در نشست خبری مدیرعامل ذوب آهن اصفهان عنوان شد :

بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن تامین سنگ آهن است

عصر معدن- نشست خبری منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با حضور،اصحاب رسانه و جمعی از دیگر مسئولین شرکت دوشنبه چهارم شهریور ماه همزمان با هفته دولت در دفتر مدیرعامل برگزار شد.;

بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن تامین سنگ آهن است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» منصور یزدی زاده ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد وخاطره شهیدان گرانقدر رجایی و باهنر گفت : امسال تحت عنوان رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری گردید و تولید کنندگان در این خصوص وظیفه سنگین و الزاماتی نیاز دارند تا بتوانند در این زمینه با تمام قوا نقش آفرین باشند.

    وی در ادامه به فرایند متفاوت تولید ذوب آهن با سایر فولادسازان پرداخت و افزود : شیوه تولید در ذوب آهن به روش کوره بلند است که این شیوه 80 درصد تولید در دنیا را به خودش اختصاص داده است. شرکت های تولیدی دیگر از گاز طبیعی استفاده می کنند و از یارانه این حامل های انرژی برخوردار هستند اما زغال و کک ماده اولیه تولید در ذوب آهن به شمار می روند . این امر موجب شده سود ذوب آهن اصفهان نسبت به دیگر شرکت های فولادساز کمتر باشد .

    بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن تامین سنگ آهن است

     یزدی زاده در این جلسه به پروژه های مختلف این شرکت از جمله پروژه های PCI ،پروژه زیست محیطی فلکسیبل ، تولید تسمه تیر ورق و سایر دستاوردهای این شرکت اشاره نمود و افزود : بزرگترین دغدغه امروز ذوب آهن تامین سنگ آهن است. هم اکنون در مرز یک میلیون تن تولید فولاد هستیم شاید اندکی با برنامه فاصله داشته باشیم اما تلاش داریم آن را در شش ماهه دوم جبران نماییم.انتظار داریم با برنامه ریزی وزارت صمت مواد معدنی در داخل به ارزش افزوده تبدیل شود و سپس فرایند صادرات را شاهد باشیم. البته باید مشکلات معدن داران نیز شنیده شود و لذا نیاز است در سال رونق تولید هماهنگی لازم در این خصوص ایجاد شود.

    ناهمگونی در واگذاری ها مشکلات فراوانی را ایجاد کرد

    وی گفت : تمام معادن ایران در گذشته در اختیار ذوب آهن اصفهان بود اما از زمانی که بحث واگذاری ها انجام شد و متاسفانه ناهمگونی رخ داد مشکلات فراوانی را ایجاد کرد. پروژه VD و تولید ریل یکی از مهمترین اقدامات ذوب آهن در سال گذشته بود

    محدودیتی در تنوع و تناژ تولید ریل وجود ندارد

    یزدی زاده گفت : در سال گذشته رویدادهای خوبی را در ذوب آهن اصفهان شاهد بودیم که البته در گذشته نیز ریشه دارد اما با همکاری کلیه تلاشگران در بخش های مختلف تسریع شد. تولید ریل به عنوان یک آرزوی بزرگ برای ایرانیان مطرح بود که در سال گذشته در ذوب آهن اصفهان به ثمر نشست برای تولید این محصول استراتژیک پروژه VD در ذوب آهن راه اندازی شد تا فولاد ریل با بالاترین کیفیت تولید گردد و هم اکنون محدودیتی در خصوص تنوع و تناژ تولید ریل وجود ندارد.

    هر یک از درب های فلکسیبل حدود 1000 شیت نقشه و بیش از چند هزار قطعه دارد

    وی در ادامه به مبحث محیطزیست پرداخت و گفت : یکی از موفقیت های خوب و موثر ما در این زمینه در باتری سه کک سازی رخ داد. طراح،ساخت و تولید درب های فلکسیبل(انعطاف پذیر) با تلاش و کوشش شبانه وزی کارکنان و در شرایط سخت تحریمی به ثمر نشست و افتخاری دیگر به کارنامه این شرکت مادر صنعتی افزوده شد و هم اکنون تعدادی از درب ها نصب شده است. هر یک از این درب ها حدود 1000 شیت نقشه و بیش از چند هزار قطعه است.

    یزدی زاده در خصوص پروژه PCI نیز اظهار داشت : این پروژه از سال 95 کلید خورد و به دلیل مشکلات تحریم و واردات قطعات پیشرفت کندی داشت. مراحلی از این پروژه توسط طرف چینی انجام می گیرد که برنده مناقصه بود اما نصب،ساخت، اسکلت فلزی،معماری و ... توسط شرکت انجام می گیرد. این پروژه هم اکنون در فاز راه اندازی قرار دارد تنها بخش کوچک آن که تزریق پودر زغال به داخل کوره بلندها است باقی مانده که به صورت آزمایشی بزودی انجام می گیرد.

    وی در خصوص مصرف آب نیز گفت : از طریق پروژه های مختلف مصرف آب کارخانه را کاهش دادیم.سال 96 حدود 17 میلیون متر مکعب مصرف آب داشتیم و سال گذشته به 14 میلیون متر مکعب رسیده است. استفاده از پساب نیز به عنوانیکی از دیگر اقدامات مهم مورد توجه قرار گرفت و در این راستا قراردادهای مختلفی به منظور خرید پساب شهرهای مختلف منعقد گردید که از خرید پساب زرین شهر کلید خورد.

    ذوب آهن اصفهان حدود 1000 میلیارد تومان پروژه خرید پساب دارد

     یزدی زاده اضافه کرد :حدود 1000 میلیارد تومان پروژه های خرید پساب داریم و قراردادهای خرید شهرهای نجف آباد،ایمانشهر و روستاهای فلاورجان نیز منعقد شده است. امیدواریم از دو سال آینده به مرور مصرف آب خام فقط در حد شرب و مصارف بهداشتی داخل کارخانه باشد. در این زمینه پروژه BOT تصفیه خانه توسط شرکت مپنا به عنوان برنده در دست اقدام است و اولین الگوی کشور در این زمینه به شمار می رود.

    مدیرعامل شرکت تصریح کرد : ذوب آهن به دلیل داشتن نیروگاه گفته می شود که خودش باید خوراک آن را تامین نماید. گازی که برای نیروگاه به ما می دهند با تعرفه صنعتی است در حالی که باید با تعرفه نیروگاهی به ما بدهند.

    مدیرعامل شرکت بیان کرد:سال گذشته را با وجود سختی های فراوان از جمله تشدید تحریم ها،اعتصاب کامیون داران،بحران آب و ... پشت سر گذاشتیم اما 2410 هزار تن تولید چدن با دو کوره بلند را در سال گذشته داشتیم. برای امسال عدد 3 میلیون و پنجاه هزار تن را هدف قرار دادیم و کوره یک را نیز انشاا... از نیمه دوم سال جاری وارد مدار می کنیم.

    شایان ذکر است در این بازدید اصحاب رسانه از پروژه تولید ریل در نورد 650،ساخت درب های فلکسیبل و کوره بلند شماره سه از نزدیک بازدید نمودند و در نشست خبری نیز سوالات خود را نیز مطرح نمودند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر