بازار سنگ‌آهن چین به روی خارجی‌ها گشوده شد

عصر معدن- چین از روز جمعه بازار معاملات آتی سنگ‌آهن دالیان را به منظور گسترش نفوذ خود بر قیمت‌ها و جلب معامله‌گران به بازار این کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی می‌گشاید.;

بازار سنگ‌آهن چین به روی خارجی‌ها گشوده شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، سنگ آهن دومین بازار کالایی است که چین پس از راه‌اندازی معاملات آتی نفت خام در اواخر مارس، به روی سرمایه‌گذاران خارجی می‌گشاید. با این همه برخلاف نفت خام، قرارداد سنگ آهن در بازار بورس کالای دالیان که در سال 2013 راه‌اندازی شد، نقدینگی بالایی دارد و معامله‌گران غربی بزرگ پیش از این از طریق زیرمجموعه‌های چینی خود به آن دسترسی داشته‌اند.

    حجم معاملات در بازار معاملات آتی سنگ آهن چین در سال گذشته 20 برابر تجارت سنگ آهن جهانی و 25 برابر حجم معاملات در قراردادهای رقیب در بازار سنگاپور بوده است و دسترسی مستقیم سرمایه‌گذاران خارجی، نفوذ چین در بازار این کالا را افزایش خواهد داد.

    به گفته کلی تئو، کارگزار مشتقات سنگ آهن در شرکت کلارگسون ایشیا، بازار کالای دالیان همواره بازار شاخصی بوده و همچنان به همین شکل باقی خواهد ماند.

    معامله‌گران کالای جهانی از جمله گلنکور، ترافیگورا و کارگیل در حال حاضر از طریق واحدهایی که در چین به ثبت رسیده‌اند در معاملات آتی دالیان فعالیت دارند.

    کارگیل اعلام کرد در معاملات آتی سنگ آهن دالیان از زمان آغاز فعالیت این معاملات حضور داشته و از آن به عنوان قیمت مرجع برای مدیریت ریسک ذخایر خود استفاده کرده است.

    طبق اعلام ژورنال اوراق بهادار چین، 21 آژانس معاملاتی خارجی تاکنون در بورس کالای دالیان ثبت نام کرده‌اند.

    براساس گزارش رویترز، برخلاف نفت، طلا و مس که قیمت‌هایشان در بازارهای لندن و نیویورک تعیین می‌شود، سنگ آهن یکی از معدود کالاهایی است که قیمت‌گذاری جهانی آن بر مبنای بازار چین است.

    با حجم عظیم سنگ آهن که در بورس دالیان مبادله می‌شود، قیمت‌ها در این بازار عملا مسیر بازار فیزیکی را دیکته می‌کنند. در سال 2017 حجم سنگ آهن مبادله شده در دالیان به حدود 33 میلیارد تن در برابر تجارت سالانه جهانی حدود 1.5 میلیارد تن رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر