سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن ایران

عصر معدن- رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: طبق آخرین آمار، میزان ذخایر سنگ آهن ایران سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن است که البته با اکتشاف می‌توانیم میزان ذخایر را افزایش بدهیم.;

سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما علیرضا شهیدی درباره میزان ذخایر سنگ آهن ایران افزود : مرکز آمار ایران، عدد سه میلیارد و 800 میلیون تن را اعلام کرده است که این میزان ذخایر هم اکنون در منابع معدنی ما موجود است.
    وی گفت : این میزان ذخیره برای حدود 14 تا 15 سال آینده کافی است ، البته به شرطی که اکتشاف جدیدی نداشته باشیم . مطمئنا اگر اکتشاف جدیدی صورت بگیرد ، می توانیم میزان ذخیره موادمعدنی سنگ آهن را از این عدد نیز بیشتر کنیم ، اما اگر میزان مصرف مان درمقایسه با استخراج بیشتر شود ، مسلما این میزان ذخایر در زمان کمتری به اتمام خواهد رسید .
    رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره اختلاف آمار میزان ذخایر سنگ آهن نیز افزود : متاسفانه مراجع ای که آمارها را منتشر می کنند باهم همخوانی ندارد ، آماری که سازمان زمین شناسی اعلام کرده با آماری که وزارت صمت اعلام می کند و یا آماری که مرکز آمار ارائه می دهد متفاوت است و باهم همخوانی ندارد ، اینها ضعف های است که در بخش آمار موادمعدنی داریم و در بخش پایش و آمایش ما را دچار بحران می کند ، اما آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرده حدود 3 میلیارد و 800 میلیون تن است .
    وی درباره چالش های تامین مواداولیه موردنیاز صنایع نیز گفت : با توجه به اینکه مراحل اکتشاف بسیار زمان بر و طولانی است ، اگر ما اکتشاف مان را با سرعت بیشتری انجام ندهیم ، با چالش هایی مواجه می شویم و با توجه به مجوزهای که در صنایع معدنی صادر شده و روز به روز نیز تعداد این مجوزها بیشتر می شود ، تامین خوراک این صنایع نیازمند استخراج و تامین موادمعدنی بیشتری است که اگر نتوانیم همزمان با رشد صنایع معدنی ، اکتشاف را توسعه دهیم و ذخایر جدیدی داشته باشیم ، مطمئنا در آینده با چالش مواجه می شویم .
    شهیدی با بیان اینکه یکی از این موادمعدنی ، سنگ اهن است که موردنیاز صنایع فولادسازی است افزود : امیدواریم بتوانیم اکتشافات خوبی در این حوزه داشته باشیم ، در غیراین صورت اگر 10  تا 15 سال آینده اکتشاف جدیدی صورت نگیرد به نظر می رسد در تامین موادمعدنیِ موردنیاز با چالش هایی مواجه شویم .
    وی درباره اتمام ذخایر سطح زمینی و حرکت به سمت اکتشافات عمقی گفت : در کلِ دنیا ، موادمعدنی که در سطح زمین وجود داشته به اتمام رسیده و از سال های گذشته به دنبال اکتشاف ذخایر پنهان رفته اند .
    رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود : در سازمان زمین شناسی از سال 1380 از لایه اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد استفاده کردیم تا بتوانیم اکتشاف ذخایر پنهان را نیز شناسایی کنیم و اکنون نیز از روش مغناطیس سنجی استفاده می کنیم که تا عمق 400 متر شفافیت تصویری (رزولوشن) مناسبی را دراختیار ما قرار می دهد .
    وی ادامه داد : با بهره گیری از روش‌های ژئوفیزیک هوایی در استان کردستان توانستیم آنومالی ذخایر معدنی پنهان را اکتشاف کنیم .
    شهیدی با بیان اینکه سازمان زمین شناسی از سال 1400 طرح های تحول خودش را شروع کرد گفت : براساس اولویت بندی که در حوزه اکتشاف منابع فلزی داشتیم ، بخش هایی از کشور را مشخص کردیم و بر همین اساس استان های خراسان جنوبی ، کردستان ، آذربایجان غربی ، قم ، مرکزی و اصفهان را فعال کردیم و اکنون نیز نیروهای ما در یزد مستقر هستند و برداشت های زمین شناسی را انجام می دهند .
    وی افزود : اکنون نیز با توجه به اینکه ما بایستی به سمت اکتشافات جدید می رفتیم و مقیاس کاری مان را درمقایسه با گذشته عوض می کردیم ، در دوره جدید از مقیاس یک 50 هزارم استفاده می کنیم .
    رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت : در سطح ملی ما مقیاس یک 250 هزارم و یک صد هزارم را کار کرده بودیم ، اکنون با مقایس جدید پوشش سراسری صد درصدی را در دستور کار داریم و مناطقی را مشخص کردیم که امیدواریم تا آخر برنامه هفتم بتوانیم یک هزار و 260 لایه اطلاعاتی را در مقیاس یک 50 هزارم در سراسر کشور تولید کنیم .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر