ضعف دلار به نفع طلا می‌شود؟

عصر معدن- قیمت طلا با افزایش قیمتی که روز جمعه پیدا کرد، همه را غافلگیر کرد و اکنون تحلیلگران بازار فلزات ارزشمند با توجه به آمار اقتصادی اخیر، افزایش نرخ موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ و تنشهای ژئوپلیتیکی، افزایش قیمت طلا در هفته جاری را بعید نمی‌دانند.;

ضعف دلار به نفع طلا می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی هر اونس طلا در بازار نیویورک روز جمعه با 21 دلار و 90 سنت معادل 1.3 درصد افزایش، در 1753 دلار بسته شد و برای کل هفته 0.9 درصد افزایش نشان داد.

    تحلیلگران مشتاقند شکسته شدن قیمت 1750 دلار را در معاملات هفته جاری مشاهده کنند. این قیمت به سطح مقاومتی برای خریداران طلا تبدیل شده و این که طلا بتواند این قیمت را شکسته و بالای آن بماند، موضوع کلیدی در هفته جاری است.

    افشین نوابی -  نایب رییس شرکت بازرگانی ام کی اس در این باره به کیتکونیوز گفت: به نظر می‌رسد قیمت طلا در یک بازه حبس شده و طلا باید به بالای 1740 دلار صعود کند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، می‌توانیم روند افزایشی خوبی را شاهد باشیم. اگر ببینیم طلا به دلیل تنشهای اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید 19 و تنشها میان آمریکا و چین به بالای این محدوده صعود کرده است، تعجب برانگیز نخواهد کرد و احتمالا طلا تا پایان سال تا مرز 1800 دلار یا حتی بالاتر از آن صعود خواهد کرد.

    اظهارات اخیر مقامات بانک مرکزی آمریکا باعث شد تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن تقویت شود. اریک روزنگرن، رییس بانک فدرال رزرو بوستون اظهار کرده که موج دوم شیوع ویروس کرونا ممکن است باعث تعطیلی اقتصادی و مختل شدن روند احیای اقتصادی شود.

    سران اتحادیه اروپا نیز روز جمعه بازارها را مایوس و اعلام کردند با وجود این که اقدامات ضروری برای کمک به احیای اروپا از تعطیلی‌های ویروس کرونا ضروری است، آنها آماده اجرای طرح تدابیر محرک مالی گسترده که هفته‌ها مورد بحث بوده، نیستند.

    به گفته تحلیلگران، عامل مهمی که هفته جاری ممکن است در قیمت طلا تاثیرگذار باشد، تنشهای آمریکا و چین است. پس از مذاکرات چهارشنبه گذشته میان مقامات بلندپایه آمریکا و چین در هاوایی، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تهدید خود برای قطع رابطه با چین را تکرار کرد.

    از سوی دیگر آمریکا هنوز از وضعیت بحرانی شیوع بیماری کووید 19 خارج نشده و شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالتهایی نظیر تگزاس، کالیفرنیا، آریزونا و فلوریدا افزایش پیدا کرده است.

    عامل دیگری که به نگرانیهای بازار افزود، تصمیم اخیر اپل برای تعطیلی برخی از فروشگاههایش در فلوریدا، آریزونا، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی با توجه به افزایش موارد کووید 19 بود.

    تحلیلگران در شرکت تحقیقات بازار نومورا هشدار دادند که افزایش موارد ابتلا ممکن است روند احیای اقتصادی را آهسته کند.

    تحلیلگران منتظرند ارزش دلار ضعیف‌تر شود که باعث بالا رفتن قیمت طلا خواهد شد. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز در این باره گفت: عقب نشینی دلار به نفع طلا خواهد بود. با آغاز بازگشایی اقتصاد، ابهاماتی درباره اتفاقاتی که می‌افتد وجود دارد و این موضوع احیای اقتصادی را آهسته کرده است.

    استراتژیستهای شرکت ING FX هم اظهار کردند که دلار وارد فاز تحکیم شده و ابهامات پیرامون موج دوم شیوع ویروس و سرعت احیا، رشد ارزش دلار را محدود کرده است.

    جیم ویکاف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو نخستین مقاومت طلا را در سطح 1750 دلار و مقاومت بعدی را در 1754 دلار ارزیابی کرد در حالی که نخستین سطح حمایتی طلا در 1728 دلار و سطح حمایت بعدی در 1717 دلار است.

    بر اساس گزارش کیتکونیوز، در هفته جاری سرمایه گذاران همچنین به آمار اقتصادی که منتشر می‌شود شامل گزارش کالاهای بادوام آمریکا و تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه اول و آمار مسکن و شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در این کشور توجه خواهند داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر