میزان قطعی عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام معدنی ابلاغ شد

عصر معدن- دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشنامه میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه‌خام با اعتبار پایان سال را جهت اجرا به گمرک ابلاغ کرد.;

میزان قطعی عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام معدنی ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، روزگذشته (15 مرداد ماه)، علی‌اکبر شادمانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران پیرو نامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزرات صنعت، معدن و تجارت(صمت)، میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام موضوع بند ز تبصره 6 قانون بودجه 1402 را با مهلت اعتبار تا پایان سال 1402 جهت اجرا ابلاغ کرد. 

    در متن این بخشنامه آمده است:

    "پیرو بند 1 بخشنامه تاریخ 9 فروردین 1402، به پیوست تصویر نامه شماره 670908 تاریخ دوم مرداد ماه 1402مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت منضم به تصویر مصوبه شماره 68762ت 1386 تاریخ 21 تیر 1402 هیأت وزیران موضوع دستورالعمل بند ز تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 کل کشور (مشتمل بر میزان قطعی عوارض صادراتی فهرست مواد خام و نیمه خام) جهت اقدام ابلاغ شد.

    دستور فرمایید با رعایت کلیه ضوابط قوانین و مقررات مربوطه اقدام لازم صورت پذیرد."

     

    گفتنی است که در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو مقرر شد فعالان بخش خصوصی برای بازنگری در فهرست محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیر فلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام و همچنین میزان عوارض صادراتی آنها، پیشنهادهای خود را جمع‌بندی کرده و در اختیار دولت قرار دهند.

    یادآوری می‌شود که در پی انتشار دستورالعمل مربوط به عوارض صادراتی مواد خام و نیمه‌خام در قانون بودجه 1402، برخی از اتحادیه‌ها و انجمن‌های این حوزه درخواست بازنگری در میزان عوارض صادراتی تعیین شده را مطرح کردند و در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو مقرر شده پیشنهادات فعالان بخش خصوصی برای بازنگری در این دستورالعمل، جمع‌بندی و در اختیار دولت قرار گیرد. در این جلسه به بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه 1402 اشاره شد که بر اساس آن با هدف حمایت از تولید و عبور از خام فروشی، صادرات مواد خام مشمول عوارض و مالیات می‌شود. هیئت وزیران دستورالعمل این بند را اواخر تیر ماه تصویب کرد.

    بر اساس این دستورالعمل کلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی موضوع فهرست پیوست مصوبه مهر سال 1401، مواد خام و نیمه خام محسوب می‌شوند. همچنین در این تصویب نامه هیئت وزیران فهرست 239 ماده خام و نیمه خام مشمول عوارض صادراتی به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، نفت و سازمان برنامه بودجه، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اعلام شده است.

    اما به دنبال ابلاغ مصوبه هیئت وزیران و بودجه 1402، برخی از اتحادیه‌ها و انجمن‌های این حوزه درخواست بازنگری در تعریف ارائه شده از مواد خام و نیمه خام و برخی از محصولات و میزان عوارض صادراتی تعیین شده را مطرح کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر