گنجی که دست سمنانی‌ها به آن نمی‌رسد

عصر معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، نبود زیرساخت های مناسب در برخی مناطق استان جهت احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی را از مهمترین مشکلات بخش معدن ذکر کرد.;

گنجی که دست سمنانی‌ها به آن نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بهروز اسودی افزود: ایجاد زیرساخت های لازم جهت بهره برداری از معادن و فرآوری مواد معدنی بسیار مهم و ضروری است .
    وی اضافه کرد: به دلیل تداخل بخشی از محدوده ذخایر عظیم طرود با منطقه حفاظت شده محیط زیست و نبود زیرساخت‌های مناسب، امکان بهره برداری از این ذخایر در استان وجود ندارد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از وجود ذخایر پلایای طرود در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: ذخیره پلایا در حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران با وسعت بیش از 6000 کیلومتر مربع و در مناطق طرود در استان سمنان وجود دارد که مواد معدنی از قبیل پتاس ، نمک ، منگنز و ... از آن استخراج می‌شود.
    وی با اشاره به اهداف کلی و راهبردی این سازمان در بخش معدن تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های لازم به منظور ایجاد بسترهای مناسب جهت احداث کارخانه های فرآوری مواد معدنی و انجام اکتشاف مقدماتی ذخایر در این منطقه از مهمترین اهداف راهبردی است.
    پیش از این رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ار سه پهنه معدنی اکتشافی در این استان خبر داده و گفته، وسعت برخی از این پهنه‌ها به تنهایی از یک استان کشور بزرگتر است.
    اسودی استان سمنان را به عنوان یکی از مهمترین استان های معدنی کشور نام برد و با اشاره به اهمیت این پهنه‌های معدنی اظهار کرده، یکی از این پهنه‌های سه گانه، یک گستره معدنی چندفلزی است و یکی دیگر نیز به تنهایی 11 ماده معدنی مهم را در خود جای داده است.
    وی از وجود بزرگترین معدن پتاس ایران در غرب این استان خبر داده و افزوده، این معدن در غرب استان و در شهرستان گرمسار واقع شده است. حجم ذخایر پتاس در کشور 500 هزار تن است و معدن پتاس گرمسار به تنهایی 13 هزار هکتار وسعت و بالغ بر 50 هزار تن ماده معدنی پتاس دارد.
    وی با اشاره به حجم بالای مواد معدنی در این استان پهناور اضافه کرد: تاکنون تنها 15 درصد استان از نظر مواد معدنی مورد اکتشاف قرار گرفته و مابقی آن همچنان دست نخورده باقی مانده است. با این وجود استان سمنان حائز رتبه ششم کشور از نظر میزان استخراج مواد معدنی است؛ پنج درصد از کل موادمعدنی تولیدی کشور از خاک زرخیز این استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به تنوع بالای مواد معدنی در این استان افزود: اکثر معدن نمک استان در شهرستان گرمسار و اکثر معادن گچ استان در مرکز استان و شهرستان‌های سمنان و سرخه واقع شده و بیشتر معادن فلزی نیز در شرق استان و در شاهرود و دامغان واقع شدند.
    وی با اشاره به کیفیت بالای معدن سولفات سدیم در استان ادامه داد: بزرگترین معادن این ماده معدنی در شهرستان دامغان واقع شدند.
    اسودی از سیلیس، زئولیت و سولفات و سلستین به عنوان منحصربه فردترین موادمعدنی نام برد و گفت: استان سمنان از نظر ذخایر این موادمعدنی و همچنین نمک و گچ عمدتا در رتبه های برتر کشور قرار دارد.
    این عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان از وجود حدود 40 نوع ماده معدنی در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر تنها از چهار، پنج ماده معدنی استان استفاده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر