سنگ آهن امسال گران‌تر خواهد شد

عصر معدن- پس از این‌که قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به تازگی برای نخستین بار در پنج سال گذشته به بالای ۱۰۰ دلار در هر تن صعود کرد، تحلیلگران قیمت مورد پیش‌بینی برای این ماده خام فولادسازی را بالا بردند.;

سنگ آهن امسال گران‌تر خواهد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، اکثر تحلیلگران اکنون انتظار دارند میانگین قیمت سنگ آهن با احتساب هزینه حمل به 82 تا 92 دلار در هر تن در سال 2019 برسد. طبق آخرین ارزیابی "اس اند پی گلوبال پلاتس"، قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد آخرین بار 102.45 دلار در هر تن بود.

    بانک کانادایی "آر بی سی کپیتال مارکتس" در یادداشتی تحقیقاتی، افزایش قیمت سنگ آهن در پنج ماه گذشته را استثنایی توصیف کرد و قیمت مورد پیش بینی برای سنگ آهن را به میزان 24 درصد افزایش داد و 82 دلار در هر تن اعلام کرد.

    بانک آمریکایی گلدمن ساکس در این باره گفته است مصرف فزاینده فولاد در بازار چین، غافلگیرکننده بوده است و افزایش مصرف در بزرگترین بازار جهان با افت تولید شرکت واله برزیل همزمان شده است. طبق آمار رسمی، تولید فولاد خام چین در فاصله ژانویه تا آوریل به 314.6 میلیون تن رسید که 10 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

    گلدمن ساکس قیمت مورد پیش‌بینی برای 12 درصد افزایش داد و 91 دلار در هر تن برآورد کرد. هر دو بانک "آر بی سی کپیتال مارکتس" و گلدمن ساکس در یادداشت خود خاطرنشان کرده که بازار سنگ آهن از نظر کمبود عرضه به پیک خود رسیده است.

    "آر بی سی کپیتال مارکتس" انتظار دارد به دلیل تقاضای بالای چینی‌ها، بازار سنگ آهن امسال با 83 میلیون تن کمبود عرضه مواجه شود اما در سال 2020 حدود 55 میلیون تن مازاد عرضه خواهد داشت. این بانک قیمت سنگ آهن در سال 2020 را 65 دلار در هر تن پیش بینی کرد.

    بانک کامن‌ولث استرالیا با اشاره به افت شدید سنگ آهن دپو شده در بنادر، پیش‌بینی قیمت سنگ آهن در سال میلادی جاری را هفت درصد بالا برد و 92 دلار در هر تن تخمین زد. طبق گزارش این بانک، فاصله بین کاهش حجم سنگ آهن دپو شده در بنادر و فاجعه شکستن سد پسماند در معدن برزیلی واله که اواخر ژانویه روی داد، منعکس کننده مدت زمان حمل محموله‌ها از برزیل به چین است که حدود 50 روز طول می‌کشد.

    بر اساس گزارش پلاتس، بانک ملی استرالیا قیمت مورد پیش بینی برای سنگ آهن در سال میلادی جاری را 5 درصد نسبت به یک ماه پیش افزایش داد و 86 دلار در هر تن اعلام کرد و قیمت سال آینده را 72 دلار در هر تن پیش بینی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر