عجله ترامپ برای اعلام توافق

عصر معدن- دولت ترامپ تلاش دارد پیش از پایان سپتامبر توافق‌های تجاری محدودی را با ژاپن و هند اعلام کند تا در بحبوحه ادامه جنگ با چین، پیروزی اندکی برای خود فراهم کند.;

عجله ترامپ برای اعلام توافق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، هدف از این توافق‌های کوچک، کمک به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای رفع نگرانی‌ها نسبت به رویکرد تجاری دولتش پیش از انتخابات سال 2020 و اثبات این موضوع به رای‌دهندگان است که وی به وعده مذاکرات تجاری دوجانبه به نفع آمریکا عمل کرده است. ترامپ همچنین می‌خواهد نگرانی‌های کشاورزانی را که دستشان از بازارهای خارجی مانند چین به دلیل جنگ تجاری رییس جمهور آمریکا کوتاه شده است، آرام کند.

    هر گونه توافقی ممکن است در روزهای آینده اعلام شود. ترامپ در مراسمی که روز یکشنبه در هیوستون برگزار می‌شود در کنار نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار خواهد گرفت و پس از آن با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد.

    برخلاف پیمان‌های تجاری سنتی، توافق‌هایی که مشاوران ترامپ تدوین می‌کنند احتمالا به چندین بخش یا محصول محدود خواهد شد و مذاکره‌کنندگان ترامپ با حفظ رویکرد معاملاتی ترامپ، به چندین بخش مهم مانند کشاورزان متمرکز خواهند شد و عمده مسائل دیگر را کنار می‌گذارند.

    دولت ترامپ، ژاپن را برای فراهم کردن دسترسی محصولات کشاورزی آمریکایی به بازار این کشور که تحت شرایط پیمان شراکت ترانس پسیفیک وجود داشت، تحت فشار قرار داده است. ترامپ پس از این که به ریاست‌جمهوری رسید، آمریکا را از پیمان مذکور خارج کرد.

    همچنین آمریکا دولت هند را برای فراهم کردن دسترسی بیشتر کشاورزان برای فروش کالاهایی مانند خوک و کاهش تعرفه روی محصولات الکترونیکی تحت فشار قرار داده است.

    تلاش برای بستن قراردادهای محدود در شرایطی انجام می‌گیرد که دولت ترامپ تلاش می‌کند پیروزی بزرگی در عرصه تجارت به دست آورد. کاخ سفید تغییرات کوچکی در توافق تجاری با کره جنوبی صورت داده که به آمریکا اجازه داده خودروهای بیشتری به این کشور صادر کند و در حالی که دولت آمریکا تغییرات قابل توجهی در توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی صورت داده است، این توافق هنوز از سوی کنگره تایید نشده است.

    جنگ تجاری ترامپ با چین ادامه دارد و اختلافات عمده‌ پیش از رسیدن به توافق به قوت خود باقی مانده‌اند. رییس جمهور آمریکا واردات کالاهای چینی به ارزش 360 میلیارد دلار را هدف تعرفه قرار داده و قصد دارد تا پایان سال تعرفه بیشتری روی واردات آنها وضع کند. این تعرفه‌ها چین را به پای میز مذاکره کشانده اما دو دولت بر سر تغییرات شیوه‌های اقتصادی پکن و دسترسی محصولات کشاورزی آمریکایی به بازار چین که ترامپ خواهان آن است، اختلاف دارند.

    تنش‌ها میان چین و آمریکا در هفته‌های اخیر تا حدودی کاهش پیدا کرده و ده‌ها مقام دولتی چین قرار است روزهای پنج شنبه و جمعه برای مذاکره به واشنگتن بروند تا زمینه را برای دیدار مقامات عالی رتبه در اوایل اکتبر فراهم کنند.

    اما ترامپ در مذاکرات تجاری غیرقابل پیش بینی بوده و معلوم نیست توافقی حاصل شود. در حالی که ترامپ با چین و کشورهای دیگر جنگ تجاری بر پا کرده است، دولتهایی مانند ژاپن، کانادا، اتحادیه اروپا و استرالیا توافقهای تجارت آزاد داشته‌اند که شامل آمریکا نبوده و از نظر رقابت به ضرر شرکتهای آمریکایی بوده است.

    این پیمان‌ها شامل شراکت ترانس-پسیفیک است که تعرفه‌های ژاپن روی شماری از کالاهای کشاورزی از جمله گوشت گاو و لبنیات را پایین خواهد آورد. از آنجا که ترامپ از این توافق خارج شده است، ژاپن این توافق را با 10 عضو دیگر تصویب کرده و به محصولات استرالیا، نیوزیلند، کانادا و مکزیک دسترسی بهتری به ژاپن نسبت به تولیدکنندگان آمریکایی داده است.

    جزییات توافق ترامپ با ژاپن اعلام نشده است اما منابع آگاه از مذاکرات اظهار کرده‌اند آمریکا دسترسی بیشتری برای محصولاتی مانند گوشت گاو، خوک، گندم و... تضمین کرده است و در مقابل، تعرفه‌های خود روی کالاهای صنعتی ژاپنی مانند ماشین آلات را کاهش خواهد داد. ژاپن درصدد دریافت تضمین کتبی است که ترامپ روی خودروهای ژاپنی تعرفه وضع نخواهد کرد اما معلوم نیست دولت آمریکا با این درخواست موافقت کند.

    بر اساس گزارش نیویورک تایمز، لری کودلاو، مشاور اقتصادی ترامپ در اتاق بازرگانی آمریکا به سران تجاری آمریکایی و ژاپنی گفته که آمریکا در آستانه پیشرفت بزرگ با ژاپن و تصویب توافق تجاری آمریکای شمالی و احتمالا مذاکرات با اروپا است. وی گفت: توافق با ژاپن باعث پیشبرد تجارت دیجیتالی و الکترونیکی خواهد شد.

    دولت آمریکا مشتاق است مدعی این باشد که از پیمان شراکت ترانس-پسیفیک بدون پیوستن به آن سود برده است. با این حال توافق آمریکا با ژاپن شامل بخشهای بسیاری که در این پیمان وجود دارد، نمی‌شود.

    توافق تجاری احتمالی با هند نیز بسیار محدود خواهد بود. ماه‌ها پس از این که مذاکرات تجاری میان هند و آمریکا شکست خورد، دو کشور تلاش می‌کنند پیش از دیدارهای مودی در سازمان ملل متحد توافقی را منعقد کنند.

    منابع آگاه از این مذاکرات اظهار کرده‌اند که مذاکرات روان بوده است اما به نظر می‌رسید هند پیش از این تمایل داشت بخشی از محدودیتها روی محصولات کشاورزی آمریکایی را حذف کند و تعرفه 20 درصدی روی کالاهای الکترونیکی را به حداکثر 5000 روپیه یا حدود 70 دلار محدود کند. این امر به شرکتهای آمریکایی مانند اپل که آیفون ایکس را به قیمت حدود 600 دلار در آمریکا می‌فروشد اما در هند بیش از 800 دلار عرضه می‌کند کمک خواهد کرد.

    در مقابل، هند تلاش خواهد کرد از امتیاز تجاری ویژه کشورهای در حال توسعه که پیش از این برخوردار بود اما ترامپ آن را در اواخر ماه مه لغو کرد مجددا برخوردار شود. این امتیاز اجازه داده بود میلیاردها دلار از محصولات هندی بدون پرداخت تعرفه به آمریکا وارد شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر