ثبات نرخ بهره بانکی، تقاضا برای خرید طلا را افزایش داد

عصر معدن- در هفته‌ای که گذشت، اگرچه روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، اما به طور کلی روندی صعودی داشت.;

ثبات نرخ بهره بانکی، تقاضا برای خرید طلا را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین1199.350  دلار به ازای  هر اونس در تاریخ 17 ماه سپتامبر سال 2018 میلادی، به میانگین قیمت 1203.150 دلار به ازای هر اونس در تاریخ 21 ماه سپتامبر سال میلادی جاری رسید.
    در هفته اخیر در بازارهای جهانی، بهای فلز گران‌قیمت طلا تحت تاثیر اتفاقات مهمی قرار گرفته است.
    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در گزارشی در این باره نوشت: در هفته قبل به گزارش سایت Kitco، پس از اعلام تصمیم بانک فدرال رزرو آمریکا در ثابت نگه داشتن نرخ بهره بانکی این کشور، این مساله موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای عمده جهان مانند یورو و یوان چین کاهش یابد و به دنبال آن، ارزش شاخص دلار آمریکا (U.S Dollar Index) با یک درصد افت همراه شد و به سطح 94.26 واحد رسید.
    در نتیجه این مساله با افزایش تقاضای فیزیکی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به خرید طلا به عنوان کالایی مطمئن و کم ریسک برای سرمایه‌گذاری، قیمت این فلز گران‌قیمت در هفته گذشته در بازارهای جهانی روندی افزایشی داشت. همچنین در هفته گذشته به گزارش سایت Bloomberg،  تشدید جنگ تجاری میان دو کشور آمریکا و چین موجب شد تا ریسک سیاسی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بالا برود.
    به نظر می‌رسد اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این هفته، که روی کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار تعرفه‌های وارداتی اعمال کرد و متقابلا چین هم در اقدامی تلافی جویانه تعرفه‌هایی را بر روی 60 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی اعمال کرد، تقاضای خرید فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد و در نتیجه قیمت طلا نیز روندی صعودی شود.
    علاوه بر این در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco،  طلای فیوچر تحویل ماه دسامبر سال 2018 میلادی با 0.11 درصد افزایش قیمت نسبت به هفته قبل، به رقم 1200.00 دلار به ازاء هر اونس در روز جمعه، در بازار بورس فلزات نیویورک رسید.
    در همین حال در هفته اخیر، به گزارش گروه تحقیقات سایت Kitco، از بین نظر سنجی انجام شده در بین تحلیلگران حرفه ای 18 نفر، در نظرسنجی‌ها شرکت کردند که از بین این افراد 13 نفر پیش‌بینی افزایش قیمت برای طلا، 2 نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و 3 نفر نظری بی تفاوت، نسبت به روند قیمت طلا در هفته آتی داشته‌اند.
    این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، داده‌های آماری منتشره از اقتصاد کشورها، تغییرات نرخ بهره بانکی آمریکا توسط بانک فدرال رزرو این کشور، سیاست بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی این منطقه، همچنین برنامه‌های تسهیل مالی بانک‌های مرکزی سایر کشورها، برنامه های حمایتی و داده‌های اقتصادی کشور چین، همزمانی فستیوال‌های 2کشور چین و هند، بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان، تداوم جنگ اقتصادی در کشورهای مختلف به خصوص اعمال تعرفه های بیشتر آمریکا بر واردات کالاهای "چین، اتحادیه اروپا، روسیه و ترکیه و کانادا "، تغییرات در توافق برجام کشورهای غربی با ایران و بروز بلایای طبیعی، همچنین تغیبر بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد بود.
    تحلیل تکنیکال طلا
    با توجه به شواهد و اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت طلا صعودی است، هرچند که ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد.
    در هفته گذشته طلا روندی صعودی داشت و برای هفته معاملاتی آتی، این پیش‌بینی برای قیمت طلا وجود دارد که با احتمال زیادی، روندی صعودی داشته باشد.
    در این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم خود که 1230 دلار به ازاء هر اونس است، به احتمال  فراوان تا مقاومت قیمتی 1250 دلار به ازاء هر اونس، نیز افزایش خواهد داشت و در غیر این صورت چنانچه طلا تمایل به نزول داشته باشد، در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت قیمتی مهم و تاریخی خود که 1200 دلار به ازای هر اونس است، احتمال اینکه تا سطح حمایتی قیمتی 1100 دلار به ازاء هر اونس نیز کاهش یابد، وجود دارد.  
    در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که شواهد موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مسئله حمایت می‌کند.

    روند قیمتی طلا در هفته‌ای که گذشت به قرار زیر است:

    همچنین نمودار قیمتی طلا در دو سال اخیر به صورت زیر است:

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر