با تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ صورت می گیرد:

تحقق ۶۰درصد از درآمدهای نفتی توسط صنایع معدنی

عصر معدن- رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با توجه به هدف طرح جامع فولاد مبنی بر تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، در صورت تحقق این هدف صنایع معدنی می توانند ۶۰ درصد از درآمدهای نفتی را محقق سازند.;

تحقق ۶۰درصد از درآمدهای نفتی توسط صنایع معدنی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» بهرام شکوری با اشاره به اینکه معدن نقطه شروع تولید است ادامه داد: 7 درصد از ذخایر دنیا در ایران قرار دارد. برای اینکه ارزش مواد معدنی مشخص شود باید این مواد را در زنجیره ارزش بررسی کنیم که اشتغال نیز در آن مستتر است. معدن این پتانسیل را دارد که در زنجیره ارزش بتواند محصولات دیگری را سامان دهد، ارزش افزوده بیشتری تولید کرده و در نهایت باعث افزایش اشتغال در کشور شود. 
    وی همچنین با اشاره به هدف طرح جامع فولاد مبنی بر تحقق تولید 55 میلیون تن تولید فولاد گفت : اگر این هدف که بخش عمده ای از آن مربوط تولید سنگ آهن است، محقق شود، صنایع معدنی می توانند 60 درصد از درآمدهای نفتی را محقق سازند.
    رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره خام فروشی به این نکته اشاره کرد : 16 درصد تولید مواد معدنی قبل از فرآوری صادر می شود در حالی که در نفت این عدد به به 44درصد می رسد.
    شکوری در ادامه به نقش SME ها در ایجاد اشتغال پرداخت و تصریح کرد: در حوزه معدن، مقیاس 97.3 درصد از  معادن، کوچک و متوسط است که به طور عمده مالکیت این معادن در دست بخش خصوصی است. SME ها 85 درصد اشتغال و 65 درصد تولید معدنی را برعهده دارند.
    وی در برنامه حجره رادیو گفتگو افزود: در حال حاضر فشار زیادی روی SME ها ست در صورتی که مطابق مطالعات انجام شده SME ها با 80 میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌کنند اما در مقابل این رقم برای شرکت های بزرگ 800 میلیون تومان است. همچنین در مبحث ایجاد ارزش افزوده، SME ها به ازای 100 میلیون تومان سرمایه گذاری ارزش افزوده ای معادل 400 میلیون تومان ایجاد می‌کنند که این رقم در شرکت های بزرگ 230 میلیون تومان ارزش افزوده به ازای سرمایه گذاری معادل 100 میلیون تومان است.
    شکوری گفت: طبق گزارش سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری  بین 138 کشور، 69 بوده است. در بین 20  کشور منطقه ، ایران رتبه 13 را کسب کرده است. این در حالیست که در دولت یازدهم 7 رتبه صعود کردیم با این حال اکنون رتبه خوبی در منطقه نداریم. بانک جهانی در این گزارش دلایل را نیز ذکر می کند که می توان به مواردی از قبیل عدم دسترسی به منابع مالی، بروکراسی ناکارآمد دولتی،  بی ثباتی در قوانین و سیاستگذاری و عدم وجود  زیر ساخت ها اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر