رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران:

حقوق دولتی معادن باید به عنوان سرمایه‌گذاری دیده شود

عصر معدن- رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: نباید به حقوق دولتی معادن به چشم درآمد، بلکه به‌عنوان سرمایه نگاه شود و عایدات این بخش در بستر معادن سرمایه‌گذاری شود.;

حقوق دولتی معادن باید به عنوان سرمایه‌گذاری دیده شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «رضا بسطامی» امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری بیست و یکمین اجلاس سالیانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن افزود: در سال 98 در راستای عدالت‌محوری، موضوع فرموله کردن تعیین حقوق دولتی معادن از سوی شورای عالی معادن به این سازمان سپرده شد.

    وی گفت: این موضوع مدتی مسکوت ماند تا اینکه مجدد در نیمه دوم 1401 در شورای عالی معادن مطرح و مقرر شد ر هشت گروه معدنی از جمله آهن، طلا، مس، سرب و روی، مصالح ساختمانی، سنگ تزیینی و غیره با هشت فرمول مجزا تعیین شود.

    این مسوول ابراز امیدواری کرد که در سال 1403 حقوق دولتی معادن به صورت عادلانه و فرموله تعیین شود.

    بسطامی یادآور شد: پارسال 38.5 هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شد که بخش زیادی از آن مربوط به بدهی سال‌های قبل معدن‌کاران بوده است.

    وی بیان‌داشت: آنچه به عنوان حقوق دولتی به خزانه واریز می‌شود، باید 65 درصد آن به وزارت صمت در راستای بسترسازی فعالی‌های معدنی بازگردد، 15 درصد آن صرف فعالیت‌های عمرانی در شهرها و روستاهای مسیر معادن شود، 12 درصد آن در اختیار سازمان منابع طبیعی به‌منظور بازسازی و احیا مناطق قرار داده شود، پنج درصد آن به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به‌منظور ارائه تسهیلات به واحدهای معدنی داده شود و سه درصد دیگر نیز به سازمان نظام مهندسی معدن برای انجام وظایف قانونی و نظارت بر فعالیت‌های معدنی تعلق گیرد که تاکنون سهم سازمان نظام مهندسی معدن پرداخت نشده است.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تاکید کرد: برای دستیابی به اعداد و ارقام عادلانه و مطابق فرمول در حقوق دولتی معادن، بهره برداران باید پایان هر سال بر مبنای مستندات به خوداظهاری برداشت معادن بپردازند.

    وی ادامه داد: در همین راستا، نقشه برداری برداشت معادن با پهپاد انجام می‌شود و خروجی برداشت ها در باسکول‌ها وزن می‌شود تا حجم برداشت‌ها به واقعیت نزدیک تر باشد.

    وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تعداد معادن، تولید، عملکرد و کیفیت محصولات معدنی ارتقا یابد، باید به حقوق دولتی به چشم سرمایه‌گذاری نگاه شود.

    سرمایه گذاری در بخش معدن

    بسطامی در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن کاری بسیار سنگین و پیچیده است، خاطرنشان‌کرد: ایران دارای پتانسیل بسیار خوبی معدنی است و با 15 کشور اطراف خود مرز مشترک دارد، همچنین به دلیل امنیت بسیار خوب می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاری باشد.

    وی افزود: سازمان نظام مهندسی آمادگی ارائه خدمات فنی و مهندسی هم در داخل کشور و هم به همسایگان و دیگر کشورها را دارد.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: موضوع نظارت عالی در بخش معدن با وزارت صمت و سازمان‌های استانی آن است و در قانون، این سازمان به عنوان یار و همکار صمت در موضوع نظارت‌ها کمک‌رسانی می‌کند.

    وی تاکید کرد:‌ اگر سهم سه درصدی این سازمان از حقوق دولتی معادن پرداخت شود، در موضوع نظارت‌ها می‌تواند عملکرد قوی‌تری داشته باشد.

    بسطامی گفت: در همین راستا، شرح شغل ناظر در سازمان نظام مهندسی معدن در حوزه‌های اکتشافات، بهره‌برداری و کارخانجات در دست بهره‌برداری است.

    هوشمند شدن همه خدمات سازمان نظام مهندسی معدن

    وی با اشاره به به‌روز شدن سامانه این سازمان، اظهار داشت: از ابتدای 1402 ارائه همه خدمات نظام مهندسی معدن از مکاتبات اداری گرفته تا ارائه خدمات، در این سازمان به صورت هوشمند انجام شده و کار دستی و سلیقه‌ای انجام نمی‌شود.

    این مسوول، همچنین تعیین حجم برداشت از معادن با استفاده از پهپاد را کاری بزرگ و پیچیده توصیف کرد که از سوی این سازمان در برخی استان‌ها اجرایی شده است.

    اراک، میزبان برگزاری بیست و یکمین اجلاس سالیانه سازمان نظام مهندسی معدن

    در این نشست، «علی احمدوند» رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان مرکزی از برگزاری بیست و یکمین اجلاس سالیانه هیات عمومی سازمان به میزبانی استان مرکزی و شهر اراک در تیر امسال خبر داد.

    وی گفت: این اجلاس بزرگترین رویداد بخش مهندسی در حوزه معدن کشور است که در آن علاوه بر بررسی وظایف ذاتی اجلاس، به عملکرد شورا، عملکرد استان‌ها، برنامه‌ها، اهم فعالیت‌ها و بررسی مشکلات پرداخته خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر