گهر زمین؛ رکوردار استخراج ۳۰ میلیون تن سنگ آهن

عصر معدن- شرکت سنگ آهن گهر زمین برخلاف تحریم های ظالمانه و افزایش میزان توقف مکانیکی ماشین آلات توانسته در بخش عملیات معدنکار در سال مالی ۹۷ به نسبت مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن خاک و باطله و بیش از ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تن تولید سنگ آهن را افزایش دهد.;

گهر زمین؛ رکوردار استخراج ۳۰ میلیون تن سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا، شرکت سنگ آهن گهرزمین با توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی)، در زمینه سال 1398، به عنوان سالی مهم و بسترساز و شروعی برای دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی، برای رسیدن به قله کامل موفقیت‌ها در زمینه‌های مختلف، به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالین اقتصادی کشور عزیزمان ایران گام برداشته و در این راستا بر این باور است در شرایطی که با بحران‌های اقتصادی مواجهیم راه نجات کشور در تولید داخلی است و هرچه تولید رونق بگیرد، کالا و خدمات ایرانی هم رونق می‌یابد و به تبع آن، اشتغال، بنگاه‌های تولیدی، نیروی کار و سرمایه‌های انسانی نیز تقویت و حفظ می‌شوند
    لذا با حرکت در چارچوب‌ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، علاوه بر نیاز استراتژیک خطوط فرآوری شرکت سنگ آهن گهرزمین، برنامه ریزی تولید معدن بر اساس تامین بخشی از خوراک سالانه سنگ آهن کلوخه واحدهای تولیدی داخل کشور در سرلوحه کار قرار گرفته است.

    اشتغالزایی بخش معدن و صنایع مرتبط با آن در ایام حساس کنونی و همزمان با تحریم های ظالمانه خارجی می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات این حوزه را مرتفع نماید.
    بر این اساس پیش بینی می گردد اقدام در جهت رسیدن به اهداف تولیدی فوق الذکر منجر به ایجاد اشتغال مستقیم در بخش های معدنکاری، تولید کنسانتره و تولید گندله به شرح زیر گردد:
    1- اشتغالزایی مستقیم 5 هزارو300 نفر در بخش عملیات تولید و استخراج معدن
    2- اشتغالزایی مستقیم 1500 نفر در بخش های فرآوری و تولید کنسانتره
    3- اشتغالزایی مستقیم 1500 نفر در صنایع تولید گندله
    مجموع اشتغالزایی مستقیم 8300 نفر

    سالیانه حدود 11میلیون تن تردد در سال توسط انواع خودروهای سنگین در شرکت گهر زمین جهت انتقال باطله، خاک، سنگ آهن و سایر فراورده های معدنی صورت می گیرد.
    با به کار گیری سیستم های جدید حفاری و آتشباری در سنگ آهن گهر زمین که با استفاده از توان متخصصان داخلی و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته سالانه بیش از 80 میلیارد ریال در هزینه هاصرفه جویی می شود.

    پروژه سنگ شکنی
    با راه اندازی کارخانه سنگ شکنی در اردیبهشت ماه سال 95 طی دوره ای راه اندازی 300هزار تن سنگ آهن دانه به بندی شده به اندازه K99

    مدیریت پروژه فراوری و خردایش
    کارخانه تغلیظ سنگ آهن با ظرفیت 15 میلیون تن در سال احداث شده است کارخانه تغلیظ سنگ آهن در حال حاضر شامل دو خط فراوری سنگ آهن، هریک به ظرفیت 2 میلیون تن در سال و جمعا چهار میلیون تن کنسانتره سنگ آهن درسال است.
    تولید نخستین محصول کنسانتره آهن خط یک به ظرفیت 2 میلیون تن درسال 94 انجام شده است و پس از انجام موفقیت آمیز ثبت تضمین عمکلرد افتتاح شد و کمتر از یکسال بعد یعنی در سال 95 خط دو کنسانتره با ظرفیت 2 میلیون تن وارد مدار تولید شد.
    خط سوم کنسانتره با ظرفیت 2 میلیون تن درسال ، مشتمل برعملیات مهندسی، خرید تجهیزات، اجرای سازه عملیات نصب و راه اندازی و آموزش به روش EPC از مهر ماه 97 با ظرفیت تولید 290 تن درساعت با عیار 69 درصدآن آغازشده است و تا اسفند 97 معادل 26/63 درصد پیشرفت داشته است.
    ایجاد ارزش افزوده در معدن و پرهیز از خام فروشی (از طریق تولید کنساتره و گندله تا تکمیل زنجیره فولاد) یکی از اهداف اساسی شرکت سنگ آهن گهر زمین است.
    خطوط 1و 2 کنسانتره گهر زمین که در مجموع باهدف تولید حداکثر 4 میلیون تن احداث شده است، با تولید بیش از 413 هزار تن رکورد سه ساله خودرا شکسته است.

    کارخانه 5 میلیون تنی گندله سازی
    پیشرفت فیزیکی این کارخانه تا آذرماه سال 96 بیش از 24 درصد بوده است.کارخانه 5 میلیون تنی گندله سازی توسط پیمانکار داخلی و خارجی برخلاف شرایط سخت تحریم ها با سرعت در حال احداث است.
    گندله گلوله های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایرمواد افزونی به روش سنتی در کوره بلند یا روش احیای مستقیم است و پس از تولید کنسانتره، گام مهمی در جهت فرآوری سنگ آهن و پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره فولاد محسوب می شود.
    با راه اندازی این کارخانه در سال 98، حداقل 360 هزار متر مکعب آب مازاد برمصرف کنونی شرکت گهر زمین لازم است و این درحالی است که شرکت در حال حاضر برای تامین اب مورد نیاز کارخانجات فرآوری خود، روزانه حدود یک میلیون لیتر آب خریداری و از طریق تانکر به سایت معدن منتقل می کند.

    واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت
    فرایند تولیدو فرآوری سنگ آهن(کنسانتره) مستلزم سیستم دقیق ومستمر آزمایشگاهی و کنترل کیفیت ازنمونه های تولیدی و اکتشافی آنالیز داده ها و اندازه گیری عیار، پایش رطوبت کنسانتره ، صدور گواهی، کنترل کیفیت و..است بخش آزمایشگاهی گهر زمین در سال 97 موفق به کسب بیش از 81درصد رضایتمندی مشتریان داخلی شده است.

    39 استفاده حداکثری از منابع انسانی بومی

    درحال حاضر 39درصد از منابع انسانی و پرسنلی را بومی های شهرستان سیرجان، 31درصد کرمان و 18درصد کشوری به خود اختصاص داده اند.

    آشتی صنعت با طبیعت
    درطرح های صیانت و احیای 500 هکتار از جنگل های بنه درسیرجان توسط گهر زمین از ظرفیت انجمن حمایت از زندانیان ،برای آفت زدایی و هرس درختان جنگلی استفاده شده است.
    احیای بخشی از خانه های بافت تاریخی شهر کرمان ، اقدامات محیط زیستی، ساخت آسایشگاه ویژه جانبازان، احداث آموزشگاه در حاشیه شهر سیرجان، آباده،احداث و استحکام بخشی به سیل بند در روستاهای شهرستان از جمله فعالیت های و مسئولیت های اجتماعی گهر زمین بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر