کاهش هزینه اجاره کشتی‌های فله‌بر، دستاورد یک اتحاد

عصر معدن- حدود یک ماه پیش تاجران و صادرکنندگان محصولات معدنی، شاهد برخی نابسامانی‌ها در اجاره کشتی‌های فله‌بر بین‌المللی شدند که ناشی از سوء استفاده مالکان و اجاره‌داران کشتی‌ها از اخبار سیاسی، هیجانات داخلی و نوسانات نرخ دلار بودند.;

کاهش هزینه اجاره کشتی‌های فله‌بر، دستاورد یک اتحاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى «عصرمعدن»، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان این مطلب گفت: از طرفی صادرکنندگان ایرانی به دلیل اینکه وضعیت کشتی‌رانی یا تحریم‌ها را نامشخص می‌دیدند سعی ‌کردند به هر قیمتی کشتی‌ها را اجاره کنند.
    از این فرصت صاحبان کشتی‌ها نهایت استفاده را می‌کردند و نرخ اجاره‌ها را بسیار بالا بردند، به حدی که از قیمت‌های منصفانه منطقه به ویژه در مقایسه با بندر صحار عمان 14 تا 15 درصد بالاتر بود. به طور نمونه اجاره کشتی 18 دلار بود اما در بارهای جدید ناچار به اجاره آن به 30 دلار به ازای هر تن می‌شدیم.
    این پول به جیب تاجران ایرانی چه تولیدکننده و چه صادرکننده نمی‌رفت بلکه از ذخایر پولی این کشور خارج می‌شد و به جیب خارجی‌ها می‌رفت.
    اکبریان با بیان اینکه این افزایش نرخ هیچ ربطی به هزینه‌های کشتی مانند افزایش نرخ سوخت یا بیمه کشتی‌ها نداشت، گفت: انجمن سنگ آهن در راستای رفع این موانع با همگرایی و وحدت بین اعضا، جلسه‌ای با حضور صادرکنندگان عمده سنگ آهن تشکیل داد و حساسیت موضوع را گوشزد کردیم. در این جلسه  از صادرکنندگان عمده و تعیین‌کننده نرخ درخواست شد از آنجا که رفتار آنها بیشترین تاثیر را در تعیین نرخ کشتی‌ها دارد، با توجه به نرخ منطقه و بنادر همتراز، نرخ بدهند. وی تصریح کرد: این کار انجام شد و آن زمان نرخ منصفانه‌ای را پیشنهاد دادیم. در وهله نخست، شرکت‌های کشتیرانی مقاومت کردند اما وقتی دیدند تمام اجاره‌کنندگان از یک نرخ صحبت می‌کنند آنها هم نرخ را پایین آورده و به نرخ تعیین شده در کارگروه رساندند.
    با این حال در مرحله دوم، قیمت‌ها را باز هم کاهش دادیم تا اجاره اعلامی بر سر جای خود بنشیند. با توجه به شرایط فعلی، مالکان کشتی‌ها تمکین کردند و نرخ توافقی به شرایط بین صاحبان محصولات معدنی ایرانی و شرکت‌های خارجی تبدیل شد.
    رئیس انجمن  سنگ آهن ایران تاکید کرد: در شرایط فعلی کشور، مواردی از این دست زیاد داریم؛ شرایطی که موجب می‌شود چه خریداران و چه واسطه‌ها، حمل‌ونقل‌کنندگان بارهای معدنی و حتی بانک‌ها با تصور اینکه تاجران ایرانی مجبورند با هر قیمتی که آنها اعلام می‌کنند کار کنند قیمت‌ها را افزایش ‌دهند و موجب هیجان و نگرانی در آن صنف می‌شوند که این امر خود به خود باعث رفتار نادرست تاجران ایرانی شده و به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.
    اکبریان ادامه داد: هر چه تب تقاضا بالا برود، اشتهای طرف خارجی برای افزایش قیمت‌ها بالاتر می‌رود. به همین دلیل می‌توان با روشی که انجمن سنگ آهن ایران به کار گرفت تاجران را ترغیب به صبر کرد تا از حالت هیجانی بیرون بیایند و با شرایط برنده-برنده، کار را پیش ببرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر