معاون رییس هیات عامل ایمیدرو:

تغییرات جدی معدنی آغاز شود

عصر معدن- معاون رییس هیات عامل ایمیدرو در سمینار آموزشی بین المللی فناوری در بخش معدن و صنایع معدنیIMT۲۰۱۸ بیان کرد: برای ایجاد تحول نیازمند تغییرات جدی در بسیاری از زمینه ها هستیم. تحول نیازمند سرمایه گذاری، طراحی و از همه مهم تر نیروی انسانی است.;

تغییرات جدی معدنی آغاز شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، اردشیر سعد محمدی در این سمینار با اشاره به وضعیت جهانی بخش معدن، اظهار کرد: میزان استخراج در جهان جدود 17میلیون تن است و ما از این میزان 2.3 درصد را به خود اختصاص داده ایم. البته از این میزان بیش از 50درصد برای معادن طبقه یک است که ارزش اقتصادی ندارد.
    وی ادامه داد: نکته مهم میزان تولید در ایران است که  بیش از 60درصد آن مربوط به 300 معدن است و میزان تولید پایین  و قیمت تمام شده بالاست. از سال 1341 تا امروز در دوره 50ساله در کشور حدود6میلیون متر حفاری عمقی انجام شده در نتیجه فضا برای سرمایه گذاری در این بخش زیاد است.
    به گفته معاون  رییس هیات عامل ایمیدرو، در گردش مالی جهان، 2هزار و 200میلیارد دلار به معدن اختصاص دارد یعنی از 8هزار میلیارد دلار گردش مالی صنعت است، 30درصد آن مربوط به معدن است. درنتیجه معدنکاری در دنیا نیز مهم است.8درصد از  43 درصد گردش مالی جهان مربوط به فولاد است.
    سعد محمدی بیان کرد: یکی از مدل های مهم در اشتغالزایی کشور بخش معدن است. در واقع اعتقاد دارم یکی از بخش هایی که می توانند منجر به تحول اقتصادی شود، بخش معدن است. به همین دلیل باید شرایط را به شکل مکتوب پیش برد.

    به گفته وی، میزان تولید فولاد خام ایران در سال گذشته 21میلیون تن بود در حالی که این رقم برای چین 860میلیون تن است که در جایگاه اول جهانی قرار گرفته است. اگر خودمان را با چین مقایسه کنیم می بینیم که با 52واحد این میزان تولید را دارد. 7واحد بالای 20میلیون تن فولاد دارند. در نتیجه امروز در دنیا کوره های زیر 5میلیون تن توجیه ندارد.

    سعد محمدی با اشاره به حوزه زغالسنگ تصریح کرد: بیش از 7 میلیارد و300 هزار تن زغالسنگ در دنیا تولید می شود که 3میلیارد و 400میلیون تن در چین تولید می شود. ما بیش از 1 میلیارد و 150 هزار تن ذخیره قطعی زغال و بیش از 12میلیارد تن ذخیزه احتمالی این حوزه در کشور وجود دارد.
    مشاور رییس هیات عامل ایمیدروافزود: در بخش مس تولید جهانی حدود 23 میلیون تن است. 1 درصد تولید متعلق به ایران است. همچنین 1 درصد از تولید سرب و روی جهان نیز متعلق به ایران است.
    وی ادامه داد: برای تولید 55 میلیون تن فولاد نیازمند162 میلیون تن سنگ آهن هستیم. با توجه به میزان فعلی باید 85 میلیون تن دیگر تولید شده تا این هدف محقق شود. در نتیجه در منطقه ای مانند سنگان نیازمند سرمایه گذاری هستیم.
    به گفته سعد محمدی، باید نگاه در بخش معادن را تغییر داد. باید در زمینه ماشین الات سرمایه گذاری صورت بگیرد. از سویی دیگر باید طراحی در معادن نیز تغییر کند.
    وی اظهار کرد: برای ایجاد تحول نیازمند تغییرات جدی در بسیاری از زمینه ها هستیم. تحول نیازمند سرمایه گذاری، طراحی و...  و از همه مهمتر نیروی انسانی است.
    سعد محمدی با اشاره به اهمیت موضوع زیرساخت ها بیان کرد در زنجیره فولاد نیازمند 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. در بخش زیر ساخت نیازمند 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم. باید حدود 105 میلیون تن ماده معدنی با ریل جا به جا شود. برای فولاد حداقل نیازمند 3 هزار کیلومتر ریل جدید هستیم.
    وی در پایان تاکید کرد: راندمان های نفر /شیفت  ایران شرایط مساعدی نسبت به دنیا ندارد. درنتیجه نیازمند تغییر نگرش هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر