«گلی و گهر» خواهرانی چشم انتظار گل‌گهر

عصر معدن- معدن سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان جزو معادن بزرگ کشور است که امروزه توانسته یکی از قطب‌های اصلی و اثرگذار در بخش معدن و صنایع معدنی کشور باشد. بی‌تردید تاریخچه کشف این معدن باید خواندنی و جالب باشد و اینکه چطور این معدن نام «گل گهر» را برگزید. در ادامه گزارش «عصرمعدن» از کاشفان اصلی این معدن را می خوانید:;

«گلی و گهر» خواهرانی چشم انتظار گل‌گهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    در روزگاران قدیم در دوران قبل از انقلاب اسلامی، پدربزرگ من روی این زمین کار می‌کرد و در آن زمان دو دختر داشت به نام گلی و گهر. این جملات را احمد نژاد منساری فرزند گلی به «عصرمعدن» گفت و اظهار کرد: پدربزرگ بنده ( به نام حبیب الله شاهمرادی) سال‌های بسیاری روی زمین مشغول دامداری بود. او نیز مانند دیگر عشایر استان کرمان به دامداری مشغول بود و نام دو دخترش یعنی گلی و گهر را روی دشتی که گله اش را برای چرا می آورد گذاشت.
    فرزند گلی گفت: پدربزرگ بنده خیلی اتفاقی متوجه شد که در دشتی که کار می‌کنند، سنگ‌های باارزشی وجو دارد و در واقع آنجا یک معدن بزرگ از سنگ‌آهن است.
    او ادامه داد: پدربزرگم با معدن آشنایی نداشت، اما دوستی داشت به نام آقای فتاحی که همیشه به دیدنش می‌آمد و به او می‌گفت که در اینجا سنگ‌های با ارزشی وجود دارد. از این ماجرا مدتی گذشت تا اینکه بعد از چند وقت فتاحی دوباره به پیش پدربزرگم می‌آید و به او می‌گوید تعدادی سنگ پیدا کرده و آنها را آزمایش می‌کند و متوجه می‌شود این سنگ‌ها ارزشمند هستند.
    فرزند گلی می‌گوید: پیش از این پدربزرگم سال‎‌های بسیاری روی این زمین کار می‌کرد و اکنون نیز بسیاری از مردم قدیمی منطقه در جریان داستان این معدن، نامگذاری و کشف سنگ‌های معدنی آن هستند. بعد از این اتفاق‌ها پدربزرگم دیگر دارایی نداشت و از کار افتاده شده و پیگیر معدن نشد.
    (اینجا باید اشاره کنیم که معادن بزرگی که از ذخیره بالایی برخوردار هستند انفال به حساب آمده و در اختیار دولت قرار می گیرند تا بهره برداری از آن انجام شود. )
    اکنون دولت این معدن را در اختیار دارد و البته اکنون در بخشی از این معدن شرکت‌های خصوصی مشغول فعالیت هستند.
    فرزند گلی گفت: البته در کنار پدربزرگ من بسیاری دیگری از مردم منطقه بودند که در کنار ایشان روی دشت گل‌گهر کار می‌کردند. مادر من خانم گلی و خاله ام خانم گهر اکنون در روستا زندگی می‌کنند و زندگی بسیار ساده‌ای دارند.
    به گفته او، اقدامات بسیاری از سوی خانواده‌اش برای اینکه بتواند حداقل زندگی راحتی را برای این دو خواهر فراهم کنند، انجام شده و نامه‌نگاری هایی نیز با سازمان ایمیدرو صورت گرفت تا اینکه در سال 91 بنده و پسرخاله ام مشغول کار شدیم.
    فرزند گلی معتقد است معدن گل‌گهر به عنوان یکی از بزرگترین معادن بزرگ در ایران بوده و با توجه به بحث درآمدزایی این معدن می‌توان شرایط نسبتا مناسبی برای گلی و گهر و خانواده آنها فراهم کرد. یکی از اقداماتی که می‌توان برای افراد خانواده گلی و گهر انجام داد همان اشتغالزایی و گرفتن حقوق و بیمه شدنشان است که آنها بتوانند در این مسیر به ما کمک کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر