رییس سازمان نظام مهندسی معدن در گردهمایی روسای سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌های کشور:

تحولی بزرگ در سازمان نظام مهندسی معدن در راه است

عصر معدن- گردهمایی روسای سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌های کشور با محوریت بررسی مسائل مرتبط با مسئولان فنی، اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی معدن ، بازنگری قوانین داخلی، اشتغال اعضای سازمان، بازسازی معادن و ارائه گزارش کار از سوی ریاست این سازمان در مشهد مقدس برگزار شد.;

تحولی بزرگ در سازمان نظام مهندسی معدن در راه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸:۰۰

    اولویت‌های سازمان نظام مهندسی معدن

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، رییس سازمان نظام مهندسی معدن با حضور در گردهمایی روسای سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌های کشور و معرفی سازمان نظام مهندسی معدن بعنوان تنها تشکل بخش خصوصی که قوانین منحصربفرد خودش را دارد، اظهار کرد: اولویت‌های اصلی سازمان که تقریبا کلیه وظایف این مجموعه را پوشش می دهد در سه بخش قابل توجه، بررسی و اجرا است که در این سه حوزه دارای برنامه‌های مختلفی هستیم، برنامه‎هایی که با اجرا و عملیاتی کردن آنها تحولی عظیم را در سازمان نظام مهندسی معدن شاهد خواهیم بود.

     صیانت از ذخایر طبیعی و معادن؛ اولویت اول

    صیانت از ذخایر طبیعی و معادن بعنوان بیت المال که از جمله ذخایر تجدید‌ناپیری است که هرگز قابل تجدید شدن نبوده و نیست بعنوان اولین اولویت باید مدنظر همه فعالان این حوزه قرار گیرد و از طرق مختلف آن را اجرا کرد.

    جذب و حضور بخش خصوصی در بخش معدن؛ اولویت دوم

    اسماعیلی ادامه داد: دومین اولویت ما زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی کشور است که این مورد باید به صورت جدی مورد توجه همه مسئولان و فعالان این بخش قرار گیرد.

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه تصریح کرد: امروز بیش از یک هزار و 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که بلای جان کشور شده است و اگر این نقدینگی به هر سمتی برود سبب نابودی می‌شود. با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب که بخش معدن و صنایع معدنی می تواند نقش اساسی را در اقتصاد کشور بازی کند، باید در حوزه قانون نیز زمینه‌ای را فراهم کنیم که سرمایه‌های سرگردان را به بخش معدن و صنایع معدنی هدایت کنیم.

    هوشمندسازی بخش معدن؛ اولویت سوم

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، سومین اولویت این سازمان را هوشمندسازی بخش معدن معرفی و تاکید کرد:هوشمندسازی باید از سازمان نظام مهندسی آغاز شود و در این خصوص نیز باید کلیه مدیران و فعالان این سازمان به میدان بیایند.
    اسماعیلی ادامه داد: هوشمند‌سازی به منظور شفاف سازی، به معنای تسریع در پاسخ به ارباب رجوع، تسریع در ایجاد ارتباط بین کارشناسان و مسئولان مختلف، به معنای بستن رویکردهای احتمالی فساد در بخش معدن و صنایع معدن است که در سه اولویت اصلی سازمان قرار دارد.

     گزارش کار رییس سازمان نظام مهندسی معدن

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در ادامه سخنرانی خود در گردهمایی روسای سازمان‌های نظام مهندسی معدن استان‌های کشور به ارائه گزارش کار و توضیحاتی پیرامون جلسات گذشته این سازمان پرداخت و گفت: جلسه اول در خصوص انتخاب 2 نفر از اعضای شورا و معرفی به وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیر اجرایی و منشی بوده است. جلسه دوم به تودیع و معارفه روسای قبل و فعلی سازمان نظام مهندسی معدن در 24 مهرماه 97 و پس از گذشت 5 روز از تودیع حکم، اختصاص داشت. سومین جلسه که در 30 مهرماه 97 برگزار شد به تهیه و تدوین نقشه راه و برنامه 6 ساله سازمان نظام مهندسی معدن، بازرسی از معادن زغال‌سنگ و همچنین تشکیل کمیته ویژه مسائل اقتصادی هیات مدیره و شورای مرکزی، اختصاص داشت. شورای مرکزی، کمیته 3 نفره‌ای را انتخاب کرد که این کمیته کارشناسی، مسائل مورد نظر را بررسی کند و در ادامه به شورای مرکزی ارائه دهند و تصمیم نهایی در شورای مرکزی اتخاذ خواهد شد.
    وی ادامه داد: جلسه چهارم که در 4 آبان ماه 97 برگزار شده است به تعیین پایگاه ارشد اعضای شورای مرکزی و بررسی عضویت شورای انتظامی استان‌ها و بررسی موارد قابل واگذاری در سازمان صمت و اعمال اصول حاکمیتی از سوی سازمان، اختصاص داشت. جلسه پنجم که در 14 آبان ماه 97 برگزار شد به تودیع و معارفه روسای صندوق و معارفه دو معاون سازمان اختصاص داشت.
    رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به تدوین برنامه‌ریزی راهبردی در سازمان نظام مهندسی و تعیین اعضای کمیته وام، به سلیقه ای بودن پرداخت وام در استان‌ها اشاره و تصریح کرد: با تعیین شیوه نامه‌های جدید باید مشکلات سابق رفع و اصول و شیوه‌ای تدوین شود که  پاسخگوی نیاز همه استان‌ها باشد.
    وی با اشاره به حقوق اندک برخی از روسای سازمان‌های استانی نیز، اظهار کرد: پیشنهاداتی به استان‌ها ارسال شده است و نظرات استان‌ها جمع‌آوری و بررسی می‌شود و نتیجه به شورای مرکزی ارسال و براساس مصوبه شورای مرکزی، باید هیات عمومی که سال آینده در مازندران برگزار می‌شود مصوبه را نهایی کند و در صورت تصویب شورای مرکزی در این فاصله نیز می‌توانیم از این شیوه‌نامه به شکل دیگری استفاده کنیم.
    اسماعیلی با اشاره به گزارش کار این سازمان بیان کرد:جلسه ششم به موارد تخصصی سازمان و تعیین اعضای شورای سیاست‌گذاری آموزش و پژوهش اختصاص داشت که هنوز شکل نگرفته است. جلسه هفتم که در 12  آذر ماه 97 انجام شد به بحث تسهیلات و بررسی فرآیند اجرای مسئول فنی، بانک‌های کارآفرینی، تکنولوژی و همچنین روال گزارش تجاری گردهمایی امروز اختصاص داشت.

     مسئول فنی، موضوع اصلی بسیاری از جلسات استان‌ها

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه به موضوع مسئولان فنی پرداخت و تصریح کرد: امروز بخش سنگینی از جلسات استان‌ها به مسائل مرتبط با مسئول فنی اختصاص دارد که امیدواریم این موضوع بگونه ای پیش رود و مسئولان فنی به گونه ای عمل کنند که مشتاق به حضور آن‌ها باشیم و در این جهت قدم برداریم.

     اشتغال اعضای سازمان نظام مهندسی

    اسماعیلی در ادامه اظهار کرد:مسئله مهم دیگری که مورد نظر است حفظ و صیانت از مواد معدنی و ایجاد اشتغال برای اعضای سازمان نظام مهندسی معدن است که بیش از 37 هزار عضو دارد و این یکی از سیاست‌های شورای مرکزی است.
    وی ادامه داد: ما بدنبال معرفی پتانسیل اعضای سازمان در بخش‌های دولتی، خصوصی و خصولتی هستیم و باید از این پتانسیل‌ها بیشتر استفاده کنیم که البته در این راستا اقداماتی را نیز انجام داده ایم، بعنوان مثال تلاش کردیم در انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف از پتانسیل‌های بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی در بخش معدن استفاده کنیم که در این خصوص می‌توان به جلسات مشترک با مدیران شستا، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و سازمان زمین‌شناسی اشاره کرد.

     از حوزه رسانه و روابط عمومی غفلت کرده‌ایم

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی که سازمان نظام مهندسی معدن در سطح کشور ناشناخته مانده است، غفلت از فعالیت‌های رسانه‌ای و فعالیت‌هایی است که از وظایف روابط عمومی است.
    اسماعیلی اضافه کرد: امروز ممکن است یک تشکل بخش خصوصی 20 نفر عضو داشته باشد اما جزء تاثیرگذارترین مجموعه‌ها در کشور است اما متاسفانه سازمان نظام مهندسی معدن که بیش از 3 هزار و 130 عضو فقط در استان خراسان رضوی دارد آن جایگاه را حفظ نکرده است.
    وی ادامه داد: برای این موضوع، از طریق جلسات متعددی که با روسای سازمان در استان‌ها خواهیم داشت، در صدا و سیما ، روزنامه ها و مجموعه رسانه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای را شروع خواهیم کرد که در همین راستا، معاون امور مجلس سازمان صدا و سیما در جلسه‌ای که در سازمان نظام مهندسی معدن برگزار شد قول‌های همکاری خوبی داده‌اند.

     جلسه اختصاصی با وزیر نیرو

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به حضور فعال و چشمگیر در گردهمایی سازمان نظام مهندسی معدن به جلسه اختصاصی با وزیر نیرو اشاره داشت و تصریح کرد: بخشی از اعضای ما افراد متخصص و فعالی هستند که می‌توانند در حوزه‌های مختلف غیرمعدنی همانند وزارت نیرو وارد شوند و همکاری کنند که البته تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این زمینه برای همکاری آماده شده است.
    اسماعیلی در ادامه برای مثال به مورد مهم حفر چاه‌ها اشاره و اظهار کرد: این موضوع در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل سیاسی است و ما قصد داریم تا به دولت کمک کنیم و در این راستا جلساتی در رابطه با آموزش تشکیل خواهد شد.


    لغو قانون استخدام دائم

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به اینکه در شورای نظام مهندسی قبلی مواردی مصوب و ابلاغ شده بود که بر اساس آن اگر فردی قراردادی با یک سازمان مرکزی امضا می کرد، این سازمان موظف بود قرارداد خود را با آن فرد تمدید کند مگر آنکه تخلفی صورت گرفته باشد، اظهار کرد:این همان رسم الخطی شدن در سازمان های دولتی است و ما این قوانین حاکم را در یکی از صورت جلسات لغو کردیم و باید در اسرع وقت به آن پرداخته شود.

    عقد قرارداد با بستگان ممنوع

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه با اشاره به اینکه در استان‌های مختلف دیده می‌شود که قراردادهایی بسته شده که با یکی از بستگان خودشان بوده است و قرارداد نیز دائمی بوده است و به همین دلیل شورای مرکزی در نظر دارد که فرم قراردادی را به استان‌ها ارائه دهد که استان‌ها در قراردادهایی خود از فرم‌های استاندارد استفاده کنند.
    اسماعیلی همچنین بیان کرد: نامه نگاری‌هایی نیز انجام شده است که سازمان‌ها با افراد خاص قرارداد بسته نشود.

    بازسازی معادن

    اسماعیلی با اشاره به ارزشمند بودن بحث بازسازی معادن ارزشمند، گفت:عدد و رقمی که به این موضوع اختصاص داده شده است، تقریبا می توان گفت قابل توجه است و جای آن را دارد که معادن بازسازی شوند و ما در سازمان نظام مهندسی معدن این کار را دنبال می‌کنیم و در این خصوص کارهای کاربردی  و کم‌هزینه در مسائل آموزشی را در دستور کار داریم.

     اصلاح قانون نظام مهندسی معدن

    رییس سازمان نظام مهندسی معدن در پایان به اصلاح قانون نظام مهندسی معدن پرداخت و گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی معدن یکی از مهم‌ترین مواردی است که در دستور کار امروز داریم و 28 استان در این خصوص پاسخ دادند و اظهار نظر کردند و در همین رابطه کمیته‌ای را برای بررسی نظرات همکاران در شورای مرکزی تشکیل دادیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر