رقابت غول های معدنی استرالیا در کاهش وابستگی به سنگ آهن

عصر معدن- غول های معدنی استرالیا به دلیل کاهش تقاضای سنگ آهن چین، به دنبال تسریع در کاهش وابستگی به بازار این محصول هستند.;

رقابت غول های معدنی استرالیا در کاهش وابستگی به سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل ایمیدرو، به نقل از وب سایت NIKKEI Asia،. به دلیل رکود اقتصادی چین و کاهش تقاضای سنگ آهن این کشور، بزرگترین خریدار سنگ آهن جهان، گروه های معدنی بزرگ استرالیا همچون فورتسکیو Fortescue و بی اچ پیBHP در حال تسریع فعالیت های خود در جهت تنوع بخشیدن به عرضه محصولاتی فراتر از سنگ آهن هستند. بنابراین، کاهش تقاضای سنگ آهن چین، توجه ها را به سمت هیدروژن و مس جلب کرد.

    اندرو فورست، Andrew Forrest مدیرعامل گروه فلزی فورتسکیو اعلام کرد: ما در حال ساخت انرژی سبز برای جایگزینی سوخت های فسیلی هستیم و در این راستا در حال طراحی تکنولوژی سبز برای تحقق واقعی کربن صفر هستیم.

    این معدنکار استرالیایی در نظر دارد تا پایان سال مالی جاری (تا ژوئن 2024 میلادی)400 میلیون دلار در هیدروژن و دیگر تکنولوژی های انرژی پاک سرمایه گذاری کند.

    همچنین فورتسکیو انرژی، بازوی انرژی سبز گروه فورتسکیو، در نظر دارد به منظور سرمایه گذاری پروژه هایی در استرالیا، برزیل، نروژ و کنیا طی سال جاری تصمیم گیری کند.

    شرکت تحقیقاتی آگورا آلمان پیش بینی می کند تقاضای سنگ آهن چین در طولانی مدت به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. به گونه ای که تقاضای سنگ آهن این کشور در سال 2030 میلادی با افت 7 درصدی نسبت به سال 2020 میلادی به 867 میلیون تن کاهش می یابد. کاهش جمعیت و حرکت به سمت استفاده از کوره های قوس الکتریکی ، که آلایندگی کمتری نسبت به کوره های انفجار دارند نیز نقش موثری در این کاهش تقاضا دارند.

    رشد 2 درصدی تقاضای سنگ آهن تا سال 2030 میلادی

    گروه بی اچ پی نیز که بیش از نیمی از درآمد خود را از سنگ آهن کسب می کند، رشد تنها 2 درصدی تقاضای جهانی سنگ آهن تا سال 2030 میلادی را پیش بینی کرد.

    این شرکت در نظر دارد 11 میلیارد دلار در سال سرمایه گذاری میان مدت انجام دهد که از این میزان 70 درصد به بخش های مس، نیکل و کربنات پتاسیم تعلق خواهد گرفت.

    تقاضای مس و نیکل به دلیل استفاده از خودروهای الکتریکی و انرژی های تجدیدپذیر رو به افزایش است. پیش بینی می شود کربنات پتاسیم نیز که در کودها استفاده می شود، با رشد جمعیت جهان شاهد افزایش تقاضا باشد.

    این شرکت به دنبال فرصت های سرمایه گذاری در آرژانتین و اکوادور است. همچنین در حال سرمایه گذاری 5.7 میلیارد دلاری در کانادا به منظور توسعه معدن کربنات پتاسیم است که پیش بینی می شود تولید آن از سال 2026 میلادی آغاز شود.

    این در حالی است که شرکت بریتانیایی_ استرالیایی ریوتینتو نیز در حال تقویت کسب و کار لیتیوم خود است. این شرکت طی سال 2022 میلادی یک پروژه لیتیوم به ارزش 825 میلیون دلار را در آرژانتین خریداری کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر