عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن:

سامانه نیما کشور را وارداتی می کند

عصر معدن- مدیر عامل شرکت سنگ آهن احیاء سپاهان و عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن در نشست فوق العاده انجمن سنگ آهن اظهار کرد: نمی توان گفت که در جنگ اقتصادی نیستیم، بخش خصوصی به عنوان امانت دار سهام داران خود باید این شرایط را بپذیرد و مطابق شرایط امروز برنامه ریزی کند.;

سامانه نیما کشور را وارداتی می کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن»، هادی گلزار تصریح کرد: با شرایط موجود و نحوه تصمیم گیری دولت در عین حال که باید حامی شرکت های ایرانی در مقابل شرکتهای خارجی باشیم باید از شرکت های بخش خصوصی در مقابل دولت نیز حمایت کنیم.
    گلزار در ادامه افزود: شرکت های سازنده ماشین آلات از کشورهای آفریقای جنوبی و چین بهترین شراکای ما بودند. اشتباه بزرگ شرکت های ایرانی بود که وقتی واسطه گرهای قوی ایجاد شد به آنها اعتماد کردند. این واسطه ها هم در این شرایط بازار را دردست گرفته اند. بنگاه های اقتصادی کشور را به چالش می کشند و فرهنگ اقتصاد مملکت را به باد می دهند.
    وی خاطرنشان کرد: من به عنوان کسی که باید جوابگوی 60 هزار سهامدار باشد نگرانم. نگرانی من هم ا هم از داخل و هم از شرکای تجاری مان در خارج از کشور است.
    وی با اشاره به راه اندازی سامانه نیما خاطر تصریح کرد : بعد از چند ماه از راه اندازی سامانه نیمابه تازگی نامه ارسال شده تا مشکلات این سامانه را عنوان کنیم. ایجاد سامانه نیما باعث وارداتی کردن کشور شده است. همین الان یک صف طولانی برای ثبت سفارش ایجاد شده است. همه ریسک بر دوش تولیدکننده و صادرکننده است و در نهایت باید درآمد را با دلار 4200 تومان کسب کند فارغ از اینکه هزینه ها را با چه نرخی می پردازد. در این بین وارد کننده هیچ ریسکی ندارد.
    عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن افزود: در کشوری کار می کنیم که نقدینیگی مان کم است و عمده ی قراردادهای ما by back  است.
    در این کشور 60 - 70درصد قرارداهای بخش خصوصی بای بک است و به طور عمده هم با چین قرارداد داریم. تولیدکننده ایرانی طی  قرارداداهای بای بک کارخانه را احداث و محصولش را تولید کرده است. حالا در زمان پس دادن محصولاتش سیستم سامانه نیما اجازه نمیدهد. در چنین حالاتی (BOT, BY Back, …) در آن پیش بینی نشده است. مگر میشود 60 درصد قراردادهای بخش خصوصی را دراین سیستم نادیده گرفت؟
    وی در ادامه گفت: در مورد 60 تا 70 درصد قراردادهای نفتی که دولتی هستند این مشکل به نحوی حل می شود ولی بخش خصوصی چه باید بکند؟ گلزار با اشاره به وجود پتانسیل های چینی قابل قبول که حاضرند کارخانه تحویل بدهند و محصول از ما بگیرند، تصریح کرد: در شرایط موجود ما ناخواسته مجبوریم سرمایه گذار را فراری بدهیم.
    عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: اگر قراردادی با مشخصات تعریف شده در سامانه نیما همخوانی نداشت، این سیستم پیش بینی بررسی دلایل را نکرده است. در چنین شرایطی اعلام می کنند که درصورت اقدام، شما به سازمان مبارز با قاچاق کالا و ارز معرفی می شوید. سوالی که وجود دارد این است که ما تولید کننده¬ایم یا قاچاقچی؟
    هادی گلزار در ادامه صحبت خود به عنوان گلایه عدم نظرخواهی دولت از تشکل¬های بخش خصوصی در مورد سامانه نیما را مطرح کرد و گفت: بهتر بود با جویا شدن نظرات تشکل های بخش خصوصی، محدودیت های مذکور را اعلام کنند. 
    این فعال اقتصادی در خصوص معایب سامانه نیما افزود: مهم ترین  مشکلی که این سامانه دارد این است که همانطور که شفافیت این سامانه اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد، در اختیار دشمنان اقتصادی ما نیز خواهد گذاشت و این ضربه بزرگی به بخش خصوصی وارد می کند. چنانچه بتواند مجموعه ای برای همکاری بیابد به دلیل استفاده از سیستم بانکی، به سرعت مشخص شده و امکان تحریم این شرکت نیز وجود خواهد داشت.
    وی در بررسی دلایل اینکه چرا ما در اوج تحریم های اقتصادی کمرمان خم نشد بیان کرد: در اوج تحریم های اقتصادی ما ارز فولادی و آهنی که دشمنان اقتصادی پیش بینی نکرده بودند وارد ایران کردیم. اکنون اما با وجود سامانه نیما تمام اطلاعات اقتصادی مورد نیاز را داریم به دشمنان تقدیم می کنیم.
    گلزار در نهایت بحث خود تحریمی اقتصادی را مطرح کرد و گفت: ارتباط با بانک ها قطع شده است، صرافی ها تعطیل شده اند، تنها راه آوردن ارز از طریق سامانه نیما است که مطمئنا رانت به وجود میاورد. مشکلات جدید از قبیل مشکلات مالیاتی ایجاد میشود و متاسفانه به هیچ کدام این مسائل از قبل فکر نکرده ایم. در شرایط موجود باید سریع تصمیم گرفت.
    گلزار در خصوص خارج شدن شرکت هایی مانند دانیلی و اتوتک گفت: باید پیش دستی کنیم و به شرکت های اصلی که مشکلات ایجاد شده برگشته و توسط واسطه ها به حداقل برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر