ابهام در برنامه تولید فولاد، سنگ‌آهن را ارزان کرد

عصر معدن- در دو هفته گذشته یعنی از تاریخ ۳/۸/ ۲۰۱۸ تا تا ۲۴/ ۸/ ۲۰۱۸ قیمت های معاملاتی در بازار فلزات دستخوش تغییراتی شده و برای چندمین هفته متوالی شاهد کاهش قیمت آهن قراضه بوده ایم. همچنین کاهش قیمت سنگ‌آهن و ابهام در میزان تولید فولاد باعث شده تا بازار را با اما و اگرهای بسیاری روبرو کند.;

ابهام در برنامه تولید فولاد، سنگ‌آهن را ارزان کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، آهن قراضه بر مبنای فوب بندر رتردام، به روند کاهشی خود برای چندمین هفته متوالی با شدت بیشتری ادامه داد و قیمت ها در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود 8درصد دیگرکاهش داشته است.
    گزارش‌های  منتشره از بازار آهن قراضه در مناطق مختلف جهان نشان می دهد قیمت‌های معاملاتی برخی از انواع آهن قراضه در هفته مورد بررسی باز هم دارای روند نزولی بوده و در هفته مزبور، همانند چند هفته گذشته، به دلیل استمرار کندی تقاضای خرید توسط کشورهای عمده واردکننده آهن قراضه و تشدید آن در هفته جاری و نیز چشم انداز مبهم بازار و ضعف حاکم بر بازار محصولات فولادی،  قیمت برخی از گریدهای آهن قراضه با افت بیشتری مواجه شد.
    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در گزارشی نوشت: در رابطه با تغییرات آتی قیمت آهن قراضه در هفته های پیش رو، تعداد زیادی از فعالان و تحلیلگران بازار اعتقاد دارندکه با توجه به چشم انداز ضعیف بازار محصولات نهایی فولاد و احتمال تداوم محدودیت سفارشات خرید آهن قراضه توسط کشورهای عمده واردکننده، انتظار تداوم شرایط ضعیف حاکم بر بازار آهن قراضه وجود دارد. هر چند، بعضی از فعالان بازار با اشاره افت قیمت ها در چند هفته اخیر، احتمال کاهش بیشتر قیمت ها را ضعیف ارزیابی می کنند.

    نوسان در قیمت سنگ‌آهن وارداتی
    در طول هفته مزبور، قیمت سنگ آهن وارداتی چین دارای نوسان بوده و در مجموع سطح قیمت های معاملاتی پایین تر از هفته قبل قرار داشته است. در هفته یادشده، کمترین قیمت سنگ آهن 62 درصد استرالیا برمبنای سی اف آر بنادر چین معادل 20/66 دلار/تن در روز پنجشنبه مورخ 23/8/2018 و بیشترین قیمت معادل 81/67 دلار/تن مربوط به روز دوشنبه مورخ 20/8/2018 بوده و به این ترتیب، تفاوت حداقل و حداکثر قیمت معاملاتی سنگ آهن در هفته  مزبور به 61/1 دلار/تن رسید. بررسی شرایط بازار سنگ آهن نشان می دهد در بیشتر روزهای هفته مزبور، تحت تاثیر تضعیف قیمت سنگ آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی و بازارهای فیزیکی در چین، کاهش حجم معاملات، ابهام در خصوص برنامه‌های کاهش تولید فولاد در بعضی از مناطق این کشور و کاهش قیمت سنگ آهن در بنادر، قیمت معاملاتی سنگ آهن تضعیف شد. هرچند، در روز پایانی هفته مزبور، تحت تاثیرتقویت قیمت سنگ آهن و فولاد در قالب قراردادهای آتی و افزایش قیمت آهن آلات در بازار داخلی چین، بازار سنگ آهن شاهد افزایش قیمت ها بوده است اما گزارشات نشان می‌دهد بازار و معاملات گندله، به دلیل موجودی پایین انبارها و تاثیرپذیری بیشتر از اعمال محدودیت‌های تولید برای کاهش آلودگی هوا، همچنان دارای شرایط مطلوب تری است.

    کاهش تقاضا برای فولاد خام( بیلت)
    در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در تعداد زیادی از بازارهای عمده جهانی از ثبات برخوردار بوده و در برخی از بازارها هم قیمت ها افت داشته است. بررسی شرایط بازار بیلت در مناطق مختلف دنیا نشان می دهد که ضعف و کندی تقاضای خرید بیلت در بیشتر بازارها ادامه یافت و با توجه به تداوم کندی تقاضا برای خرید بیلت و محصولات فولادی طویل و نیز استمرار افت قیمت آهن قراضه، قیمت معاملاتی بیلت در بسیاری از بازارهای جهانی تحت فشار قرار دارد و تعداد زیادی از تحلیلگران بازار، چشم انداز بازار جهانی بیلت در کوتاه مدت را همچنان ضعیف پیش بینی می‌کنند.

    نوسان قیمتی در محصولات فولادی طویل (میلگرد)
    آخرین قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، بیانگر این امر است که تغییرات قیمت صادراتی میلگرد در هفته مورد بررسی در بازارهای عمده جهانی دارای نوسان بوده و مواردی از کاهش، افزایش و ثبات قیمت ها در بازارهای مختلف گزارش شده است. اخبار منتشره نشان می دهد به دلیل تداوم افت قیمت آهن قراضه و بیلت و عدم بهبود ضعف تقاضای خرید میلگرد در بیشتر نقاط دنیا و افزایش تنش های تجاری و سیاسی در سطح جهانی، بازار محصولات فولادی طویل در بیشتر مناطق در هفته مورد بررسی همچنان تحت فشار قرار داشته است و شرایط فعلی حاکم بر بازار میلگرد حداقل تا پایان ماه آگوست ادامه داشته باشد.

    تداوم کاهش تقاضای محصولات فولادی تخت
    طبق قیمت های منتشرشده در هفته مزبور، قیمت محصولات فولادی تخت گرم و سرد در بازارهای عمده جهانی دارای نوسان ملایمی بوده است. بررسی وضعیت بازار محصولات فولادی تخت گرم و سرد در مناطق مختلف جهان نشان می دهد بیشتر بازارها همچنان از تداوم کندی تقاضای خرید انواع ورق رنج می برند و انتظار می رود شرایط ضعیف حاکم بر بازار و قیمت محصولات فولادی تخت حداقل تا پایان ماه آگوست ادامه یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر