معادن،گنجینه ای ارزشمند در مسیر توسعه هرمزگان

عصر معدن- هرمزگان از نظر زمین شناختی در حوزه برخورداری از معادن و کانی ها به طور طبیعی استانی پرظرفیت و مستعد به شمار می رود که تاکنون آنگونه که باید بخش های مربوطه نتوانسته اند برای شکوفایی و بهره برداری بهینه از این ظرفیت، ثروت آفرینی کنند.;

معادن،گنجینه ای ارزشمند در مسیر توسعه هرمزگان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، در ادبیات رایج روزانه نیز شاید بارها شنیده باشیم که به عنوان نمونه هرمزگان استانی ثروتمند از نظر معادن یا برخورداری از منابع فسیلی به شمار می رود که تا حدودی نیز این گفته درست و به جا است.

    نباید منکر فعالیت ها و طرح های اجرا شده معدنی در این استان شد، اما به اذعان بسیاری از کارشناسان رسمی و حتی دولتی این استان آنگونه که باید نتوانسته در مسیر توسعه بهینه و پایدار معادن و ثروت افزایی از این طریق قرار گیرد.

    این در حالیست که در گوشه و کنار همواره اخباری مبنی بر فعالیت های معدنی و استخراج ها به گوش می رسد، فعالیت هایی که اغلب ناپایدار و ناسازنده است و تبعاتی را در بعد زیست محیطی وارد می آورد و از طرفی به دلیل به صرفه نبودن، اغلب نیمه راه توسط سرمایه گذاران رها می شود.

    هرمزگان جزو مناطق شاخص معدنی در کشور

    یکی از ظرفیت ها و فرصت های بسیار ارزشمند برای رشد اقتصادی کشور بدون اتکای به درآمدهای نفتی، معادن است که در این میان وجود تنوع مواد معدنی، هرمزگان را جزو مناطق شاخص معدنی در سطح کشور مطرح کرده است.

    براساس اطلاعات منتشره سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، تعداد 112 محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف، 25 معدن دارای گواهینامه کشف و 226 معدن دارای پروانه بهره برداری در این استان با مجموع ذخایر افزون بر یک و نیم میلیارد تن وجود دارد و حدود 3 هزار نفر به طور مستقیم در این معادن فعالیت می کنند.

    در هرمزگان می‌توان برای 20 نوع ماده معدنی اکتشاف انجام داد و معادن پایه این استان شامل سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است.

    براساس آمارهای موجود همچنین بیش از یکصد معدن غیر فعال در هرمزگان نیز شناسایی شده است.

    استان هرمزگان دارای معدن مس و متقاضی بهره برداری از آن نیز هست ولی به اذعان مسوولان هنوز به کسی واگذار نشده است.

    آغاز عملیات اجرایی بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیتی کشور در بندرعباس

    امروزه آهن و فولاد یکی از اساسی ترین پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی هر کشور را تشکیل می‌دهند و این به سبب نیاز مبرم انسان‌ها برای پیشبرد اهداف خود در زندگی است.

    سنگ آهن نوعی سنگ معدنی حاوی رگه‌های آهن است که با فرآیند ذوب و احیا، آهن آن جدا می شود.سنگ آهن یکی از فراوان‌ترین عناصر فلزی موجود در زمین است که اکسید آن حدود 5 درصد از پوسته ی زمین را شامل می شود.

    کانی‌های معدنی رایج سنگ آهن شامل هماتیت با  70 درصد آهن و مگنتیت با 72 درصد آهن می باشد .

    در آخرین روزهای مردادماه امسال علمیات اجرایی بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی کشور با حضور سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان در روستای رضوان بندرعباس آغاز شد.

    فرآوری وتولید یک میلیون تن کنسانتره آهن با عیار 62 و 65 درصد، تامین خوراک کارخانه‌های گندله سازی مادکوش هرمزگان و تولید محصولات صادرات محور از شاخص‌های مهم فعالیت کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی معدن رضوان است.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در آیین آغاز به کار این طرح بزرگ گفت: 8 میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه ریالی برای احداث این کارخانه بزرگ اختصاص یافته است.

    خلیل قاسمی افزود:  ظرفیت ورودی این کارخانه 2 میلیون تن سنگ آهن خام و خروجی آن یک میلیون تن محصول با عیار آهن 62 و 65 درصد است.

    وی بیان داشت: با بهره برداری کامل از این کارخانه زمینه اشتغال مستقیم 430 نفر فراهم می‌شود.

    قاسمی اضافه کرد: طول دوره احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی به همراه باطله برداری و آماده سازی معدن سنگ آهن رضوان 18 ماه طول می‌کشد.

    بهره برداری از بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن هرمزگان

    بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن هرمزگان نیز در آخرین روزهای مردادماه امسال با حضور مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در شمال بندرعباس به بهره برداری رسید.

    میزان سرمایه‌گذاری هزینه شده در معدن سنگ آهن رضوان افزون بر 810 میلیارد ریال است که برای 39 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

    بنا بر اظهار مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با عملیات پی جویی میزان ذخیره معدن سنگ آهن رضوان از 2.5میلیون تن به 20 میلیون تن افزایش پیدا کرده و موجب شده تا به‌عنوان بزرگترین معدن سنگ آهن در استان هرمزگان شناخته شود.

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به اهمیت بهره برداری از این معدن، گفت: با وجود تحریم‌های بین‌المللی و شرایط اقتصادی کشور، معدن سنگ آهن رضوان بندرعباس یکی از مهم‌ترین معادن تامین کننده‌ی سنگ آهن هرمزگان به شمار می‌رود.

    خلیل قاسمی اظهارداشت: انجام عملیات باطله برداری جهت بازکردن معدن به میزان 5 میلیون تن، احداث جاده اصلی دسترسی به معدن به طول 8 کیلومتر و فرآوری آهن و جلوگیری از خام فروشی از اقدامات انجام شده شرکت پدیده کاوش ایرانیان در معدن رضوان است.

    وی گفت: شرکت پدیده کاوش ایرانیان در راستای تکمیل زنجیره فولاد هرمزگان و رسیدن به 10 میلیون تن اقدام به احداث کنسانتره آهن در جوار معدن سنگ آهن رضوان کرده است.

    معدن سنگ آهن رضوان در فاصله 70 کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده است.

    ارزش افزوده معادن گچ در هرمزگان افزایش یابد

    معاون طرح و برنامه وزرات صنعت، معدن و تجارت گفت: به هر میزان که بتوان از ظرفیت های معدنی موجود در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری پیش رفت، به همان میزان نیز زمینه رشد اقتصادی هرمزگان و در کنار آن کشور ایجاد خواهد شد.

    سعید زرندی مردادماه امسال در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هرمزگان بیان داشت: باید ارزش افزوده معادن گچ در این استان بیشتر شود و برنامه ریزی برای تولید محصولات پایین دست معادن گچ در هرمزگان ضروری است.

    زرندی با اشاره به برنامه ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده معادن گفت: برقراری توازن میان ظرفیت معدنی و طرح‌های تکمیلی در دستور کار است.

    123میلیارد ریال در بخش معدن هرمزگان سرمایه‌گذاری شد

    بخش خصوصی در حوزه معادن هرمزگان در پنج ماهه اول امسال 123 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه هفت فقره پروانه بهره برداری معادن در استان صادر شده است.

    ابراهیم سعدینی بیان داشت: بخش خصوصی برای بهره برداری از این معادن بیش از 123 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده که با این میزان سرمایه گذاری ر زمینه اشتغال بیش از 110 نفر فراهم شده است.

    وی با اشاره به استقبال بخش خصوصی از حوزه معادن هرمزگان، تصریح کرد: ظرفیت های سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه معادن هرمزگان وجود دارد و همواره بستر جذابی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

    لزوم تسریع در فرایند صدور و تمدید پروانه معادن در هرمزگان

    مطالعه پهنه‌های معدنی روند طولانی دارد که باید سرعت گیرد تا بتوان برای برنامه ریزی های بلند مدت و واگذاری به سرمایه گذاران توانمند اقدام کرد.

    استاندار هرمزگان در شورای معادن این استان بیان داشت: در راستای فرمایش های مقام معظم رهبری و انجام سریع کارها، فرآیند صدور مجوز و تمدید پروانه معادن در استان انجام شود.

    فریدون همتی تاکید کرد: چرخه انجام کارهای اداری باید کوتاه شود، نباید اجازه داد وقت افراد در فرآیندهای طولانی هدر رود.

    وی ادامه داد: گاهی موضوعی توسط بهره بردار معدن پیگیری نمی شود و دستگاه متولی نیز به دنبال آن نمی رود که این ضعف است.

    همتی درخصوص مخالفت‌هایی که توسط اهالی برخی مناطق نسبت به انجام فعالیت‌های معدنی انجام می شود ، گفت: اگر فرماندار توانمند باشد و اهالی به خوبی توجیه شوند چنین اتفاق‌هایی رخ نمی‌دهد.

    استاندار هرمزگان افزود: وجود این موارد نشانه ضعف فرماندار است و این موارد بایستی به استانداری گزارش شود تا اقدام‌های لازم برای رفع آن اتخاذ گردد، در این خصوص هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست.

    کلام آخر

    نباید فراموش کرد در بعد معدنی، درحوزه های مختلف از اکتشاف گرفته تا حفاری و بهره برداری، تکنولوژی های جدید و مدرن بسیار تعیین کننده شده اند، بدین منظور که هر شرکت و یا کشوری که به این تکنولوژی ها دسترسی داشته باشد می تواند با تبعات و صرف انرژی کمترگوی رقابت را از سایر رقبا بربایدوعلاوه بر پایدار نگه داشتن ساختار تولیدی و استخراجی خود، به عنوان مولد شغل و ثروت ملی وارد عمل شود و مورد توجه قرار گیرد.

    از طرفی علوم و دانش های جدید و کاربرد آنها در تکنولوژی نوظهور نیز می تواند چالش ها و تبعات زیست محیطی را به کمترین حد و تعامل پذیری فعالیت های معدنی با فرآیندهای طبیعت را افزایش دهد.

    از همین رو باید سیاستگذاران و فعالان عرصه معدن توجه ویژه ای به این موضوعات داشته باشند تا بیشترین سودآوری را برای کشور و خود به همراه آوردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر