عوارض صادراتی معادن کوچک را تعطیل می‌کند

عصر معدن- عضو انجمن سنگ آهن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران درباره وضع عوارض صادراتی برای سنگ آهن گفت: در زمان های گذشته، معادن کوچک و متوسط مورد حمایت دولت نبودند و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ۳ سال گذشته بارها گفته است در صورتى که این معادن دارای صرفه اقتصادی نباشند در نهایت تعطیل خواهند شد.;

عوارض صادراتی معادن کوچک را تعطیل می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴:۰۰

    سجاد غرقی در گفت وگو با «عصرمعدن» با بیان اینکه هیچگونه مشوق و تسهیل‌گری برای این بخش عملیاتی و اجرایی نشده اظهار کرد: سیاست کلان مدیران دولتی در حمایت از بنگاه های بزرگ مقیاس است در نتیجه سیاستی هم که در حوزه صادرات است بیشترین اثر را روی معادن کوچک مقیاس و متوسط که تولیدکننده سنگ آهن دانه بندی هستند خواهد گذاشت.

    وی ادامه داد: در واقع وضع عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن، یک تحریم داخلی است و می تواند در نهایت معادن کوچک و متوسط را به تعطیلی بکشاند.
    عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن افزود: ما امید داشتیم در دولت جدید این نگاه تغییر کند و به معادن کوچک هم توجه شود که تاکنون این اتفاق نیافتاده و برداشتن معافیت مالیاتی و وضع عوارض همه در تضاد با سیاستهای حمایتی معادن کوچک مقیاس و متوسط قرار دارد.

    به گفته غرقی، اگر قرار باشد معادن کوچک و متوسط محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند باید تولیدشان اقتصادی باشد پس اگر معادن تعطیل شوند چیزی برای عرضه نخواهند داشت. در واقع اکنون معادن نه از مزایای صادراتی برخوردار هستند و نه از مزایای ارز صادراتی ( به دلیل راه اندازی نیما) سود می برد. اکنون نیز با این اقدام  به سمت تعطیلی می رود.

    وی ادامه داد: وضع عوارض صادراتی برای سنگ آهن، به نفع بنگاه های بزرگ خواهد بود. به این شکل که شاهد حذف بخش خصوصی و معادن کوچک متوسط خواهیم شد و این بخش قدرت چانه زنی خود را از دست می دهند.به عقیده وی، این اقدام یک دستکاری در ساختار اقتصادی معادن کشور است. زیرا قابلیت انحصار در فقدان یک بخش خصوصی قدرتمند اتفاق می افتد و معادنی که تعطیل شدند صرف 4 تا 5 سال سلب مالکیت مى شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر