چه کسی جلوی صادرات آهن اسفنجی را گرفته بود؟

عصر معدن- به گفته یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، توقف صادرات آهن اسنفجی از درخواست‌های انجمن فولاد آن هم به دلیل کمبود آن در بازار داخلی بوده است اما حالا که طبق پیش‌بینی‌ها و احتساب نیاز ۲۲ میلیون تنی در داخل، حدود ۴ میلیون تن تولید مازاد وجود دارد، صادرات آن مجدد آزاد شده است.;

چه کسی جلوی صادرات آهن اسفنجی را گرفته بود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، چند روز پیش طبق ابلاغ گمرک جمهوری اسلامی ایران به کلیه گمرک‌ها، ضوابط تکمیلی صادرات آهن اسفنجی که پیش از این ممنوع بود، بر اساس ابلاغیه جدید گمرک که طبق دستورالعمل وزارت صنعت، معدن تجارت انجام شده است، صادرات آهن اسفنجی آزاد اعلام شد.

    سیدرضا شهرستانی،عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این زمینه اظهار کرد: تا دوسال گذشته صادرات آهن اسفنجی صورت می‌گرفت اما پس از آن به دلیل این که در داخل با کمبود این محصول روبرو شدیم،  انجمن فولاد ایران از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست توقف صادرات این محصول را داشت. اما اکنون که بع دلیل افزایش تولید و روی کار آمدن کارخانه های جدید به تولید مازاد رسیده‌ایم،شرایط تغییر کرده و ممنوعیت صادرات آهن اسفنجی برداشته و آزاد شده است.

    در سال جاری فولاد ایران در حدود 25 میلیون تن تولید داشته است. چنانچه از سه میلیون تن تولید  آهن اسنفنجی کوره‌های بلند ذوب آهن و چهار میلیون تن تولید حاصل از قراضه‌ها که جذب سیستم می‌شود، صرف نظر شود، حدود 18 میلیون تن تولید آهن اسفنجی خواهیم داشت. با احتساب 20 درصدی که باید اضافه شود در مجموع 22 میلیون تن نیاز به آهن اسفنجی در داخل کشور وجود دارد.

    وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش 26 میلیون تن تولید داشته باشیم؛ بنابراین چهار میلیون تن مازاد آهن اسفنجی خواهد بود. آزاد شدن مجدد صادرات از   درخواست‌های  انجمن فولاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.
    شهرستانی اعلام کرد: دیگر درخواست ما از وزارت صمت خارج کردن کل آهن اسفنجی و اسلب از بورس بوده است. ضمن این که خرید و فروش بین خریدار و فروشنده کاملا به صورت آزاد و با قیمت توافقی صورت گیرد.

    عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران با تاکید بر این که معمولا کالاهایی باید در بورس ارائه شوند که با کمبود مواجه‌اند و باید در بورس کشف قیمت شوند، گفت: در حال حاضر برای آهن اسفنجی مازاد تولید وجود دارد. همانطور که چند وقت اخیر مشاهده شد قیمت این محصولات به دلیل اینکه دیگر با مشکلات کمبود برایش وجود نداشته و عرضه بر تقاضا مازاد شد، از بورس خارج و قیمتش کاهش پیدا کرد. است.

    وی افزود: با توجه به تامین بودن ایران از گاز و سنگ آهن، آهن اسفنجی از مواردی است که در این زنجیره فولاد می‌توان برای صادراتش برنامه‌ریزی کرد. بنابراین با احجتساب مازاد تولید چهار میلیون تنی امکان صادرات این محصول وجود دارد. بنابرای برنامه ارائه شده درست در راستای اهداف بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر