مدیرعامل آلومینای جاجرم در گفت وگو با «عصرمعدن»:

آلومینیوم جاجرم تا ۲ماه دیگر وارد مدار تولید می‌شود

عصر معدن- مدیرعامل آلومینای جاجرم درخصوص اولویت های این مجموعه گفت: اولویت نخست مجتمع آلومینای جاجرم، در نیمه دوم امسال بهره برداری و راه اندازی پروژه شمش آلومینیوم جاجرم است و امید می رود تا ۲ ماه دیگر برنامه بهره برداری از این مجتمع انجام شود.;

آلومینیوم جاجرم تا ۲ماه دیگر وارد مدار تولید می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶:۰۰

    تورج زارع در گفت وگو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: کلیه فعالیت‌های پروژه آلومینیوم جاجرم شامل تامین تجهیزات، از داخل و خارج کشور انجام شده و اکنون مراحل نهایی نصب را طی می کند و امید است تا 2 ماه دیگر این پروژه راه اندازی شود.
    به گفته زارع، ظرفیت تولید این کارخانه 40هزار تن آلومینیوم در سال است و سرمایه گذاری ارزی برای آن 94 میلیون یورو و 160 میلیارد تومان ریالی از محل منابع داخلی ایمیدرو و محل منابع داخلی خود شرکت انجام شده است.
    مدیرعامل آلومینای جاجرم در ادامه افزود: تا جایی که در توان بود از پتانسیل های داخلی استفاده کرده و به سمت بومی سازی حرکت کرده ایم.
    زارع درباره اینکه تحریم ها تا چه اندازه بر روند فعالیت های این مجتمع اثرگذار بوده نیز گفت: تحریم ها قطعا اثرگذار بوده است اما باید اشاره داشت که خوشبختانه با گشایشی که در برجام رخ داد، عمده فعالیت های این شرکت بعد از برجام انجام شد. اکنون نیز امیدواریم فضا به سمتی پیش برود و با برنامه ریزی های دولت فضا بهبود پیدا کند.
    وی افزود: ما طرح های توسعه ای بسیار خوبی در جاجرم داریم که از جمله آنها می‌توان به طرح توسعه پروژه شمش آلومینیوم جاجرم در فاز 2 و 3 اشاره کرد.
    به گفته زارع، پروژه آلومینیوم جاجرم در نهایت باید به تولید 120هزارتن در سال برسد. اکنون در فاز یک نیز بخشی از تجهیزات 3 فاز را تامین کردیم و شرایط آماده است تا فاز 2 و 3 این پروژه نیز آغاز شود.
    وی ادامه داد: به جز شمش آلومینیوم پروژه های دیگری را نیز در مجتمع جاجرم تعریف شده که حاصل تفکر خلاقیت تیم مهندسی این مجتمع است. یکی دیگر از پروژه های در دستور کار مجتمع جاجرم، تولید هیدارت ریزدانه به عنوان پرکننده و نسوز است که در صنایع هایتک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    مدیرعامل آلومینای جاجرم افزود: اکنون در ایران حدود 25 تا 30هزار تن از این محصول وارد می شود. در واقع پروژه بعدی ما بعد از شمش آلومینیوم پروژه تولید هیدرات ریزدانه است که تا حدودی می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند زیرا هم ارزش افزوده بالایی دارد و هم اینکه قیمت آن نسبت به هیدارتی که وارد می کنیم کمتر است، بنابراین هم می‌توان ارزش افزوده برای مجتمع ایجاد کرد و هم اینکه از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.
    زارع درخصوص برنامه‌های صادراتی محصولات مجتمع جاجرم گفت: مجتمع جاجرم در تا سال گذشته صادرات انجام می‌داد اما امسال به دلیل تحریم‌ها و همچنین نیاز واحدهای داخلی کشور، صادراتی انجام نشد و طبق وظیفه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده ما گذاشته اولویت را بر تامین بازار داخل گذاشته ایم با این حال بازار صادراتی خوبی هم داریم و اگر شرایط به حالت عادی بازگردد، می توان دوباره صادرات را از سر گرفت.
    به گفته وی، محصولات مجتمع جاجرم به کشورهای تاجیکستان و آذربایجان صادر می شود اما همانگونه که گفته شد، امسال به دلیل تحریمها صادراتی انجام نشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر