خط نوین بومی کنسانتره گل گهر سیرجان راه اندازی شد

عصر معدن- شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان به عنوان بزرگترین تولید کننده کنسانتره سنگ آهن کشور در راستای تقویت و رونق تولید موفق به راه اندازی یک خط یک میلیون تنی نوین بومی شد.;

خط نوین بومی کنسانتره گل گهر سیرجان راه اندازی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان با اعلام این مطلب افزود: احداث این خط با تجهیزات ساخت داخل، در راستای اصول اقتصاد مقاومتی و رونق تولید انجام شده است.
    جمشید ملارحمان کاهش حجم سرمایه گذاری ثابت این خط به حدود یک هشتم به علت نبود هزینه ارزبری، ‌ کاهش دوره بازگشت سرمایه این خط در مدت پنج ماه، کاهش زمان احداث خط به کمتر از یکسال به دلیل نبود نیاز به زمان ترخیص کالا و همچنین کاهش زمان دستیابی به ظرفیت اسمی به کمتر 6 ماه را از جمله نتایج حاصل از بومی سازی برشمرد.
    وی تاکید کرد: مهمترین علت دستیابی سریع به ظرفیت اسمی، تسلط کامل کارشناسان و تکنسین ها با تجهیزات ساخت داخل و پشتیبانی سازندگان است.
    ملارحمان سرمایه گذاری ساخت این خط را 550 میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: با راه اندازی این خط جدید فرآوری سنگ آهن، 100 شغل مستقیم و 300 شغل غیرمستقیم ایجاد شده است.
    وی در پایان این دستاورد را به ملت ایران و خانواده تولید کنندگان زنجیره فولاد تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: رویکرد 100 درصد ساخت داخل در سایر مراحل زنجیره فولاد نیز محقق شود.

    منطقه معدنی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی، صنعتی در خاور میانه است که دارای قابلیتهای بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان می باشد.   این ذخایر معدنی در استان کرمان و در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده است.

    آثار موجود و حفاری های باقی مانده در محل کانسار دلالت بر آن دارد که این کانسار در قرون گذشته مورد شناسایی و بهره برداری قرار گرفته است. سن تقریبی یک نمونه از سرباره کوره های قدیمی که از سنگ معدن گل گهر استفاده می نموده است، حدود 900 سال تخمین زده شده است.

    در دوره معاصر عملیات اکتشاف و پی جویی طرح سنگ آهن گل گهر در سال 1348 توسط شرکت خصوصی ایران باریت آغاز و سپس با همکاری شرکت ژاپنی ماروبنی ادامه یافت و از سال 1353 به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد. کانسار سنگ آهن گل گهر در6 آنومالی مجزا در مجموع با ذخیره ای در حدود 1200 میلیون تن در محدوده ای به طول تقریبی 10 کیلومتر و عرض تقریبی 4 کیلومتر قرار گرفته است. بهره برداری از توده معدنی شماره یک بر عهده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است که بخش زیادی از آن استخراج گردیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر