قیمت سنگ‌آهن اوج می‌گیرد

عصر معدن- طی دو هفته گذشته تغییراتی در بازار مواد اولیه فولاد به جود آمده است. در واقع از تاریخ ۳۱/۸/ ۲۰۱۸ تا ۲۱/۹/۲۰۱۸، محصولاتی همچون آهن قراضه و سنگ آهن دست خوش تغییرات قیمتی در بازار بوده و هر دو روند صعودی داشته اند.;

قیمت سنگ‌آهن اوج می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    آهن قراضه
    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، قیمت های معاملاتی آهن قراضه بر مبنای فوب بندر رتردام، برای چهارمین هفته متوالی به روند صعودی خود ادامه داد و در مقایسه با قیمت هفته قبل کمتر از یک درصد دیگر افزایش یافت.
    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در این گزارش نوشته است: درهفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی آهن قراضهHMS1&2(80:20) ، 71/297 دلار/تن، فوب رتردام گزارش شده است، درحالیکه قیمت هفته گذشته، معادل 47/295 دلار/تن، فوب بوده است.
    همچنین آخرین قیمت آهن قراضه HMS1&2(70:30) وShredded به ترتیب بالغ بر 295 – 293 دلار/تن و 305 -303 دلار/تن، فوب رتردام اعلام شده که در مقایسه با هفته قبل، قیمت های معاملاتی انواع آهن قراضه حدود 4 دلار/تن افزایش داشته است.
    گزارشات منتشره  از بازار آهن قراضه در مناطق مختلف جهان نشان می دهد قیمت های معاملاتی بیشتر انواع آهن قراضه در هفته مورد بررسی دارای روند افزایشی ملایمی بوده است. در تعدادی از روزهای هفته مزبور، تحت تاثیر تداوم سفارشات خرید آهن قراضه توسط برخی از کشورهای عمده واردکننده از قبیل ترکیه، تایوان، ویتنام و اندونزی از یک طرف و محدودیت عرضه آهن قراضه در بازار از سوی فروشندگان از طرف دیگر،  قیمت های معاملاتی آهن قراضه با افزایش بیشتری همراه شد. هر چند، در طول هفته و به منظور جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت ها، خریداران ترجیح دادند فعالیت خرید خود را کاهش دهند. در رابطه باتغییرات آتی قیمت آهن قراضه در هفته های پیش رو، تعداد زیادی از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند با توجه به پابرجا بودن ضعف تقاضا برای بیلت و میلگرد در بیشتر بازارها، در رابطه با تداوم رشد قیمت آهن قراضه و یا حتی پایداری سطح قیمت های فعلی، شک و تردید وجود دارد.
    سنگ‌آهن
    در 2 هفته یاد شده، قیمت سنگ آهن وارداتی چین، همراه با نوساناتی، دارای افزایش بوده و کمترین قیمت سنگ آهن 62 درصد استرالیا برمبنای سی اف آر بنادر چین معادل 14/68 دلار/تن در روز دوشنبه مورخ 17/9/2018 و بیشترین قیمت معادل 82/69 دلار/تن مربوط به روز سه شنبه مورخ 18/9/2018 بوده و به این ترتیب، تفاوت حداقل و حداکثر قیمت معاملاتی سنگ آهن در هفته مزبور به 68/1 دلار/تن رسید.
    بررسی شرایط بازار سنگ آهن نشان می دهد در برخی از روزهای هفته مزبور، تحت تاثیرتقویت قیمت سنگ‌آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی و بازار فیزیکی، رشد قیمت ها در بنادر، اعمال سیاست های کمتر سختگیرانه برای کاهش تولید فولاد در فصل زمستان و تداوم تقاضای قوی برای سنگ آهن، اخبار مربوط به ارائه برنامه های جدید از سوی دولت چین برای افزایش تحرک اقتصادی به منظور جبران اثرات منفی جنگ تجاری آمریکا با چین، اخبار مربوط به کاهش تولید سنگ آهن در معادن داخلی چین و محدودیت عرضه سنگ آهن با عیار بالا، موجب تقویت قیمت  سنگ آهن شد و قیمتهای معاملاتی در برخی از روزهای هفته به بالاترین حد طی شش ماه اخیر رسید.
    این در حالی است که در بعضی از روزهای هفته یادشده، تضعیف قیمت سنگ آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی و بازار فیزیکی و کندی معاملات در بازار، موجب کاهش اندک قیمت سنگ آهن شد.
    در رابطه با تغییرات و روند آتی بازار و قیمت سنگ‌آهن در کوتاه مدت، برخی از فعالان بازار، اعتقاد دارند با توجه به پیش بینی تداوم تقاضای خرید چینی ها، چشم انداز بازار سنگ آهن همچنان مثبت ارزیابی می‌شود.
    شاخص قیمت نقدی spot) سنگ آهن)  ریزدانه  وارداتی چین  با عیار 62 درصد بر مبنای سی اف آر بنادر چین، در روز پایانی  هفته مورد بررسی (21/9/2018) معادل 13/69 دلار/تن  اعلام شده است که در مقایسه با  قیمت روز پایانی هفته گذشته (14/9/2018)، قیمت های معاملاتی، 45/1 دلار/تن افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر