50 روستای شهرستان سراب اجرا شده است.
    داودی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما وارد کننده پزشک از کشورهایی مانند فیلیپین و هندوستان بودیم، اما ایران اکنون به کشورهای دیگر پزشک می فرستد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر