وضع عوارض کمکی به زنجیره فولاد نمی کند

عصر معدن- رییس انجمن سنگ آهن ایران در مجمع عمومى عادى این انجمن گفت: اقدامات انجام گرفته در ١ساله گذشته شامل پیگیرى منافع شرکت هاى مشترک روز، به روز رسانى آخرین وضعیت حوزه سنگ آهن، ارتقا جایگاه معدن، برگزارى جلسات با مدیران عضو درباره موضوع وضع عوارض بر صادرات و هم نشینى با فعالان معدنى در ارتباط با نرخ ارز است.;

وضع عوارض کمکی به زنجیره فولاد نمی کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» مهرداد اکبریان با بیان این مطلب ادامه داد: از ٩ سال پیش عده اى تصمیم گرفتند عوارض صادراتی وضع کنند. این درحالی است که هیات مدیره انجمن معتقد است وضع عوارض کمکى به زنجیره فولاد نخواهد کرد.

    وی با بیان اینکهدر این مدت، دفاع کاملی از حوزه سنگ آهن وجود داشته، افزود: در سال ٩٧، به یکباره موضوع وضع عوارض برصادرات به تصویب شوراى عالى اقتصاد رسید، درحالى که این موضوع در ستادزنجیره فولاد در حال بررسى بود.

    اکبریان ادامه داد: ستاد فولاد بهترین مرجع براى بررسى و تصمیم گیرى بود، ما نیز گزارش کاملى را به ستاد داده بودیم و در این جلسات عواقب وضع عوارض را به طور کامل و کارشناسى مطرح کردیم. درنهایت درست پس از جلسه کارشناسى ظرف ٢ ساعت این وضع عوارض در شوارى عالى معادن به تصویب رسید.

    وی افزود: نظر ما این است که حتى وضع عوارض ٥ درصدى در شرایط فعلى و در آغاز تحریم ها به صلاح نخواهد بود. در بحث عوارض بحث گندله و کنسانتره نیز مطرح شد و ما توانستیم عوارض کنسانتره را صفر کرده و گندله را از ١٥ درصدبه ٥ درصد رساندیم.

    اکبریان ادامه داد: افزایش یکباره نرخ ارز یک شوک بود و باعث شد تمام هزینه ها یکباره افزایش یابد. در این شرایط سامانه نیما مطرح مى شود، درنتیجه ما به دنبال مسائل شرکت ها در این زمینه رفتیم و در دیدار با وزیر صمت درخواست کردیم این سامانه تعطیل شود. اگر این کار شدنى نیست حداقل شرکت هاى کوچک را مستثنا از این موضوع بدانید. وزیر نیز در این زمینه همراهى کردند و گفتند این موضوع بایدبررسى شود.

    رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران ادامه داد: براى بخش فولاد و پتروشیمى به جهت ورود ارز صادراتى به سامانه نیما سخت گیرى ها آغاز شده است. درواقع طبق سامانه نیما ارز صادرات فولاد، پتروشیمی و برخی فلزات  باید شناسایی  و اعلام شود، اما بنده موردی در مورد گندله،کنسانتره سنگ آهن پیدا نکردم.

    وی افزود: انجمن تفاهم نامه اى با محیط زیست با شعار استخراج،اکتشاف و فرآورى سبز سنگ آهن را امضا کرده است. همچنین احیاى معادن کوچک اجرایى شده و یک شورا با این نام اقدامات را انجام مى دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر