محاسبه سهم معدن در GDP اشتباه است

عصر معدن- رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: میانگین سهم اقتصاد معدن نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP) ، حدود ۱ درصد و سهم اقتصاد صنایع معدنی حدود ۵ درصد است.;

محاسبه سهم معدن در GDP اشتباه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲:۰۰

    مهرداد اکبریان در پانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن اظهار کرد: البته اشتباهی در محاسبه این سهم در تولید ناخالص داخلی ما وجود دارد؛ زیرا زنجیره ارزش مواد معدنی به صورت پیوسته از معدن تا صنایع معدنی دیده شده، اما در محاسبه، معدن و صنایع معدنی بصورت مجزا بررسی می‌شود. حال از آنجایی که ارزش افزوده نهاده‌های معدنی در حلقه‌های بعدی این زنجیره محقق می‌شود بنابراین این سهم، به رقم 5 تا 6 درصد خواهد رسید.
    به گفته وی، اگر سهم معدن در اقتصاد ایران کمتر یا بیشتر از یک درصد باشد، نباید یک نکته را فراموش کرد که تاثیر رشد معدن بر رشد اقتصادی ایران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بسیار بیشتر از تاثیر تجارت و حتی صنعت است، زیرا طبق آمار سازمان جهانی کار به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن 17 شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد می‌شود.

    اکبریان اظهار کرد: اکتشاف و بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع معدنی ظرفیت‌های شغلی بسیاری را ایجاد می‌کند و برابر آنچه ذکر شد، از تولید ماده معدنی تا محصول نهایی ظرفیت‌های شغلی بسیاری وجود دارد. متاسفانه دولت‌ها به این موضوع توجهی ندارند و خیلی به این امر از منظر اشتغال زایی و ارزش افزوده ای که به دنبال دارد پرداخته نمی‌شود.
    رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ادامه داد: در بین معادن فلزی نیز به دلیل اهمیت استراتژیک و خصوصیات منحصر به فرد آهن، معادن سنگ آهن از اهمیت بالایی برخوردارهستند. آهن چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین است و در مقایسه با سایر فلزات، ارزش کمتری دارد. از طرفی 98 درصد سنگ‌آهن تولید شده در جهان برای تولید فولاد مصرف می‌شود، به همین دلیل اقتصادی، رقابت با این عنصر و جایگزینی آن کار سختی است.
    وی افزود: از نظر حجم ذخایر قطعی و احتمالی، وجود زیربناهای مناسب، وجود بازار مناسب مصرف در ایران و کشورهای منطقه، قیمت مناسب انرژی، دسترسی به آب‌های آزاد و همچنین نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده در بخش معدن یکی از کشورهای بسیار شاخص است.

    اکبریان ادامه داد: بخش معدن از جایگاه واقعی خویش فاصله بسیار دارد. برای اینکه بتوانیم از مزیت‌های نسبی ایران بهرمند شویم، باید هرکسی به نوبه خود تغییری بنیادین در نگرش و رفتار داشته باشد. امروز اگر ما در انجمن سنگ‌آهن ایران به دنبال بهبود فرآوری هستیم، نامش را نهضت فرآوری می‌گذاریم و معتقدیم باید به نوبه خود برای کاری بزرگ برنامه‌ریزی کنیم و تغییری بنیادین داشته باشیم. امروز همگان اذعان دارند اگر سخن از جبران عقب ماندگی کشور در حوزه اکتشاف می‌زنیم، منظور تمام دست اندرکاران، همسویی و همراستایی جهت انقلاب اکتشاف است.
    به عقیده وی، اصلاح سیاست و بهبود آرام جوابگو نیست. امروز بخش معدن کشور نیازمند جهش است. این امر در خصوص نزدیک کردن علم و تکنولوژی نیز مصداق دارد. امروز باید باور کنیم اگرچه تلاش‌هایی برای  پیوند معدن و دانشگاه صورت گرفته اما مشکل مهم و مشترک بیشتر این تلاش‌ها آن بوده که خواسته اند رابطه ای فرمایشی و اجباری و حتی بعضا تشویقی بین این دو نهاد موثر ایجاد کنند که هیچگاه اثر بخش نخواهد بود. زیرا که فرآیند دستوری در علم و فناوری محکوم به شکستند و اقناع طرفین و در عین حال استقلال مالی دانشگاه‌ها بهترین راهکار برای حل این معضل است. امروز دانشگاه باید رویکرد خود را به سمت تکنولوژی تنظیم کند و مابقی آنچه تولید علم مینامد فراموش کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر