بازار سنگ آهن در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ آرام خواهد بود

عصر معدن- فاکتورهای تاثیر گذار بر بهای سنگ آهن در سه ماهه دوم۲۰۱۸ شامل میزان ارسال محموله ها از سوی معادن بزرگ داخلی و خارجی، کاهش محدودیت های زیست محیطی تولید فولاد، مشکلات موجود در بازگشت کوره بلندها به مدار تولید، ادامه افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر چین، ادامه الگوی مازاد عرضه سنگ آهن، رسیدن به ماه های گرم سال در ژوئن و ژوئیه که تقاضا برای فولاد به حداقل می رسد، و روند بهای فولاد است.;

بازار سنگ آهن در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ آرام خواهد بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از پلنر، با توجه به هزینه پایین تر سنگ آهن وارداتی، میزان بهره گیری از ظرفیت معادن داخلی نسبت به سال قبل کاهش یافته و در محدوده 44 درصد قرار گرفته است. از این رو، تولید داخلی سنگ آهن در ماه مارس به 68/89 میلیون تن رسیده که 0/4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل پایین تر است.

    با توجه به افت تولید فولاد طی سه ماهه چهارم 2017 و سه ماهه ابتدایی 2018، نرخ بهره تولید کوره بلندها به شدت کاهش یافته و تقاضا برای سنگ آهن افت زیادی پیدا کرد. از این رو، موجودی سنگ آهن در بنادر به شدت افزایش یافت. در حال حاضر، موجودی سنگ آهن در بنادر چین نزدیک به 159 میلیون تن است. نرخ بهره برداری از ظرفیت کوره بلندها در آینده اندکی افزایش خواهد یافت و می تواند کمی بر تقاضای سنگ آهن بیافزاید، با این حال موجودی بنادر همچنان در سطوح بالایی باقی خواهد ماند.

    از سوی دیگر، تولید چدن خام در ماه مارس به 60/46 میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته 1 درصد کاهش را نشان می دهد. تمهیدات زیست محیطی تولید کوره بلندها در حال بازگشت به شرایط نرمال می باشد. به علاوه، با توقف تولید کوره های القایی در 2016 و 2017، میزان ذخایر قراضه به حد کافی رسیده و بسیاری از فولاد سازان به استفاده بیشتر از قراضه و خرید کمتر سنگ آهن روی آورده اند.

    در حال حاضر، بهای سنگ آهن 62 درصد به 66/25 دلار/تن سی اف آر رسیده که نسبت به یک هفته گذشته در حدود 3 دلار رشد داشته است. این رشد بیشتر تحت تاثیر افزایش تولید کوره بلندها در دوره پسا زمستان است. با این حال، سه ماهه دوم هر سال فصل افت قیمت برای سنگ آهن بوده و انتظار می رود پس از رشد کوتاه مدت قیمت به دلیل افزایش موجودی فولادسازان، روند قیمت سنگ آهن اصلاح شود.

    همچنین، موجودی انبارهای فولاد در 50 روز گذشته روندی کاهشی را در پیش گرفته است. در ماه می سایت های ساختمانی فعالیت های ساختمانی را از سر گرفته و دولت مرکزی اخیرا اعلام کرده که زمان صدور مجوزهای ساختمانی و طول دوره ساخت را به نصف کاهش خواهد داد. از این رو، تقاضا برای محصولات ساختمانی شدت بیشتری به خود گرفته است. اما با رسیدن به ماه های گرم سال در ژوئن و ژوئیه احتمالا تقاضا برای فولاد به حداقل خواهد رسید که فاکتوری منفی بر قیمت فولاد و در نتیجه سنگ آهن خواهد بود. قیمت جهانی نفت و مس به طرز چشمگیری رشد یافته است. با توجه به کاهش اخیر بهای سنگ آهن، فضا برای افت بیشتر این نهاده تولید چندان مهیا نیست.

    با توجه به افزایش بهای نفت، هزینه حمل دریایی رشد یافته و عامل حمایت از بهای سنگ آهن در دوره پیش رو خواهد بود. با توجه به موارد ذکر شده و بالانس فاکتورهای مثبت و منفی، می توان گفت که بهای سنگ آهن طی سه ماهه دوم نوساناتی را در محدوده 60 تا 70 دلار/تن تجربه خواهد کرد و افزایش یا کاهش شدیدی را تجربه نخواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر